امیر رضا احمدی:سوت آغاز جام جهانی فوتبال، بزرگ ترین فستیوال فوتبالی دنیا از ۳۰ آبان دمیده می شود تا ۳۲ تیم از گوشه و کنار دنیا، در مستطیل سبز به رقابت بپردازند و در تلاش برای تصاحب جام طلایی، یک ماه هیجان انگیز را به عاشقان فوتبال هدیه کنند.

مطمئنا کمتر رویدادی به اندازه فوتبال و جام جهانی می تواند دنیا را مشغول به فعالیتی واحد کند و افراد زیادی را ساعت های پای قاب تلویزیون میخکوب کرده تا نبرد فوتبالی ها را تماشا کنند. همین موضوع هم باعث شده تا بازیکنان و مربیان تمام تلاش خود را به کار گیرند تا در این فستیوال جهانی حضور داشته باشند و به نوعی از چشیدن مزه شیرین حضور در این رقابت ها بهره مند شوند.

با این وصف، جام جهانی همیشه با شوق همراه نیست و گاه حسرت های بزرگی در دل خود دارد؛ حسرت هایی از جنس غیبت، خانه نشینی و دوری از این مسابقات؛ این حسرت وقتی سخت تر می شود که مربیان یا بازیکنانی قبلا طعم حضور را چشیده باشند و حالا در کنار گود نظاره گر بقیه باشند.

در فوتبال امروز هم مربیان زیادی هستند که در مستطیل سبز فعالیتی نداشته و کنار گود نشسته اند؛ بزرگانی که بعضی از آن ها روزگاری در جام جهانی بازی کرده و یا به عنوان مربی حضور داشته اند، بعضی هایشان حتی بر جام قهرمانی بوسه زده اند  بعضی ها هم امیدوارند که روزی هدایت تیم ملی یک کشور را بر عهده بگیرند و روی چمن این مسابقات قدم بزنند.

به همین بهانه، در ادامه به بررسی مربیان نامداری می پردازیم که این روزها، در دنیای فوتبال فعالیتی ندارند و از خانه نظاره گر مسابقات هستند.

نشسته بر کنار گود

زین الدین زیدان؛ مرد تاریخ ساز

وقتی زیزوی محبوب هدایت رئال مادرید را برعهده گرفت شاید کمتر کسی فکرش را می کرد که این ستاره سابق فرانسه، در اولین حضور جدی اش در دنیای مربی گری تا این اندازه بدرخشد؛ اما زیدان گویی دریبل های معروفش را به دنیای مربی گری آورده بود و از کنار زمین، رقبا را محو در تکنیک خود می کرد و به پیش می رفت. او در دوران هدایت رئال مادرید در بین سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ موفق شد عناوین مختلفی از جمله سه قهرمانی پیاپی در لیگ قهرمانان اروپا را کسب کند و به نوعی یک رکورد منحصر به فرد را به ثبت برساند. زیزو سال ۲۰۱۸ با نیمکت لوس بلانکوس خداحافظی کرد اما یک سال بعد به برنابئو برگشت، این بار رئال را قهرمان لالیگا کرد و دوباره از هدایت این تیم کنار رفت.

زیزو این روزها یکی از سرشناس ترین مربیانی است که بیرون از دنیای فوتبال نشسته؛ هرچند مدتی زمزمه حضور او روی نیمکت تیم ملی فرانسه هم شنیده شد اما قهرمان جام جهانی ۱۹۹۸ همچنان در خانه پیگیر مسابقات فوتبال است.

نشسته بر کنار گود

یواخیم لو؛ وداع پس از ۱۵ سال

سرمربی تیم ملی فوتبال آلمان یکی از معدود مربیانی بود که ۱۵ سال در یک تیم ملی مربی گری کرد و همیشه تیمی قابل احترام را روانه مسابقات می کرد. بی شک مانشافت در دوران لو، یکی از چهار تیم برتر دنیا بود که همیشه یک پای ثابت نیمه نهایی و فینال رقابت های معتبر بود. لو پس از جام جهانی ۲۰۰۶ هدایت آلمان را بر عهده گرفت، در جام جهانی ۲۰۱۰ تا یک قدمی فینال پیش رفت و در ۲۰۱۴ رویای قهرمانی را به حقیقت تبدیل کرد.

لوو ابتدا به عنوان جانشین یورگن کلینزمن در تیم ملی آلمان انتخاب شد اما پس از رقابت های جام جهانی ۲۰۰۶ و جدایی کلینزمن، او به عنوان سرمربی به کارش ادامه داد. او در رقابت های یورو ۲۰۰۸ تیمش را به فینال رساند و تنها در دیدار نهایی با یک گل مغلوب اسپانیا شدند.

دو سال بعد تیم جوان او با ستاره هایی مانند مانوئل نویر، توماس مولر، مسوت اوزیل و سامی خدیرا، با نمایش هایی درخشان تا نیمه نهایی رفت و این بار هم با شکست برابر اسپانیا، نتوانست به جام برسد.

بعد از ناکامی آلمان در یورو ۲۰۱۲ در مرحله نیمه نهایی، انتقادها از لوو بالا گرفت اما او به کارش در تیم ملی آلمان ادامه داد و توانست این تیم را در جام جهانی ۲۰۱۴ به قهرمانی برساند؛ دستاوردی که با پیروزی ۷-۱ مقابل برزیل در نیمه نهایی و برد ۱-۰ فینال برابر آرژانتین به دست آمد.

اما تیم او بعد از آن در سراشیبی قرار گرفت و در یورو ۲۰۱۶ به جمع چهار تیم پایانی نرسید و در جام جهانی ۲۰۱۸ هم در همان مرحله گروهی کنار رفت.

در نهایت شکست ۶-۰ مقابل اسپانیا در رقابت های لیگ ملت های اروپای ۲۰۲۰، انتقادها از این مربی باتجربه را به اوج رساند و به نظر می رسد همین فشارها در نهایت او را به این نتیجه رساند که به کارش در تیم ملی آلمان پایان بدهد.

در این سال ها شایعات زیادی در مورد علاقه باشگاه های مختلف برای به خدمت گرفتن او منتشر شد؛ از جمله علاقه چند باره رئالی ها برای سپرده سکان هدایت تیم شان به او. اما لو پس از کناره‌گیری از هدایت ژرمن‌ها، فعلا بدون تیم است و باید دید چه تصمیمی برای آینده‌اش حرفه‌ای‌اش می گیرد.

لو در مدت ۱۵ سال نشستن روی نیمکت آلمان، در ۱۹۸ بازی، ۱۲۵ برد، ۳۹ مساوی و ۳۴ باخت در کارنامه داشت و یکی از قدرتمند ترین تیم های دنیا را با ژرمن ها تشکیل داد.