قانون تازه ایلان ماسک برای خبرنگارها و دنبال‌کنندگان خبر بسیار ناامیدکننده خواهد بود

طرفداری | توییتر یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیا است و بسیاری از مردم حتی با وجود محدودیت‌های بسیار در اتصال، به این شبکه اجتماعی پرطرفدار سر می‌زنند.

روز شنبه 1 جولای 2023 (10 تیر 1402) بود که کاربران توییتر سراسر جهان با یک اختلال روبه‌رو شدند؛ توییت‌های جدیدتر نمایش داده نمی‌شد. ابتدا تصور می‌شد این یک اختلال موقت است که به زودی رفع می‌شود؛ اما توضیح ایلان ماسک، مالک توییتر خبر از یک تغییر بزرگ داد.

به گفته ایلان ماسک، توییتر با هدف جلوگیری از دستکاری گسترده در داده‌ها و سیستم خود طرح محدودیت تماشای توییت در هر روز را اعمال می‌کند. کاربرانی که تیک آبی دارند، در روز می‌توانند 6 هزار توییت ببینند. کاربران معمولی قدیمی و کاربران معمولی تازه‌وارد هم به ترتیب سهمیه دیدن تنها 600 و 300 توییت را دارند. ماسک اعلام کرد به زودی سقف تماشای توییت‌ها به ترتیب به 8 هزار، 800 و 400 خواهد رسید. بااین‌حال، این موضوع ناامیدی بسیاری از کاربران توییتر در سراسر دنیا را در برداشته چرا که از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت این شبکه اجتماعی، رایگان و همیشه در دسترس بودنش به شمار می‌رود.

محدودیت تازه توییتر می‌تواند تاثیر منفی بزرگی روی کار رسانه‌ها و خبرنگارها داشته باشد. بسیاری از فعال‌های حوزه رسانه از جمله سرویس اخبار خارجی طرفداری، برای پی‌گیری منابع خبری خود به توییتر سر می‌زنند و این محدودیت باعث می‌شود سرعت انتشار و دردسترس‌بودن اخبار با گذشته متفاوت شود. این موضوع حتی صدای فابریتزیو رومانو، خبرنگار مشهور جهان فوتبال را هم در آورده است.

این خبرنگار ایتالیایی که با پلتفرم توییتر به شهرت جهانی رسید و بستر اصلی کار او در صفحه توییترش است، به محدودیت اعمال شده از سوی ایلان ماسک واکنش نشان داد و نوشت:

این روزها حضور داشتن در توییتر در حال تبدیل شدن به یک بازی سخت است.

فابریتزیو رومانو در حال حاضر بیش از 16 میلیون دنبال‌کننده در توییتر دارد و محدودیت تماشای توییت‌ها در طول روز می‌تواند باعث سخت‌تر شدن کار او شود. رومانو، کار اعتبارسنجی و گردآوری اخبار در توییتر را با چک کردن صفحات خبرنگاران مختلف انجام می‌دهد و حالا او در کنار سایر خبرنگاران این روزها کار سخت‌تری نسبت به گذشته در حوزه خبررسانی خواهند داشت. علاوه‌براین، کاربران هم در دیدن توییت‌های خبری رومانو و سایر خبرنگاران دچار مشکل می‌شوند و این ضرر دوطرفه برای خبرنگاران و خبرخوان‌ها خواهد بود.