به گزارش "ورزش سه"، با نزدیک شدن به فصل نقل و انتقالات لیگ برتر حساسیت در بین اهالی فوتبال بالاتر می رود. تیم های لیگ برتری و بعضی لیگ یکی ها از همین حالا برای جذب نفرات مورد نظرشان اقداماتی انجام داده اند. در این شرایط سازمان لیگ فوتبال هم قوانین جدیدی در اختصاص سهمیه های بازیکن به تیم ها در نظر گرفته است. موضوعی که شاید حواشی نیز به همراه داشته باشد.

تا سال گذشته هر باشگاه می توانست در لیست بازیکنان خود، 20 بازیکن بزرگسال را جا بدهد اما بر اساس مصوبه جدید هیات رییسه سازمان لیگ برای فصل آینده تعداد بازیکنان بزرگسال به 19 کاهش پیدا کرده و باشگاه ها یک بازیکن بزرگسال کمتر می توانند به خدمت بگیرند.

از سوی دیگر یکی از آپشن هایی که در لیست بازیکنان باشگاه هاوجود داشت، مربوط به سهمیه زیر 25 سال بود. هر باشگاهی اگر بازیکنی داشت که در سال گذشته در لیست زیر 23 سال قرار داشت و سن او بالاتر می رفت و بزرگسال می شد، از سوی باشگاه می توانست در سهمیه زیر 25 سال قرار بگیرد. باشگاه ها سه سهمیه زیر 25 سال داشتند و این سهمیه جایی در لیست بزرگسال پر نمی کرد. این مساله به باشگاه ها کمک می کرد که عملا 23 بازیکن بزرگسال در اختیار بگیرند.

حالا اما سازمان لیگ تصمیم به حذف سهمیه زیر 25 سال گرفته است. به این صورت که برای فصل جدید هر باشگاه می تواند 19 بازیکن بزرگسال در لیست خود داشته باشد و 6 سهمیه زیر 23(متولدین 11 دی 79 به بعد) به خدمت بگیرد. همچنین 6 سهمیه بازیکن زیر 21 سال(متولدین 11 دی 81 به بعد) در لیست تیم ها گنجانده شده است.

1879547

البته سازمان لیگ یک آپشن ویژه برای باشگاه ها در نظر گرفته که تعداد بازیکنان بزرگسال آنها را می تواند اضافه کند. یک سهمیه 6 نفره در لیست باشگاه ها در اختیار آنها قرار می گیرد که برخی بازیکنان دسته های خاص به آن سهمیه می روند و جالب اینکه این سهمیه محدودیت سنی هم ندارد.

بازیکنان سرباز که به عضویت تیم های نظامی در می آیند در این لیست قرار می گیرند. این مساله به سود ملوان در لیگ برتر یا فجرسپاسی در لیگ یک خواهد بود که می توانند بازیکن سرباز جذب کنند. از طرفی بازیکنانی که با قرارداد قرضی به باشگاهی بروند هم در این فهرست می گنجند. همچنین بازیکنانی که در آکادمی همان باشگاه فعالیت داشته اند ، می توانند به سهمیه ویژه 6 نفره بروند و لیست های بزرگسال، زیر 23 سال یا زیر 21 سال را پر نکنند.

نکته مهم این است که لیست بازیکنان هر تیم با وجود همه سهمیه های اختصاص داده شده، از 33 بازیکن در مجموع نباید بالاتر بروند و طبیعتا قرار نیست همه سهمیه های اختصاص داده شده توسط باشگاه ها با بازیکن پر شود.

بدون تردید تغییراتی که در سهمیه های لیست باشگاه های لیگ برتری در نظر گرفته شده، باعث می شود تیم ها به سمت استفاده از بازیکنان جوان بروند. اینکه تعداد بازیکنان بزرگسال با حذف سهمیه زیر 25 و کاهش سهمیه بزرگسال عملا به 19 بازیکن(به غیر از سهمیه خاص بازیکنان سرباز یا بازیکن قرضی) رسیده و در عوض باشگاه ها می توانند بیش از بازیکن زیر 21 سال و زیر 23 سال جذب کنند، بر کاهش میانگین سنی لیگ برتر تاثیرگذار خواهد بود و به آینده فوتبال هم کمک بیشتری خواهد کرد.

در دو سه سال گذشته اگرچه در این خصوص مباحث زیادی مطرح شده اما در عمل به غیر از دو سه باشگاه، تیم های دیگر در امر جوانگرایی چندان اقدامی نکردند و حالا تصمیمات اتحاذ شده کمک خواهد کرد تا همه باشگاه ها از نفرات جوان در لیست خود بهره بگیرند.