به گزارش ورزش سه، تیم ملی پس از شکست مقابل کره‌جنوبی در آخرین بازی خود در مقدماتی جام جهانی به مصاف لبنان می‌رود‌. جدالی که تحت تاثیر باخت به کره‌جنوبی و از دست رفتن صدر جدول و البته بحث‌های بوجود آمده حول و حوش پست سرمربیگری تیم ملی قرار گرفته است.

بعید است، اسکوچیچ که احتمالا انتظار نداشته با باخت به کره‌جنوبی،این‌گونه مورد نقد قرار گیرد، بخواهد با تغییرات زیادی نسبت به قبل تیمش را به مصاف لبنان بفرستد. به خصوص اینکه هنوز فرصت صدرنشینی نیز از دست نرفته است. با این حال او این روزها بیش از آنکه به ترکیب مقابل لبنان فکر کند به آنچه قرار است در آینده‌ای نزدیک در مورد همکاری او با تیم ملی تصمیم گیری شود فکر می‌کند. چرا که انتخاب ترکیب برای او که بیشتر با یک ترکیب ثابت و تقریبا مشخص تیمش را به مصاف رقبای آسیایی فرستاده کار دشواری نیست و در مقابل او چندان در مقابل منتقدانی که هنوز او را به عنوان سرمربی تیم ملی باور نکرده‌اند، چندان سنبه‌ی پر زوری ندارد که اگر داشت این صعود راحت به جام جهانی می‌توانست جای پای او را در تیم ملی چنان محکم کند که حتی باخت به کره‌جنوبی نیز نتواند نجواهای تغییر او را بلند و علنی کند.

 

 

اسکوچیچ زمانی که سرمربی تیم ملی شد نام بزرگی نبود اما کاری که او با لشگر شکست خورده و ناامید تیم ملی کرد، کار بزرگی بود. هر چقدر هم که تلاش می‌شود که صعود تیم ملی با او را کاری ساده جلوه دهند اما نمی‌توان از بزرگی کار او در مرحله اول و درست در زمانی که حتی مدعیان وطنی و نامی سرمربیگری تیم ملی چندان تمایل و جسارتی برای پذیرفتن میراث شوم ویلموتس نداشتند، بزرگ بود و اثباتی بر توانایی او. به خصوص که او با شم ویژه خود ترکیب اصلی تیمش را از همان ابتدا انتخاب کرد و با آن هم پیش رفت.

اسکوچیچ نیز همچون اسلاف کروات خود در تیم ملی، چندان در جلب افکار عمومی برای انتخاب بازیکنان اصلی خود موفق نبود. بلاژویچ و برانکو همواره در مورد انتخاب برخی بازیکنان مورد انتقاد بودند و اسکوچیچ نیز به خاطر عدم دعوت از چند بازیکن خاص. با این حال او انعطاف پذیری خاص خود را هم نشان داد و با اینکه یک بار از سوی مهدی طارمی و یک بار هم از سوی فرهاد مجیدی مورد انتقاد قرار گرفت اما به خوبی توانست از مهلکه‌ی مواجهه به چهره‌های محبوب به سلامت عبور کند. یک بار با دعوت مجدد از طارمی بدون آنکه این بازیکن را وادار به عذرخواهی در رسانه‌ها کند و بار دیگر با دعوت چند بازیکن استقلال علیرغم انتقاد مجیدی و حتی بازی دادن به آنها در جدال با کره‌جنوبی.

وقتی خبری از بازی تدارکاتی با رقبای بزرگ نباشد همین می‌شود که همه‌ی عیار اسکوچیچ در جدال با کره‌جنوبی سنجیده می‌شود. در جدالی که او از چهار بازیکن اصلی خود محروم بود. اگر این امکان وجود داشت که تیم ملی با چند رقیب نامی‌تر از همگروهی‌هایش در مقدماتی جام جهانی بازی کند آنوقت ارزش کار او باصعود تیم ملی به جام جهانی به یک صعود ساده تقلیل داده نمی‌شد.

 

 

با این حال بازی با لبنان که قرار است با حضور تماشاگران نیز برگزار شود فرصت مناسبی است تا حداقل احترام به اسکوچیچی که بی‌ادعا و بی حرف پس و پیش یک صعود راحت به جام جهانی به فوتبال ایران هدیه داده، نشان داده شود. مردی که در روزهای سرد تیم ملی پس از ویلموتس و پس از آن همه انتقاد و حتی توهینی که بابت انتخابش به عنوان سرمربی تیم ملی شنید، بدون حاشیه و با تمرکز بالا تمام ذهنش را روی تیم ملی گذاشت و نتیجه‌اش سربلندی از جهنم منامه بود. 
اینکه آینده او و تیم ملی چه می‌شود به کنار، اما او همان کاری را کرده که به خاطرش والدیر ویرا برزیلی بارها به مصاحبه با رسانه‌های ایرانی و حتی سفر به ایران دعوت شده آن هم در حالی که به قول خودش کار خاصی هم نکرده بود. پس به خاطر صعود به جامی که در نزدیکی ایران برگزار می‌شود او شایسته احترام است و چه خوب که در آستانه بازی با لبنان، احترام او به عنوان سرمربی تیم ملی نگه داشته شود.

 

حجت شفیعی