به گزارش "ورزش سه"، در 30 ماه می 2019، ارلینگ هالند بازیکنی جوان و مستعد بود که هنوز نمی‌شد پیش‌بینی درستی از روند رو به رشدش داشت. او 18 ساله بود و برای ردبول سالزبورگ بازی می‌کرد. هالند آن روز در یک مسابقه در زمینی واقع در جایی که قبلاً یک کارخانه قند بود، قرار بود تاریخ‌سازی کند. در دیداری از جام جهانی زیر 20 ساله‌ها در ورزشگاه آرنا لوبلین در لهستان، هندوراس توسط نروژ در هم کوبیده شد، در دیداری که یک بازیکن تقریبا گمنام به نام ارلینگ هالند، مسابقه را طوری پیش برد که انگار اولین روز آزادی‌اش است. نروژ 12-0 هندوراس را شکست داد و هالند 9 گل به ثمر رساند که یک رکورد تاریخی بود.
هالند نروژی هندوراس را با بی‌رحمی تمام بلعید. آن 9 گل او را صاحب بهترین رکورد یک جام جهانی در رده مردان در هر رده‌ای کرد. صاحب قبلی این افتخار، آدیلتون برزیلی بود که در بازی برزیل و کره جنوبی در جام جهانی زیر 20 ساله‌ها در سال 1997، 6 گل به ثمر رسانده بود. 

1872876

هالند، کابوس خوزه گارسیا

هیچ‌کس آن روز را بهتر از خوزه گارسیا هندوراسی که روحش در آن آزرده شده بود، به خاطر ندارد. گارسیا که فوتبال را به عنوان یک مهاجم شروع کرده بود، انتظار نداشت که دروازه‌بان بودن اینقدر بی‌رحمانه باشد. برای آن روز او هیچ توضیحی ندارد.
فیلم مسابقه نشان می‌دهد که خوزه گارسیا در آن برد مفتضحانه شریک نبوده است. گلر هندوراس در آن روز کابوس‌وار، سعی داشت با به هر نحوی جلوی سونامی را بگیرد ولی موفق نشد. در مواجهه با هالندی که مثل یک کوسه بی‌رحم حمله می‌کرد، او دست‌ها را به نشانه تسلیم بالا برده بود. هالند با شماره 19 روی پیراهنش، در دقایق 7، 20، 36 (پنالتی)، 43، 50، 67، 77، 88 و 90 گل‌های خود را به ثمر رساند. هشت گل او با پای چپ به ثمر رسید و فقط یکی با پای راست!

1872875

شاید جالب باشد که در تمام گزارش‌های مربوط به آن بازی، از جمله گزارش مربوط به فیفا، این فوتبالیست با نام "HALAND" ظاهر می‌شود و نه با نام خانوادگی درستش "HAALAND"، اما مدت کوتاهی پس از آن رویداد، هالند در دنیا خود را به عنوان یک نام بزرگ مطرح کرد و دیگر کسی نمی‌توانست نام خانوادگی او را اشتباه بنویسد.

1872873

هالند، آقای گل جام جهانی

این بازیکن نروژی در آن رقابت‌ها گل دیگری به ثمر نرساند. نروژ در سایر بازی‌های گروه مقابل نیوزلند و اروگوئه شکست خورد، اما هالند با همان 9 گل، کفش طلای جام جهانی را کسب کرد. هندوراس در آن بازی‌ها 0-5 به نیوزلند و 0-2 نیز به اروگوئه باخت.

در آن جام جهانی که با قهرمانی اوکراین پس از شکست 3-1 کره جنوبی در فینال، همراه بود، بازیکنان دیگری نیز برجسته شدند. به آندری لونین، گلر رئال، می‌توان اشاره کرد که به او دستکش طلا اعطا شد. بازیکن مایورکا، کانگ این لی، هم برنده توپ طلا شد، در آرژانتین خولیان آلوارز فوق‌العاده کار کرد و در اروگوئه، رونالد آرائوخو و داروین نونیز برجسته بودند. اسپانیا به رهبری لوئیز دلا فوئنته در آن مسابقات حضور نداشت چون توسط فرانسه حذف شده بود.

1872874

نفرین یک دروازه‌بان در هندوراس

پس از آن شکست تاریخی، مطبوعات هندوراس به تندی از تیم انتقاد کردند و همان جا برخی به هالند لقب "ال اندروید" را دادند. روزنامه دی‌یس آن مسابقه را "کابوس" خواند که دردناک‌ترین نتیجه تاریخ هندوراس است. این رسانه در تجزیه و تحلیل نیش‌دار خود بارها تکرار کرد که هیچ راهی برای توصیف و توجیه آن وجود ندارد.

با توجه به این هیاهو، رئیس فدراسیون هندوراس، خورخه سالومون، از بازیکنان به بهترین شکل ممکن  حمایت کرد: «بچه ها همه عصبی بودند و کسی کم‌فروشی نکرد.» فیفا پروتکل تحقیقاتی را برای این نوع نتایج فعال کرد که بدون نتیجه ماند و هندرواس جریمه نشد. هندوراس مثل یک میان‌وعده‌ای بود که هالند تقریباً همه آن را خورد.

1871313

چهار سال بعد هالند و گارسیا به سیاره‌های مختلف دنیای فوتبال سفر کردند. ارلینگ هالند پس از آن جام جهانی، ارزشش به 12 میلیون یورو افزایش یافت. او از سالزبورگ به دورتموند رفت تا اینکه تابستان گذشته به منچسترسیتی پیوست. قیمت فعلی آن طبق اعلام سایت ترانسفرمارکت، حدود 170 میلیون یورو تخمین زده می‌شود. هیچ باشگاه قدرتمندی در جهان وجود ندارد که او را در فهرست خرید خودش نداشته باشد.

و اما سرنوشت خوزه گارسیا؛ انگار آن دوازده گل نفرینی بود برای خوزه گارسیا و دیگر روز خوش به خودش ندید. در هندوراس او از رئال اسپانیا به پروگرسو رفت. او به عنوان گلر سوم در این فصل در تیم رئال سوسیداد د توکوآ حضور دارد و روز به روز ناامیدتر می شود.

1870709

در هفته‌های اخیر خوزه گارسیا بیش از پیش به آینده خود فکر می‌کند. برای او روشن نیست که آیا بهتر است در فوتبال بماند یا آن را کنار بگذارد. در دوران کرونا و تعلیق فعالیت‌های ورزشی، او خود را وقف ماهیگیری کرد که برای امرار معاش خانواده‌اش ضروری بود. قیمت او در بازار 10000 یورو است. در همین حال، یک کوسه درنده با شماره 9 سیتی، فردا به برنابئو برای مصاف با رئال خواهد رفت.