به تازگی فدراسیون فوتبال آیین نامه ای را برای نقل و انتقالات تدوین کرده است که این آیین نامه جدا از اعتراض باشگاه استقلال اعتراض برخی از بازیکنان را به همراه داشته است.

در یکی از بندهای قرارداد اشاره شده که لژیونرها نمی توانند به عنوان بازیکن قرضی به تیم های لیگ برتری برگردند. این مسئله، مانع از تداوم حضور محمد محبی و مهدی قایدی در تیم استقلال می شود. چون آنها، بازیکنان تیم شباب الاهلی و سانتاکلارا هستند.

بعد از استقلال حالا برخی بازیکنان هم با انتشار استوری، به اضافه شدن بندهای جدید به آیین نامه نقل و انتقالات اعتراض کرده اند. علیرضا بیرانوند، آرش رضاوند و چند بازیکن سرشناس دیگر به این مصوبات ایراد گرفتند.

استوری که بازیکنان منتشر کرده اند از این قرار است: «روز گذشته در اقدامی قابل تامل «دستورالعمل ناظر بر قراردادهای باشگاه‌ها با بازیکنان و کادر فنی» توسط دبیرکل فدراسیون فوتبال برای اجرا ابلاغ شد! دستورالعمل صادره نه تنها بر خلاف اصول مسلم حقوقی و مقررات مدون فیفا است، بلکه تشریفات لازم در وضع آن نیز رعایت نشده است.

نکته مهم: مطابق ماده ۱۴ اساسنامه فیفا، فدراسیون‌های عضو باید از مقررات فیفا «متابعت کامل» داشته باشند که منظور از مقررات همان مقررات RSTP است.

بنابراین:

۱- فدراسیون فوتبال باید پاسخ دهد اختیار حاصل از تصویب دستورالعمل پیشنهادی و اجرای آن بر اساس کدام قانون است؟

۲- هیچ شخص یا گروهی حق تصویب آیین نامه یا دستورالعملی در تضاد با مقررات نقل و انتقالات و تعیین وضعیت بازیکنان و مقررات امری فیفا را ندارد. وضع مقررات فوتبال توسط فدراسیون‌ها به موجب اساسنامه و اختیارات حاصله از آن است که توسط مجمع عمومی فدراسیون صورت خواهد گرفت.»