به گزارش "ورزش سه"، بازی های آسیایی بانکوک چند ماه بعد از درخشش فراموش نشدنی تیم ملی در فرانسه 98 آغاز شد. تیم تحت هدایت منصور پورحیدری تورنمنت را درخشان و با برتری 0-2 مقابل قزاقستان آغاز کرد و آنجا بود که با نام وحید هاشمیان آشنا شدیم. مسابقات ظهر برگزار می شد و در اولین دیدار با بریس بازیکنی که به ندرت اسمش را در ترکیب پاس شنیده بودیم در اولین گام به برتری دست یافتیم.

بازی بعدی اما نوبت درخشش علی موسوی از راه رسید و هت تریک او مقابل لائوس و برتری با شش گل باعث شد خیلی راحت راهی دور بعد شویم. در ادامه تورنمنت اما پورحیدری بیشتر به علی موسوی اعتماد کرد و در نهایت با درخشش علی کریمی نوظهور در فینال کویت را بردیم و قهرمان شدیم.

ستاره های جام جهانی راهی اروپا شده بودند و اثری از علی دایی- کریم باقری- مهدی مهدوی کیا- خداداد عزیزی ... در لیگ ازادگان نبود. پرسپولیس رکورد 14 پیروزی پیاپی را در لیگ به ثبت رسانده و روی کاغذ هم رقیبی برای فتح عنوان قهرمانی نداشت.

 

 

جمعه 20 اسفند 77 اما جدی تر اسم وحید هاشمیان را شنیدیم. شب عید پرسپولیس بی رقیب تحت هدایت علی پروین همان دقیقه دو یا سه و روی خروج اشتباه عابدزاده دروازه خود را باز شده دید و پاس با ضربه سر چکشی وحید هاشمیان به گل رسید. مهاجم جوان پاس عادت جشن شادی های آرام خود را از همانجا شروع کرده و تا پایان عمر فوتبالی حفظ کرد. در اوایل نیمه دوم هم رسول خطیبی موفق به گلزنی شد تا رکورد درخشان بدون باخت پرسپولیس شکسته شود؛ علی پروین با چشمانی مثل کاسه خون راهی رختکن شد.

انتقال به آلمان در کنار رسول خطیبی و پیوستن به مهدی مهدوی کیا در هامبورگ- آن اوایل چیز خاصی از وحید هاشمیان در آلمان نشنیدیم. اینقدر ستاره در بخش هجومی داشتیم که غیبت او و فرهاد مجیدی و ... کمتر به چشم می آمد، اما درخشش مهاجم خوش اخلاق و محجوب فوتبال ایران در بوندسلیگا و البته بالا رفتن سن علی دایی باعث شد کم کم خلاء یک مهاجم تمام کننده و درجه یک را در خط حمله تیم ملی حس کنیم.

برانکوی جوان در پاییز 83 و بعد از جام ملت های شیرین 2004 رسما اعلام کرد خواهان بازگشت وحید هاشمیان به تیم ملی شده است. در آن تورنمنت خوب بودیم، اما یک مهاجم زهردار نداشتیم و غیبت وحید بیشتر از قبل محسوس شده بود. درخشش این مهاجم جوان در ترکیب بوخوم جای خالی او در رختکن تیم ملی را اشکار کرده بود و البته خود وحید تمایلی به بازگشت نشان نمی داد.

مطبوعات در آن مقطع اعتراض او به تبعیض در تیم ملی را دلیل اصلی بی علاقگی او به پوشیدن لباس تیم ملی عنوان می کردند و بالاخره محمد دادکان شخصا برای راضی کردن وحید هاشمیان، وارد عمل شد. حس می کرد بیش از حد پشت خط مانده و اینقدر در آلمان درخشان بوده که لایق حضور در ترکیب ثابت تیم ملی است.

یک ملاقات دوستانه و کارساز در بوخوم باعث شد این مهاجم گلزن در نهایت راضی به بازگشت شود، اما شکست مقابل اردن در مرحله اول مقدمانی در خرداد 83 ما را در آستانه حذف قرار داده بود.

 



باید قطر را در خانه  این تیم مغلوب می کردیم و اول کار وحید هاشمیان دروازه را باز کرد. گل تساوی به ثمر رسید و گل به خودی یحیی به دروازه رحمتی در دقیقه 75 حذف ما را در همان مرحله اول قطعی کرد که نوبت درخشش خداداد و وحید هاشمیان فرا رسید. در نهایت ارسال عرضی مهدوی کیا و قطع توپ مهاجم تازه بازگشته تیم ملی باعث شد آن مرحله دشوار را به سلامت عبور کنیم. مرحله دوم؟ تیم ملی تحت هدایت برانکو آنقدر آماده و البته پرستاره بود که تردیدی در مورد صعود نداشتیم.

بعد از توقف بدون گل مقابل بحرین، نوبت جدال با ژاپن در آزادی فرا رسید. ارسال دقیق مهدوی کیا در نیمه اول و شلوغی محوطه باعث شد وحید هاشمیان با ضربه ای محکم به طاق دروازه گل اول را به ثمر برساند. در ادامه میرزاپور تسلیم شد و در اواخر مسابقه بود که سانتر فوق العاده علی کریمی و پرواز وحید.

بلافاصله بعد از برتری مقابل ژاپن در پیونگ یانگ کره شمالی را نیز شکست دادیم تا تردیدی در مورد صعود نداشته باشیم. در نهایت هم گل محمد نصرتی قبل از انتخابات 84 مقابل بحرین و انتقام و صعود. لقبش هلی کوپتر تک سرنشین بود و با گلزنی های او بود که راحت تر از همیشه به جام جهانی رسیدیم.

 

 

آن نسل اینقدر فوق ستاره داشت که انگار نام وحید هاشمیان کمتر در ذهن مانده، ستاره قدر ندیده ای که تا 2010 هم در تیم ملی بازی کرد و اغلب خاطرات شیرین بود و نمایشی احترام برانگیز. وحید هاشمیان حالا بعد از 15 سال همچنان بی سر و صدا روی نیمکت تیم ملی در کنار اسکوچیچ حضور دارد.
روحیه آرام و محجوب این بازیکن باعث شده همین الان هم اینقدر که باید دیده نشود؛ اما ما یک صعود به جام جهانی را مدیون وحید هاشمیان هستیم. گلزن بالفطره ای که گرچه در زمین بی رحم بود، اما همچنان بی سر و صدا و آرام حتی یک تیتر جنجالی هم نمی سازد؛ مثل همان 23 سال پیش و وقتی که عابدزاده را بی سر و صدا مغلوب کرد.

 


آریا فاطمی مقدم