باشگاه‌های آلمانی به زودی درباره ورود سرمایه گذار به بوندسلیگا تصمیم خواهند گرفت

سازمان لیگ آلمان برنامه‌های جدیدی برای کسب درآمد بیش‌تر و پیشرفت بوندسلیگا دارد. انتظار می‌رود به زودی شاهد تغییراتی در فوتبال آلمان باشیم.

طرفداری | درآمد بوندسلیگا از حق پخش خارج از این کشور به مبلغی در حدود 250 میلیون یورو کاهش یافته که این باعث شده زنگ‌های خطر در فوتبال آلمان به صدا در بیاید. در مقایسه با رقبای انگلیسی و اسپانیایی، لالیگا 800 میلیون یورو و لیگ برتر حدود دو میلیارد یورو در سال از این طریق درآمد دارند. به همین خاطر در آلمان به این فکر افتاده‌اند که این فاصله را با دیگر لیگ‌ها را کم‌تر کنند و قرار است راه حلی مشابه با قراردادهای CVC لالیگا و لیگ 1 در پیش بگیرند.

  • بیش‌تر بخوانید: بوندسلیگا به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی برای کاهش فاصله با رقبا

جزئیات برنامه سازمان لیگ آلمان

36 باشگاه بوندسلیگا 1 و 2 در جلسه عمومی 24 می (3 خرداد) تصمیم می‌گیرند که آیا حاضرند با اهدای 12.5 درصد از درآمد سالیانه حق پخش تلویزیونی‌شان برای 20 سال آینده، دو میلیارد یورو به فوتبال آلمان تزریق شود یا خیر. درآمد این دو لیگ از حق پخش به صورت کلی کمی بیش از یک میلیارد یورو در سال است و اگر سه چهارم از باشگاه‌ها با اهدای بخشی از درآمد خود از این طریق موافقت کنند، توافق حاصل خواهد شد. تاکنون شش سرمایه گذار برای این موضوع اعلام آمادگی کرده‌اند. با این حال یکی از سرمایه گذاران پیشنهادش تنها برای درآمد حق پخش خارج از آلمان بوده و پیشنهاد یکی دیگر، کم‌تر از حد انتظارات سازمان لیگ است. بنابراین اکسل هلمان و اولیور لکی به عنوان رئیس‌های موقت سازمان لیگ آلمان پس از استعفای دوناتا هاپفن، چهار پیشنهاد به باشگاه‌ها ارائه خواهند داد.

از این دو میلیارد یورو، 40 درصد یا 800 میلیون یوروی آن به توسعه پلتفرمی برای پخش بازی‌های بوندسلیگا در سراسر جهان اختصاص داده می‌شود. سازمان لیگ آلمان می‌خواهد با استفاده از این روش درآمد حاصل از حق پخش تلویزیونی را به صورت مستقیم دریافت کند و دیگر خبری از واسطه‌هایی مانند شبکه‌های اسکای و دازون نباشد. 60 درصد و 1.2 میلیارد یوروی باقی مانده نیز قرار است بین باشگاه‌ها تقسیم شود که البته 900 میلیون یوروی آن باید صرف دیجیتال سازی و توسعه زیر ساخت‌ها مانند آکادمی باشگاه‌ها شود. در آخر نیز 300 میلیون یورو برای نقل و انتقالات، بین باشگاه‌ها تقسیم خواهد شد. با این حال باشگاه‌هایی مانند بایرن مونیخ، دورتموند یا لایپزیش که نیاز زیادی به سرمایه گذاری روی زیر ساخت‌ها خود ندارند، امکان دارد این مزیت برای آن‌ها در نظر گرفته شود که پول بیش‌تری را نسبت به دیگران صرف نقل و انتقالات کنند.

در ابتدا قرار بود که قراردادی 30 ساله به ارزش سه میلیارد یورو امضا شود که در آن صورت بیش از یک میلیارد یورو در اختیار باشگاه‌ها برای نقل و انتقالات قرار می‌گرفت اما در نهایت این پیشنهاد رد شد. با این حال یکی از سوالات مطرح شده چگونگی تقسیم مبالغ بین باشگاه‌ها است که گفته می‌شود باتوجه به نحوه توزیع فعلی درآمد از حق پخش این اتفاق خواهد افتاد. این یعنی بایرن مونیخ و بروسیا دورتموند بیش‌ترین دریافتی را خواهند داشت.

استقبال باشگاه‌ها از ورود سرمایه گذار و مخالفت سفت و سخت هواداران

اکثر باشگاه‌ها با این تغییر و ورود سرمایه گذار به فوتبال آلمان موافق هستند اما در طرف دیگر، هواداران به هیچ عنوان دوست ندارد که چنین اتفاقی رخ دهد. هفته‌هاست که هواداران تیم‌های مختلف در استادیوم‌ها با روش‌های مختلف به این موضوع اعتراض می‌کنند و انتظار می‌رود در هفته‌های آینده این اعتراضات بیش‌تر هم شوند. آن‌ها این ترس را دارند که ورود سرمایه گذار روی برنامه بازی‌ها تاثیر بگذارد یا باعث انتقال بازی سوپر کاپ و بازی‌های لیگ به خارج از آلمان شود. آن‌ها معقتدند که پول بیش‌تر باعث سلامت این سیستم بیمار گونه فوتبال حرفه‌ای نخواهد شد و در نهایت باعث افزایش حقوق بازیکنان و هزینه نقل و انتقالات می‌شود. اما از طرف دیگر مدیران فوتبال آلمان نیز چنین چیزی را ضروری می‌دادند.

اکسل هلمان به عنوان سخنگوی DFL و عضو هیئت مدیره آینتراخت فرانکفورت در این‌باره می‌گوید:

مسئله ما پیشی گرفتن از لیگ برتر نیست. ما درباره آنچه که در ذهن خود داریم و تصورمان از آینده، بسیار عاقلانه و سنجیده عمل کرده‌ایم. بوندسلیگا هیجان انگیزترین لیگ اروپا است اما برای آنکه بتوانیم بهتر عمل کنیم، نیاز به شریک داریم. ما معقتدیم که بوندسلیگا از پتانسیل خود به خوبی استفاده نمی‌کند. ما باید پخش تلویزیونی لیگ‌مان را متنوع‌تر کنیم و ارتباط بیش‌تری با هواداران در سراسر جهان داشته باشیم. این را می‌توان با پشت بام یک خانه هنگامی که باران می‌بارد، مقایسه کرد. وقتی آب چکه می‌کند، نباید کل فونداسیون خانه را تغییر دهم، بلکه تنها باید سوراخ و نشتی‌ها را تعمیر کنیم. اکنون نیز ما ساختار خوبی در فوتبال خود داریم که برای سال‌ها به خوبی کار کرده اما در سطح بین المللی رقبای‌مان از ما جلوتر هستند و باید کاری کنیم.

هانس یواخیم واتسکه رئیس هیئت نظارت سازمان لیگ آلمان و مدیر عامل دورتموند که خود از موافقان این موضوع است، در جواب نگرانی‌های هواداران درباره تغییر ساز و کار فوتبال آلمان با ورود سرمایه گذاران خارجی، گفت:

من 20 سال برای 1+50 نجنگیده‌ام که اکنون اجازه دهم اسب تروا از در پشتی وارد بوندسلیگا شود. این موضوع کاملاً منتفی است.