پرسپولیس و استقلال درحالی چهارشنبه آخرین بازی فصل فوتبالی ایران را در فینال جام حذفی برگزار خواهند کرد که بحث بر سر انتخاب داور این بازی خیلی داغ است. استقلالی‌ها معتقدند برای این بازی، فدراسیون حتما باید از داور خارجی استفاده کند و داوران ایرانی مناسب این مسابقه مهم نیستند. جالب است بدانید که آخرین بار در پاییز سال ۸۷ بود که فدراسیون وقت از داور خارجی استفاده کرد و بعد از آن چیزی حدود ۱۵ سال است که تمام دربی‌های پایتخت را داوران ایرانی سوت زدند.

موافقان حضور داور خارجی اعتقاد دارند چون آن‌ها شناختی از تیم‌ها و فضای فوتبال ایران ندارند، بدون استرس قضاوت می‌کنند و در پایان حتی اشتباهی هم از طرف این داوران صورت بگیرد، متهم به طرفداری از یک تیم خاص نمی‌شوند. مخالفان داور خارجی هم معتقدند که اگر بعد از ۱۵ سال دوباره فدراسیون بخواهد به سمت داور خارجی برود، دیگر داوران ایرانی اعتماد به نفس لازم را برای سوت زدن نخواهند داشت و یک نوع بی احترامی به داوران وطنی خواهد بود.

استقلال که هم دربی را در این فصل باخته و هم جام قهرمانی لیگ را از دست داده، برای انتقام گرفتن از پرسپولیس می‌آید و از آن طرف هم قرمزها برای اثبات شایستگی خودشان و همچنین کسب دومین جام این فصل پا به دربی خواهند گذاشت. استقلالی‌ها درحالی به شدت خواهان حضور داور خارجی برای دربی هستند که سابقه حضور خارجی‌ها در دربی بزرگ پایتخت به نفع پرسپولیس است و سرخ پوشان در بازی‌هایی که از داور خارجی استفاده شده، تعداد بردهای بیشتری داشتند. تا به حال در ۳۸ دربی از داور خارجی استفاده شده که پرسپولیس ۱۱ برد و استقلال هم ۹ پیروزی به دست آوردند و ۱۸ بازی هم با نتیجه تساوی به پایان رسید.

استقلالی ها داور خارجی می خواهند اما.../ پرسپولیس با داور خارجی بیشتر برده است!

پای داوران خارجی خیلی زود و در دومین شهرآورد دو تیم به این مسابقه باز شد. نخستین داور خارجی از کشور همسایه به ایران آمد و بهادرخان از پاکستان قضاوت این دیدار را بر عهده داشت. ارتو طغرل دیلک از ترکیه، توفیق بهرام اف از شوروی، پاپا واسیلی از یونان، نیکولای پترچیانو از رومانی، رودولف شرر از سوئیس،‌هاشم حکیم از هندوستان، پیت اندرسون از مجارستان، جک تیلور از انگلستان، والتر اشوایلر از آلمان غربی، آدولف پروکاپ از آلمان شرقی، ساندرو پل از مجارستان، معان کیالی از سوریه، جمال شریف از سوریه، محمود الرفاعی از سوریه، عبدالرحمان زید از عربستان، محمد کوسا از سوریه، عمر المهنا از عربستان، مارکوس مرک از آلمان، یانگ جون کیم از کره جنوبی، پاسکواله رودومونتی از ایتالیا، پائولو گومز کاستا از پرتغال، روبرتو روزتی از ایتالیا، ولادیمیر هریناک از اسلواکی، مصطفی گوجلو از ترکیه، فلورین میر از آلمان، والنتین ایوانوف از روسیه، ولفگانگ اشتارک از آلمان، سعد کمیل از کویت، آلفونسو پرز از اسپانیا، فیلیکس بریش از آلمان و برناردینوگونزالس از اسپانیا داوران خارجی بودند که سابقه قضاوت در تاریخ دربی‌های بزرگ ایران را داشتند.

نکته جالب اینکه آخرین باری که پرسپولیس و استقلال در فینال جام حذفی به مصاف هم رفتند هم داور خارجی قضاوت آن بازی را برعهده داشت و محمد کوسا از سوریه داور فینال جام حذفی در سال ۷۸ بود که با برتری پرسپولیسی‌ها همراه بود. کمیته داوران فدراسیون فوتبال به صراحت اعلام کرد که خبری از حضور داور خارجی برای بازی چهارشنبه نخواهد بود و تیم ایرانی این بازی بسیار مهم را سوت خواهد زد.