به گزارش "ورزش سه"، دستورالعمل فدراسیون برای عقد قراردادهای جدید توسط مدیران باشگاه‌ها سر و صدای زیادی در فضای فوتبال ایجاد کرده است؛ بندهایی که در این دستورالعمل گنجانده شده اعتراض بازیکنان مطرح لیگ برتر را در پی داشته است.

در کنار همه قوانینی که درباره قرارداد بازیکنان به ثبت رسیده وبه سود باشگاه‌ها خواهد بود، اما درباره سهمیه های جذب بازیکن باشگاه‌ها هم قوانین جدید وجود دارد که می‌تواند به ضرر تیم‌های لیگ برتری شود و البته بازیکنان هم از آن متضرر می‌شوند.

**یک سهمیه بزرگسال کم شد

بر اساس مصوبه جدید فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ سهمیه جذب بازیکن در نقل و انتقالات دستخوش تغییراتی شده است. هر تیم لیگ برتری می‌تواند در مجموع 33 بازیکن را در لیست خود داشته باشند اما برخلاف پارسال برخی سهمیه‌های مهم از تیم‌ها گرفته شده است.
مهم‌ترین مساله اما محدودیت باشگاه‌ها در جذب بازیکن بزرگسال است. سهمیه بازیکن بزرگسال تا فصل گذشته برای هر تیم 20 بود اما حالا این سهمیه یک نفر کم شده و هر باشگاه می‌تواند 19 بازیکن بزرگسال در لیست خود داشته باشد.

**سهمیه زیر 25 سال هم حذف شد!

یکی دیگر از آپشن هایی که در فهرست باشگاه‌ها وجود داشت، سهمیه زیر 25 سال بود که عملا سه بازیکن بزرگسال دیگر در فهرست هر تیم اضافه می‌کرد. سهمیه بزرگسال لیگ برتری به این شکل بود که هر باشگاهی اگر با بازیکنی تمدید قرارداد می‌کرد که در سال گذشته در لیست زیر 23 سال آن باشگاه قرار داشت، با بالا رفتن سن و خارج شدن از سهمیه زیر 23 سال می‌توانست در سهمیه زیر 25 سال قرار بگیرد و لیست بزرگسال را پر نکند. این سهمیه اما برای فصل آینده از لیست تیم‌های لیگ برتری حذف شده و عملا جای 3 بازیکن بزرگسال دیگر را هم از تیم‌های لیگ برتری می‌گیرد!‍

**افزایش سهمیه خارجی ، به ضرر نفرات ایرانی

در کنار کاهش سهمیه‌های رسمی بزرگسال افزایش سهمیه جذب بازیکن خارجی هم می‌تواند باعث شود تا بازیکنان ایرانی فرصت کمتری برای حضور در تیم‌ها به دست بیاورند.  تا سال گذشته تیم‌ها می‌توانستند یک بازیکن آسیایی و 3 بازیکن خارجی با هر ملیتی به خدمت بگیرند. این سهمیه در سال جدید به 1+5 رسیده و تیم‌ها دو بازیکن خارجی بیشتر می‌توانند جذب کنند. استفاده از این سهمیه اضافه خارجی هم جزو سهمیه بزرگسال تیم‌ها است. به عبارت بهتر می‌توان گفت هر تیمی که بخواهد از همه سهمیه خارجی خود استفاده کند، باید در لیست بازیکنان بزرگسال خود از دو بازیکن ایرانی دیگر هم بگذرد!

1758253

**فوتبالیست‌هایی که بدون تیم می‌مانند

مجموعه این اتفاقات علاوه بر اینکه تعداد بازیکنان باشگاه‌ها را کاهش می‌دهد ، مشکلاتی را برای بازیکنان لیگ برتری نیز ایجاد می‌کند. به واسطه کاهش قطعی بازیکن بزرگسال و افزایش نفرات، فرصت‌های حضور در اسکواد تیم‌های لیگ برتری برای بازیکنان نیز کمتر می‌شود. به همین خاطر به نظر می‌رسد برخی بازیکنان در تیم‌های مختلف بدون تیم بمانند و مشکلاتی برای آنها ایجاد شود. شاید یکی از دلایل اعتراض فوتبالیست‌های ایرانی به قوانین جدید نقل و انتقالات نیز همین مساله باشد.

**جوانگرایی پررنگ می‌شود؟

اگرچه در اختصاص سهمیه بازیکن به باشگاه‌ها نفرات سرباز و بازیکنان با قرارداد قرضی جایی در لیست بزرگسال پر نمی‌کنند اما این مساله برای همه تیم‌ها سودی ندارد. در لیگ برتر فقط یک تیم نظامی (ملوان) وجود دارد که حق جذب بازیکن سرباز و استفاده از سهمیه 6 نفر اضافه دارد و تیم‌های دیگر نیز تعداد زیادی بازیکن قرضی جذب نمی‌کنند که بتوانند خلاء های خود را به طور کامل پر کنند.
از سوی دیگر باشگاه‌ها حق دارند 6 بازیکن زیر 23 سال و 6 بازیکن زیر 21 سال به خدمت بگیرند که شاید این مساله تاثیر مستقیمی در جوانگرایی آنها داشته باشد. البته که شناسایی گسترده بازیکنان جوان هم دردسرهای مخصوص به خود را دارد که هر باشگاهی به سراغ آنها نمی‌رود.