در حالی که الکسیس مک آلیستر به تمام باشگاه‌های بزرگ لیگ برتر لینک شده است، سوال‌هایی در مورد آمادگی او برای انتقال وجود دارد.

طرفداری | در هفته‌های گذشته الکسیس مک‌ آلیستر به باشگاه‌هایی نظیر منچسترسیتی، منچستریونایتد، لیورپول و چلسی لینک شده است. در ادامه به بررسی توانایی‌های این بازیکن خواهیم پرداخت تا ببینیم که او واقعا در کدام تیم می‌تواند بهترین عملکرد خود را نشان دهد و اینکه آیا او واقعا آماده این انتقال بزرگ هست یا خیر.

مک آلیستر موفق شد در سپتامبر 2020 اولین گل خود را برای برایتون مقابل پورتسموث در دور دوم جام اتحادیه به ثمر برساند و حتی تصورش را هم نمی‌کرد حدود دو سال بعد با تیم ملی آرژانتین به مقام قهرمانی جام جهانی دست یابد. این هافبک متولد سانتا روزا در ژانویه 2019 با برایتون قرارداد امضا کرد و تا پایان آن فصل به صورت قرضی در آرژانتینوس جونیورز باقی ماند و سپس به طور موقت به بوکا جونیورز منتقل شد.

برایتون او را برای نیمه دوم فصل 2019-2020 به تیم خود فراخواند. هرچند در آن نیم فصل از مک آلیستر خیلی کم استفاده شد و در مجموع در ۹ بازی حضور داشت که تنها ۴ مورد را از ابتدا به میدان رفت. او در اولین فصل کامل خود به عنوان بازیکن برایتون 21 بازی در لیگ برتر انجام داد که در ۱۴ بازی از ابتدا به میدان فرستاده شد. او در سال‌های اولیه دوران حرفه‌‌ای خود در پست شماره 10 بازی می‌کرد اما گراهام پاتر، مربی آن روزهای برایتون تلاش می‌کرد تا او را به یک هافبک رجیستا(توضیحات بیشتر درباره این پست را اینجا بخوانید) تبدیل کند که این اتفاق ناراحتی این بازیکن را در پی داشت.

پس از جدایی پاتر از برایتون و پیوستنش به چلسی، مک آلیستر در مصاحبه‌ای در مورد پست جدیدش زیر نظر پاتر گفت:

می خواستم او را بکشم اما این نیز بخشی از فوتبال است. اتفاق مثبتی برای من بود و تطبیق پذیری و توانایی بدنی من را بهبود بخشید. من امروز به همین دلیل بازیکن بهتری هستم.

به نظر می‌رسید که تغییر پست مک‌ آلیستر کارساز بود و توانست او را به بازیکنی تبدیل کند که در باز پس‌گیری مالکیت از حریف استاد بود. با وجود اینکه در فصل 22-2021 او در 33 بازی لیگ برتر تنها 149 بار مالکیت توپ را به دست آورد، اما مک آلیستر در تنها شش بازی لیگ برتر در فصل 2022-23 و پیش از آنکه گراهام پاتر پست مربیگری نیمکت چلسی را به عهده بگیرد، 64 بار موفق به انجام این کار شد که بیشترین آمار لیگ برتر در آن زمان بود. زمان توقف مسابقات باشگاهی به دلیل برگزاری جام جهانی، مک آلیستر در 14 بازی لیگ موفق به 124 مورد باز پس‌گیری مالکیت شده بود که در آن زمان پس از دکلان رایس، هافبک وستهم در رتبه دوم قرار داشت.

بازپسگیری توپ توسط مک آلیستر پیش از جام جهانی:

بازپس کیری توپ- مک آلیستر

 پس از جام جهانی:

باز پس گیری توپ پس از جام جهانی

هم زمان با کاهش آمار مک آلیستر در باز پس گیری توپ، آمار مویسس کایسدو، زوج او در خط میانی افزایش یافت (از 5.9 در 90 دقیقه قبل از جام جهانی به 7.8 در ۹۰ دقیقه). این تغییر نقش دستور عمدی دزربی بود تا به جای مک آلیستر، این بازیکن اکوادوری وظیفه توپ ربایی را به عهده بگیرد و مک آلیستر به نقش مورد علاقه خود یعنی هافبک تهاجمی بازگردد. این نقش اصلی او زیر نظر پاتر در فصل 2021-22 بود، اما در شش بازی ابتدایی این فصل لیگ از مک آلیستر خواسته شد تا نقش عمیق‌تری به عهده بگیرد و بیشتر در سمت راست مرکز زمین بازی کند.

همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است، دزربی او را به سمت چپ برگردانده و از او در جلوتر بازی گرفته است تا به خط حمله کمک کند. او موفق شد در این نقش در هر بازی به طور متوسط تقریبا هشت بار بیشتر توپ را در لبه محوطه جریمه حریف لمس کند.

لمس توپ مک آلیستر

در این فصل تنها سولی مارچ در مشارکت در خط حمله بالاتر از او قرار دارد. مک آلیستر اخیرا دهمین گل خود در لیگ برتر در این فصل را به ثمر رساند و به سومین بازیکن برایتون پس از گلن موری در فصل‌های 2017-18 و 2018-19 و نیل موپای در فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ تبدیل شد که توانسته است آمار گل‌های خود را در یک فصل لیگ دو رقمی کند.

درگیری‌های بخش هجومی برایتون

لازم است بگوییم که ۶ مورد از این ۱۰ گل از روی نقطه پنالتی به ثمر رسیده است و البته او موفق شده تا یک گل نیز در جام جهانی به ثمر برساند: گلی که اوایل نیمه دوم بازی مقابل لهستان روی پاس مولینا به ثمر رسید. در جام جهانی تنها رودریگو دی پائول موفق شده بیشتر از مک آلیستر مالکیت توپ را برای قهرمان جهان به دست آورد (42 در مقابل 40). گفتنی است که وظایف مک آلیستر در جام جهانی تنها به باز پس گیری توپ ختم نمی‌شد و تنها لیونل مسی (17) و آنخل دی ماریا (9) توانسته‌اند موقعیت‌های بیشتری نسبت به او (8) در جریان بازی خلق کنند. دقت پاس بهتر مک آلیستر نسبت به انزو فرناندز (۸۹٪ به 87.6٪) ثابت می‌کند او زمانی که تیمشتوپ را در اختیار دارد با راحتی بیشتری بازی می‌کند.

تنها مسی با ۷ مورد بیشتر از او (دو مورد) موقعیت بزرگ گلزنی ایجاد کرده است و تنها مسی، دی ماریا و خولیان آلوارز موفق شدند آمار بهتری نسبت به او در شوت‌های به سمت دروازه که بلاک نشده‌اند، ثبت کنند.

پاس‌های مک آلیستر در فینال جام جهانی

به عنوان قهرمان جام جهانی و یکی از بهترین بازیکنان برایتون در فصلی که آنها برای اولین بار موفق شدند به رقابت‌های اروپایی صعود کنند، تعجبی ندارد که غول‌های لیگ برتر به مک آلیستر علاقه داشته باشند.

منچسترسیتی

صادقانه بگوییم به نظر نمی‌رسد منچسترسیتی نیاز خاصی در ترکیب خود حس کند. مردان پپ گواردیولا موفق شدند به تازگی پنجمین قهرمانی خود را در شش فصل گذشته لیگ برتر به دست آورند و تنها دو پیروزی تا تکرار سه گانه مشهور منچستریونایتد فاصله دارند. با این حال آنها به خدمت گرفتن مک آلیستر می‌تواند به این تیم کمک کرده تا سطح فوق‌العاده خود را حفظ کند. اخبار لینک شدن این هافبک آرژانتینی به اتحاد با اخبار احتمال جدایی ایلکای گوندوعان در پایان فصل همزمان شد. این هافبک آلمانی که نقش مهمی در موفقیت‌های سال‌های اخیر سیتی داشته است، هنوز قرارداد جدیدی با این باشگاه امضا نکرده و در هفته‌های اخیر مورد توجه بارسلونا و آرسنال قرار گرفته است.

با چیزی که ما از این بازیکن می‌بینیم، به نظر می‌رسد در صورت جدایی بازیکن سابق بوروسیا دورتموند از اتحاد، او یکی از بهترین گزینه‌های ممکن برای منچستر سیتی باشد.

مک آلیستر vs گوندوعان

در این فصل لیگ برتر، مک آلیستر با ۸۷.۳٪ و ایلکای گوندوگان با ۸۷.۹ دقت پاس مشابهی ثبت کرده‌اند و آمار حمل توپ آنها نیز بسیار به هم نزدیک است(۳۷۲ به ۳۷۰)، اما هیچ یک از ۸ گل گوندوعان از روی نقطه پنالتی به ثمر نرسیده است. در حال حاضر مک آلیستر در تیمی بازی می‌کند که مالکیت توپ بالایی دارد و تنها منچسترسیتی با 65.3٪ میانگین مالکیت بیشتری نسبت به برایتون با 61.1٪ در این فصل لیگ برتر به ثبت رسانده است. بازی در تیمی که به اندازه سیتی موقعیت خلق می‌کند و همچنین بازی در پشت سر هیولایی مانند ارلینگ هالند، برای مک آلیستر که از عقب به محوطه جریمه اضافه می‌شود، به پیشرفت او کمک زیادی می‌کند..

منچستریونایتد

برخلاف گوندوعان در سیتی، هیچ بازیکنی با ویژگی‌های مک آلیستر در منچستر وجود ندارد، به همین دلیل اضافه شدن او به ترکیب این تیم، فاکتور متفاوتی به تیم رو به رشد اریک تن هاخ اضافه می‌کند. بهبود خط هافبک یکی از مهم‌ترین کارهای این مربی هلندی بوده است. او با اضافه کردن کاسمیرو و کریستین اریکسن در تابستان گذشته، تفاوت ملموسی در توانایی یونایتد در کنترل بازی‌ها ایجاد کرد و نقش ذخیره این دو ستاره را به فرد و مک تومینای سپرد که مسلما به آنها بیشتر می‌آید. 

سطح مک آلیستر در کار با توپ، برتری چشمگیری نسبت به گزینه‌های فعلی شیاطین سرخ دارد. بازی کردن در تیمی مثل برایتون که مالکیت بالایی دارد، به بالا رفتن این آمار کمک می‌کند اما دقت پاس مک آلیستر نیز از هافبک‌های یونایتد بالاتر است. او در دریبل زدن حریفان نیز مهارت بیشتری دارد و نرخ موفقیت او در دریبل زنی حداقل ۱۰ درصد از تمام هافبک‌های یونایتد بیشتر است. میان هافبک‌های یونایتد تنها برونو فرناندز حمل توپ بیشتری نسبت به او داشته (۳۷۹ به ۳۷۲) و توانسته شوت‌های بلاک نشده بیشتری به سمت دروازه حریفان شلیک کند.( ۶۶ به ۶۴)

mac allister chance created

درست است که مک آلیستر با ۴۶ خلق موقعیت به اندازه فرناندز با ۱۱۲ خلاق نیست اما بازیکنان کمی هستند که بتوانند در این زمینه با برونو رقابت کنند. مک آلیستر قادر است حداقل در این زمینه به استاد پرتغالی کمک کند و در عین حال که به اندازه کافی یک هافبک همه کاره محسوب می‌شود، می‌تواند در زمان لازم نقش منظم‌تری در پست فرناندز ایفا کند. با توجه به اینکه یونایتد به احتمال خیلی زیاد فصل آینده در لیگ قهرمانان حضور دارد، به مک آلیستر بازی‌های زیادی می‌رسد و می‌تواند همان مهره‌ای باشد که شیاطین سرخ برای برداشتن قدم بعدی زیر نظر تن هاخ نیاز دارند.

چلسی

مک‌ آلیستر تقریبا از زمان نشستن گراهام پاتر روی نیمکت چلسی به دلیل سابقه کار کردن زیر نظر این مربی به استمفوردبریج لینک شد. درست است که پاتر از کار خود برکنار شد اما این به این معنی نیست که دلیلی برای پیوستن این هافبک توانمند به چلسی وجود ندارد. به نظر می‌رسد مائوریسیو پوچتینو آرژانتینی در پایان فصل به عنوان سرمربی جدید چلسی منصوب خواهد شد و این اتفاق می‌تواند چلسی را به یک مقصد جذاب برای مک آلیستر تبدیل کند. هر چند این انتقال باعث می‌شود او از بازی در لیگ اروپا برای برایتون دست بکشد و به تیمی بپیوندد که فصل آینده در رقابت‌های اروپایی حاضر نخواهد بود. اگر چه واضح است که اگر مالکان چلسی علاوه بر هزینه کردن، زمان کافی نیز برای پروژه خود در نظر بگیرند، چشم‌انداز بلندمدت آبی‌های لندن از مرغ‌های دریایی روشن‌تر خواهد بود.

mac allister xg

آنها در ژانویه انزو فرناندز را با مبلغی پیش از 100 میلیون پوند از بنفیکا به خدمت گرفتند و با این انتقال رکورد گرانترین خرید در خط میانی را شکستند. فرصت بازی در کنار زوج خود در خط هافبک تیم ملی آرژانتین در رده باشگاهی نیز می‌تواند مک آلیستر را برای این انتقال وسوسه کند. به دلیل خریدهای زیاد این فصل چلسی، احتمال دارد برخی از بازیکنان مانند میسون مانت، کانر گالاگر و متئو کواچیچ در تابستان این تیم را ترک کنند. آمار مک آلیستر از نظر موقعیت‌های ایجاد شده در جریان بازی، شوت‌های بلاک نشده و دوئل موفق در ۹۰ دقیقه از هر سه هافبک ذکر شده بیشتر است. 

می دانیم که پوچتینو بازیکنانی را دوست دارد که توانایی جلو بردن توپ به جلو به صورت عمودی را دارند و مک آلیستر پیش از این توانایی خود را در زمینه حمل توپ نشان داده است. این بازیکن آرژانتینی در هر بار حمل توپ به طور متوسط توپ را 5 متر جلو می‌برد که این آمار بیشتر از آمار بازیکنانی مانند گالاگر و کواچیچ است.

لیورپول

اینکه لیورپول قصد دارد در این تابستان بازسازی خط هافبک خود را آغاز کند، دیگر یک راز سر به مهر نیست. خروج میلنر، چمبرلین و نبی کیتا از خط هافبک لیورپول به این معنی است که این باشگاه حداقل سه ورودی جدید در خط هافبک خواهد داشت و چنین چیزی نیاز به بررسی زیاد دارد. مک آلیستر می‌تواند اولین ورودی خط هافبک قرمزهای آنفیلد باشد و گزارش‌ها نیز نزدیک بودن او به این تیم را تائید می‌کنند.

درست است که او در اولین فصل حضورش در آنفیلد، در لیگ قهرمانان اروپا حضور نخواهد داشت اما می‌تواند برای سال‌های آینده یکی از مهره‌های کلیدی خط میانی جدید یورگن کلوپ باشد و در در واقع جانشین واینالدومی باشد که دو سال پیش این باشگاه را ترک کرده است. با وجود موفقیت آنها در فصل بعد از جدایی این هافبک هلندی، برخی از هواداران لیورپول عقیده دارند که ناکامی در جایگزین کردن جورجینیو واینالدوم در سال ۲۰۲۱ منجر به افول این تیم شده است. اگرچه مطمئنا شباهت‌های سبک بازی مک آلیستر به واینالدوم به اندازه گوندوعان نیست اما مک آلیستر ویژگی‌های مشابهی با هافبک هلندی دارد.

mac allister vs wijnaldum

مقایسه عملکرد مک آلیستر در این فصل لیگ برتر را با واینالدوم در فصل قهرمانی لیورپول در فصل 2019-20 نشان می‌دهد که هر دو ۴ گل در جریان بازی به ثمر رسانده‌اند و آمار حمل توپ در ۹۰ دقیقه مشابه به هم دارند(۱۲.۱ به ۱۲). اما مک آلیستر نرخ دریبل موفق بیشتر(۶۸.۷٪ به ۵۳.۲٪)، شرکت در دوئل بیشتر(۱۰.۶ به ۹.۱) با نرخ موفقیت بیشتری(۵۶.۹٪ به ۴۷.۲٪) ثبت کرده است.

همچنین باید نرخ موفقیت مک آلیستر در زدن ضربات پنالتی را نیز نظر بگیرید. او هر ۶ پنالتی خود در این فصل را به گل تبدیل کرده، در حالی که محمد صلاح دو ضربه از چهار ضربه خود را از دست داده است. در صورت انتقال این هافبک بازیکن آرژانتینی به آنفیلد احتمال دارد مسئولیت پنالتی‌ها به او سپرده شود.

فارغ از هر اتفاقی، الکسیس مک آلیستر تاکنون پیشرفت چشمگیری داشته است اما احتمال دارد تردیدهایی در مورد آمادگی او برای برداشتن قدم بعدی در دوران حرفه‌ای خود وجود داشته باشد، جایی که او بتواند چند مدال باشگاهی نیز به مدال طلای جام جهانی خود اضافه کند. ما نیز نفس خودمان را در سینه حبس می‌کنیم تا ببینیم چگونه برایتون او را با چند بازیکن از دسته سوم لیگ پرو جایگزین می‌کند.

ترجمه ای از وب‌سایت theanalyst