باشگاه‌های آلمان با ورود سرمایه‌گذاران به فوتبال این کشور مخالفت کردند

برنامه‌های جدید سازمان لیگ آلمان برای کسب درآمد بیش‌تر و پیشرفت بوندسلیگا نتوانست مقدار آرای لازم را در مجموع عمومی را به دست بیاورد.

طرفداری | به گزارش اشپورت آینس، طرح ورود سرمایه‌گذار به فوتبال آلمان شکست خورد. در مجمع عمومی 36 باشگاه بوندسلیگا 1 و بوندسلیگا 2، در حالی که دو سوم آرا برای شروع مذاکرات با سرمایه‌گذاران لازم بود، این طرح رأی نیاورد.

بیش‌تر بخوانید:

  • بوندسلیگا به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی برای کاهش فاصله با رقبا
  • بوندسلیگا در انتظار تغییرات گسترده

طبق این طرح، سرمایه‌گذار 12.5 درصد از درآمد حق پخش تیم‌های دو لیگ را طی 20 سال آینده در اختیار می‌گرفت. در آلمان امیدوار بودند که درآمدی کمی بیش از دو میلیارد یورو از این موضوع به دست بیاورند. از این دو میلیارد، قرار بود 750 میلیون یورو به دیجیتالی‌سازی و ایجاد یک پلتفرم استریم برأی پخش بازی‌ها اختصاص داده شود. 1.2 میلیارد یورو بین باشگاه‌ها تقسیم می‌شد تا صرف تقویت زیر ساخت‌ها شود. 300 میلیون یوروی باقی مانده نیز تقسیم می‌شد تا هر باشگاه آن‌طور که می‌خواهد از این پول استفاده کند.

اما در نهایت از 36 باشگاه، 20تای آن‌ها به این طرح رأی موافق دادند، 11 باشگاه با آن مخالف کردند و 5 باشگاه نیز رأی ممتنع دادند. این طرح برأی اجرایی شدن نیاز به 24 رأی داشت. مشخص نیست که رأی هر باشگاه چه بوده است اما مدیران باشگاه‌های بایرن مونیخ، آینتراخت فرانکفورت، بروسیا دورتموند و فرایبورگ از قبل موافقت خود را با این موضوع اعلام کرده بودند. از طرف دیگر باشگاه‌های کلن، آگزبورگ و سن پائولی نیز از قبل مخالفت خود را نشان داده بودند. در کنار باشگاه‌ها، اکثر هواداران فوتبال آلمان نیز در هفته‌های اخیر با بنرها و پوسترهایی در استادیوم‌ها اعتراض خود را به این طرح نشان داده بودند.

انتقاد تند هانس یواخیم واتسکه و اکسل هلمان و هشدار اولیور کان

مدیران موافق این طرح با رأی نیاوردنش، آینده‌ای تیره و تار را برای فوتبال آلمان پیش‌بینی کردند. هانس یواخیم واتسکه مدیر عامل دورتموند و رئیس هیئت نظارت سازمان لیگ آلمان (DFL) در این‌باره گفت:

به هر حال دموکراسی همین است و این موضوع امروز به پایان رسید. اکثریت با آن موافق بودند اما نه آن تعدادی که نیاز بود. انگار که رقابت کردن برای عده‌ای چندان مهم نیست وگرنه اکنون موانع برای ورود به مرحله بعدی این طرح برداشته می‌شد. ما در چند هفته آینده پیشنهادات سازنده کسانی که موافقت نکردند را دریافت خواهیم کرد که می‌توانند بسیار متقاعد کننده باشند. (با لحنی کنایه آمیز)

اکسل هلمان سخن‌گوی سازمان لیگ آلمان و عضو هیئت آینتراخت فرانکفورت نیز در انتقاد به باشگاه‌هایی که مخالف این طرح هستند، گفت:

هر سال که می‌گذرد و با هر سرمایه‌گذاری که در لیگ‌های دیگر انجام می‌شود، کار برای ما سخت‌تر و سخت‌تر خواهد بود. این به گردن کسانی است که به شدت با پاسخ این سوال که امنیت و ثبات بوندسلیگا را در آینده چه چیزی تضمین می‌کند، مخالف بودند.

اولیور کان مدیر عامل بایرن مونیخ نیز در واکنش به رأی نیاوردن این طرح، گفت:

هدف از این طرح، تقویت بوندسلیگا 1 و بوندسلیگا 2 بود. در این طرح، باشگاه‌ها بزرگ‌تر هم‌بستگی زیادی با باشگاه‌های کوچک‌تر نشان دادند. اکنون این خطر وجود دارد که فاصله بین ما با انگلیس و اسپانیا مدام بیش‌تر شود. این برای همه باشگاه‌های آلمان چه بزرگ و چه کوچک زیان‌آور خواهد بود.