با توجه به سوابق داوران حاضر در کمیته داوران فدراسیون فوتبال و قضاوت بیژن حیدری در سوپرجام فصل گذشته به‌نظر می‌رسد خداداد افشاریان رئیس این کمیته گزینه ای بهتر و اصلح تر از بیژن حیدری را برای قضاوت حساس ترین دربی سال های اخیر در اختیار ندارد و این داور گزینه احتمالی کمیته پرسروصدای فدراسیون فوتبال به شمار می‌رود.

داوری با سابقه قضاوت در ۲ دربی

بیژن حیدری سابقه دو بار قضاوت در دربی را دارد. حیدری اولین دربی دوران قضاوتش را در تاریخ چهارم آبان ماه ۱۳۹۶ سوت زد. مسابقه ای با نتیجه دو بر دو مساوی به پایان رسید. هر دو گل استقلال را امیر ارسلان مطهری (۲۴ و ۵۳) و گلهای پرسپولیس را علی علیپور (۲۹) و بشار رسن (۸۹) به ثمر رساندند. دربی دوم و آخری که بیژن حیدری سوت زد هم در تاریخ هفدهم بهمن ماه سال ۱۳۹۸ بود که با پیروزی یک بر صفر شاگردان یحیی گل‌محمدی مقابل تیم فرهاد مجیدی رقم خورد و با تک گل علی علیپور به پایان رسید. این داور پس از آن هرگز قضاوت دیدار های تیم های استقلال و پرسپولیس را بر عهده نداشته است.

۳ برد یحیی با سوت بیژن حیدری

اما در فصل تازه تمام شده لیگ برتر نیز بیژن حیدری ۶ بار برای تیم های سرخابی سوت زده است. ۳ بار برای پرسپولیس ۳ بار برای استقلال. اولین قضاوت بیژن حیدری برای پرسپولیس در هفته پنجم مقابل هوادار بود که پرسپولیس ۳ بر یک برنده شد. او در هفته های بیست و پنجم و  سی‌ام دیدار پرسپولیس مقابل ملوان و نساجی را هم سوت زد که به ترتیب ۳ بر صفر و ۴ بر صفر با برد شاگردان یحیی گل‌محمدی به پایان رسید. پرسپولیس در فصل بیست و دوم لیگ برتر سه برد با قضاوت بیژن حیدری در کارنامه‌اش ثبت کرد.

بررسی کارنامه سوت‌های بیژن حیدری در فصل ۰۲-۱۴۰۱ برای سرخابی‌ها/ خاطره خوش گل‌محمدی از شکست استقلال با این قاضی سیاه‌پوش

۳ برد و یک قهرمانی ساپینتو با بیژن حیدری

اما استقلالی‌ها هم ۳ مسابقه شان را با قضاوت بیژن حیدری برگزار کردند. اولین مسابقه استقلالی ها در این فصل فوتبالی (۰۲-۱۴۰۱) دیدار سوپرجام بود که استقلال مقابل نساجی با یک گل برنده شده و ساپینتو اولین جامی که به هواداران قول داده بود را به طرفداران تیمش اهدا کرد. استقلال همچنین در هفته‌های سیزدهم و بیستم با قضاوت این داور به ترتیب مقابل صنعت نفت و پیکان با نتایج ۰-۱ و ۰-۲ برنده زمین را ترک کرد.

حیدری ۲۸ اردیبهشت برای پرسپولیس سوت زد، اما...

با توجه به اینکه بیژن حیدری دیدار هفته پایانی پرسپولیس مقابل نساجی را سوت زده شاید به نظر برسد کمیته داوران به این سرعت قضاوت یک بازی از دیدارهای پرسپولیس را به او ندهد اما رقابت های حذفی از مسابقات لیگ برتر جداست. مانند بازی سوپرجام استقلال و نساجی که با سوت بیژن حیدری انجام شد ولی با فاصله یک بازی پس از آن (دیدار هفته دوازدهم) همین داور در لیگ دیدار این تیم مقابل صنعت نفت (در هفته سیزدهم) را سوت زد.

گزینه اصلح کمیته داوران در آستانه هت‌تریک دربی

افراد نزدیک به فدراسیون فوتبال در این باره به خبر ورزشی اطلاع داده اند در حال حاضر با توجه به حساسیت‌های موجود ظاهراً کمیته داوران فردی اصلح تر از بیژن حیدری را در اختیار ندارد که قضاوت این بازی حساس را به او بسپارد. در صورت قضاوت بیژن حیدری در دربی فینال جام حذفی از این نظر او سومین دربی عمر فوتبالی اش را قضاوت خواهد کرد.