افشین ناظمی گفتگوی مفصلی را انجام داده است

افشین ناظمی درباره فصل گذشته رقابت‌های فوتبال باشگاهی کشور که منجر به کسب سه‌گانه قهرمانی پرسپولیس، سقوط نفت مسجدسلیمان و مس کرمان به لیگ یک و همچنین شرایط تیم ملی ایران صحبت کرد.

به گزارش طرفداری، افشین ناظمی دانش فنی مربیان ایرانی را یکی از مهم‌ترین فاکتورهای کسب شده از بطن رقابت‌های فوتبال باشگاهی کشور دانست و از حضور امیر قلعه نویی در رأس کادر فنی تیم ملی ایران تمجید کرد.

مشروح صحبت‌های کاپیتان پیشین تیم‌های خطه شمال کشور را در گفتگو با مهر می‌خوانید:

ناظمی در ابتدا به کلیات فصل بیست و دوم لیگ برتر فوتبال اشاره کرد و گفت:

به نظرم امسال لیگ کاملاً متفاوتی با سایر فصول داشتیم. رقابت تنگاتنگ در قهرمانی و همچنین سنگینی فشار روی تیم‌های پایین جدول برای بقا، نشان دهنده این موضوع بود. بازی‌های لیگ برتر به دلیل برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ دچار وقفه طولانی در نیم فصل شد تا تیم‌ها دو بار مجبور به بازسازی توان جسمانی و تاکتیکی خود شوند.

پیشکسوت فوتبال کشور با اشاره به قهرمانی پرسپولیس تاکید کرد:

پرسپولیس فراز و نشیب زیادی را تحمل کرد. این تیم در شکست مقابل سپاهان سخت‌ترین روزش را تجربه کرد و کمترین شانس را داشت اما اتحاد تیمی و همچنین آزاد شدن پتانسیل فنی تاکتیکی و تکنیکی باعث شد تا آنها یکی پس از دیگری ببرند. تدبیر سرمربی پرسپولیس باعث شد تا آنها نا امید نشوند. جمع کردن بازیکنان مطرح فوتبال ایران در رختکن تیم پر طرفداری همچون پرسپولیس برای خروج از بحران و کسب پیروزی‌های متوالی کار سختی است اما یحیی چنین تدبیری کرد و تیمش را به بهترین شکل بازیابی کرد تا قهرمان شود.

او ادامه داد:

غفلت سپاهان و استقلال در ۵ هفته پایانی هم مزید بر علت شد تا این تیم به اصلی ترین خواسته‌اش برسد.

ناظمی درباره بازی‌های جام حذفی نیز اظهار نظر کرد و گفت:

همیشه از این بازی‌ها به عنوان جام شگفتی یاد شده بود اما این فصل خبری از این موضوع نبود. تنها شگفتی کل رقابت‌ها رفتارهای آقای ساپینتو بود که تیمش را در دام خودش انداخت.

او با انتقاد از رفتارهای ساپینتو یادآور شد:

مربی قرار است جنگ روانی راه بیندازد. این را درباره برخی افراد صاحب سبک قبول دارم اما قرار نیست با همین جنگ روانی، روحیه و تمرکز را از تیم خودش بگیرد.

ناظمی به بازی فینال جام حذفی که دربی ۱۰۱ پایتخت شد اشاره کرد و گفت:

استقلال در دربی به ساپینتو باخت. رفتارهای ساپینتو باعث برد پرسپولیس شد. او تمرکز تیمش از زمین مسابقه را گرفت و همه چیز را معطوف به خودش کرد. همانطور هم که دیدید مدیریت یحیی گل محمدی در دقایق حساس بازی باعث شد تا این تیم ببرد.

ناظمی با تمجید از عملکرد یحیی گل محمدی گفت:

او فوق‌العاده مدیریت کرد. پرسپولیس بازیکنان خوبی دارد اما همه آنها به یک سرمربی خیلی خوب نیاز داشتند. توانایی تاکتیکی پرسپولیس تا آخرین بازی در حالت ایده آل بود. گل محمدی نشان داد مربیان ایرانی جایگاه بهتری در فوتبال کشور دارند و نیازی به هزینه گزاف در جذب مربی خارجی نیست. بدون شک سواد بعضی از مربیان داخلی در سطح اول آسیا است. از این رو بابت جایگاه مربیان ایرانی خوشحالم.

ناظمی به حضور امیر قلعه نویی در رأس کادر فنی تیم ملی نیز اشاره کرد و گفت:

قطعاً بهترین تصمیم گرفته شد. آقای قلعه نویی به حق خودش رسید. من اطمینان دارم اگر زمان کافی داده شود او می‌تواند کارهای بزرگی کند.

کارشناس فوتبال ایران تاکید کرد:

یحیی گل محمدی در فوتبال باشگاهی هم نشان داد مدیریت در فوتبال اندازه شناخت تاکتیک‌ها و فن فوتبالی اهمیت دارد. او یک مربی شش‌دانگ است که مطمئنم همچون قلعه نویی حرف‌های زیادی برای گفتن در آینده فوتبالی کشور خواهند داشت.

بازیکن پیشین تیم‌های خطه شمال کشور درباره عملکرد ملوان بندر انزلی گفت:

ملوان با بضاعتی که داشت مهم‌ترین کار خودش را انجام داد. مازیار زارع یکی از اهداف مهم ملوان به عنوان تیمی که پس از سال‌ها به لیگ برتر بازگشت را انجام داد و توانست این تیم را نگه دارد. حالا اگر این تیم می‌خواهد همین تفکر مدیریتی را حفظ کند زنگ خطر جدی برای هوادارانش است چون باید در فصل آینده نقاط خالی لیست بازیکنانش را تکمیل کند و روی پیشرفت در جدول لیگ برتر برنامه ریزی داشته باشد. با وضعیت فصل گذشته نمی‌توان انتظاری از ملوان داشت.

ناظمی درباره عملکرد نساجی مازندران نیز اظهار نظر کرد و گفت:

از نساجی انتظار خیلی بیشتری داشتیم. ساختار نساجی با ملوان کاملاً فرق می‌کرد. این تیم قهرمان جام حذفی شده بود و باید اعتماد به نفس بیشتری بازی‌ها را شروع کرد اما اصلاً نتایج خوبی نگرفت. نساجی ساختار مدیریتی و اداری بهتری داشت اما از لحاظ فنی مشکلات زیادی پیدا کرد. بازیکنان شمالی بهترین بازیکنان فوتبال لیگ برتر و لیگ یک هستند اما تیم‌های شمالی متأسفانه از این پتانسیل به دلیل مشکلات مدیریتی و مالی بهره نمی‌برند.

مدیر سابق تیم‌های لیگ برتری درباره وضع قانون سقف بودجه برای باشگاه‌های لیگ برتری یادآور شد:

باید جلوی فساد مالی گرفته شود. اینکه بخواهیم دوباره بازگشت به عقب داشته باشیم اشتباه است. تنها در صورتی موافقم که همه باشگاه‌ها رعایت کنند در غیر این صورت تخلفات گسترده‌ای رقم می‌خورد که همه جامعه فوتبال ضربه خواهند خورد و خروجی مناسبی هم پدیدار نمی‌شود. اجرای قانون مهم‌تر از وضع آن است.

ناظمی در پایان از مسئولان ورزش کشور و استان گیلان خواست اهمیت ویژه ای به سپیدرود رشت و داماش گیلان بدهند. او در این رابطه گفت:

من در پایان می‌خواهم خواهشی داشته باشم از مسئولان ورزش کشور و استان گیلان که به تیم‌های سپیدرود و داماش رسیدگی کنند. رشت نیروی انسانی و بازیکنان فوتبالی خوبی دارد که باید از آن بهترین استفاده را کرد. حیف است پتانسیل فعلی نادیده گرفته شود.