به گزارش "ورزش سه"، طرح جاهطلبانه جیانی اینفانتینو برای جام جهانی باشگاهی، قطعی به نظر می‎رسد. باوجود اینکه هنوز این طرح به تائید نهایی فیفا نرسیده اما اینفانتینو ایده خود را تا حد زیادی پیش برده و قصد دارد فرمتی را که به دلیل کرونا در سال 2021 به میزبانی چین اجرا نشد، حالا به انجام برساند.

بر این اساس جام جهانی باشگاهی در ماه ژوئن تا جولای 2025 (خرداد و تیر 1404) برگزار خواهد شد و 32 تیم در این رقابتها حضور خواهند داشت. 12 سهمیه به اروپا، 6 سهمیه به آمریکای جنوبی، 4 سهمیه به کونکاکاف، آفریقا و آسیا، یک سهمیه به اقیانوسیه و یک سهمیه به تیم میزبان خواهد رسید تا با تقسیم‌بندی مشابه جام جهانی (تا قبل افزایش تیمها) جام جهانی باشگاهی سر و شکل بگیرد.

همچنین تقسیم‌بندی به شکل 8 گروه چهار تیمی خواهد بود و از هر گروه دو تیم به مرحله حذفی صعود می‌کند و سپس دور تک حذفی برگزار می‌شود. در این فرمت هنوز مشخص نشده که بازی رده‌بندی برگزار می‎‌شود یا خیر.

نکته مهم اینکه قرار است فیفا برای تعیین چند سهمیه رنکینگ تیمهای باشگاهی را نیز عرضه کند تا علاوه بر تیمهای قهرمان قاره، تیمهای برتر رنکینگ نیز سهمیه جام جهانی را کسب کنند.

1873633
تیمهایی که تاکنون جواز حضور در جام باشگاه‌های جهان را کسب کردند.

با این حال اکنون از 32 سهمیه، 10 تیم مشخص شدند و 22 تیم دیگر هم تا زمان برگزاری تعیین خواهند شد:

✅ اروپا: رئال مادرید و چلسی
❓ ده سهمیه دیگر: قهرمان این فصل چمپیونزلیگ به همراه قهرمان فصل آینده، دو سهمیه دیگر کسب خواهند کرد. شش سهمیه دیگر بر اساس رتبه‌بندی اختصاص خواهد یافت. با این توضیح که اگر از تیمهای قهرمان در رتبه اول تا ششم باشد، سهمیه به تیم هفتم، هشتم و... می‌رسد.

✅ آمریکای جنوبی: پالمیراس و فلامینگو
❓ چهار سهمیه دیگر: قهرمان این فصل و فصل آینده کنمبول سهمیه خواهند گرفت و دو سهمیه دیگر از طریق رتبه‌بندی تعیین خواهد شد. نکته مهم اینکه باتوجه به دو سهمیه برزیل، تیم دیگری از این کشور امکان حضور در جام جهانی را نخواهد داشت و حداکثر سهمیه یک کشور 2 خواهد بود.

✅ آفریقا: الاهلی مصر و وداد مراکش
❓ دو سهمیه دیگر: باتوجه به اینکه دو فصل از لیگ قهرمانان آفریقا تا ژوئن 2025 به پایان خواهد رسید، این قاره نیازی به رتبه‌بندی نخواهد داشت و دو قهرمان سهمیه می‌گیرند. البته اگر قهرمان مشترک در این 4 سال وجود داشته باشد، رنکینگ تیم جایگزین را معرفی خواهد کرد.

✅ کونکاکاف: مانتری مکزیک و ساندرز آمریکا
❓ دو سهمیه دیگر: در قاره آمریکای شمالی و مرکزی، نمایندگان مکزیک و آمریکا حضور خود را قطعی کرده‌اند. چمپیونزلیگ این فصل نیز در حالی به مرحله فینال رسیده که لس آنجلس اف سی آمریکا و لئون مکزیک در این مرحله حضور دارند.

✅ آسیا: الهلال عربستان و اوراواردز ژاپن
❓ دو سهمیه دیگر: قهرمانان دو فصل بعدی لیگ قهرمانان آسیا، سهمیه جام جهانی کسب خواهند کرد. نکته مهم اینکه اگر تقویم آسیا تغییر نکرده بود، احتمال پایان دو فصل لیگ قهرمانان تا جام جهانی وجود نداشت اما حالا پیش از ژوئن ای اف سی امکان معرفی چهار تیم را دارد. اینجا هم اگر یک تیم 2 بار قهرمان شود، رنکینگ تعیین‌کننده خواهد شد.

✅❓ اقیانوسیه: فیفا قرار است از بین چهار قهرمان 2021 تا 2024 اقیانوسیه، تیم برتر را برای حضور در جام جهانی برگزیند.

✅❓ یک سهمیه دیگر: هنوز کشور میزبان انتخاب نشده است. تیم قهرمان لیگ سطح اول کشور میزبان، ساده‌ترین سهمیه ممکن را به دست می‌آورد.

با این حساب، تیمهای ایرانی فرصت این را خواهند داشت تا با قهرمانی در دو فصل پیش روی لیگ قهرمانان آسیا، سهمیه اولین جام جهانی 32 تیمی باشگاهی را کسب کنند. البته تاکنون هیچ تیمی از ایران نتوانسته در فرمت جدید مسابقات قاره‌ای به عنوان قهرمانی برسد.