سه هفته از فصل نه‌چندان داغ نقل و انتقالات می‌گذرد، باشگاه‌ها در این 21 روز سعی کردند با تمام توان رضایت هوادارن را جلب کنند اما اینکه موفق بودند یا نه، نیاز به بررسی دارد...

سه هفته ابتدایی پنجره تابستانی نقل و انتقالات فوتبال ایران با هیجان‌های اندکی پشت سر گذاشته شد و هنوز این بازار به اندازه کافی داغ نشده است.

به گزارش طرفداری، در فصل جدید نقل و انتقالات برخی تیم‌ها با توپ پر وارد بازار خرید شدند و برخی قبل از اینکه به خودشان بجنبند ستاره‌هایشان هوایی شدند و رفتند. در پایان سومین هفته بازیکنان مهمی از جمله لژیونرها به جمع لیگ برتری‌ها برگشتند، برخی تیم‌ها نیز آنقدر خوب عمل کردند که حالا بیشتر از هرزمان دیگری برای قهرمانی مدعی هستند.

با هم نگاهی می‌اندازیم به اتفاقات جذاب سه هفته نخست پنجره نقل و انتقالات تابستانی.

نقل و انتقالات سرخابی‌ها

برای شروع به سراغ پرسپولیس می‌رویم، سرخ‌ پوشان در یک اقدام مهم، شهاب زاهدی را از پوشکاش آکادمیا به خانه برگرداند و او را دوباره قرمزپوش کردند و در خریدی دیگر محمد مهدی احمدی را به جمع خودشان آوردند.

تا کنون از پرسپولیس، سیامک نعمتی و شیخ دیاباته جدا شدند و حالا آن‌ها در پی جذب سه بازیکن کلیدی، یعنی سعید عزت اللهی، رضا اسدی و یاسین سلمانی هستند.

علیرضا بیرانوند که فصل پیش برای پرسپولیس خوش درخشید، حالا شنیده‌ها حاکی از این است که جدایی این بازیکن ممکن است اتفاق بیفتد. از جدیدترین شایعات نیز مذاکره این ستاره با استقلال است اما سرپرست آبی‌ها، این خبر را تکذیب کرد.

در آن سوی میدان نیز استقلال به سراغ یک لژیونر رفت که کم سر و صدا نداشت، مهرداد محمدی که از السیلیه به جمع آبی پوشان آمد.

اما کفه ترازو جداشدگان استقلال، سنگینی می‌کند؛ آبی‌ها با دو مدافع یعنی رافایل سیلوا و عارف غلامی وداع کردند و کنار آن‌ها سعید مهری و سید حسین حسینی نیز جداشدند؛ حسینی که بعد از آگاه شدن از اینکه، سرمربی جدید قصد دارد دروازه‌بان خارجی را با خود به استقلال بیاورد، قهر کرد و سپس از آبی‌پوشان جدا شد.

موفق‌ترین تیم تا به اینجا

بدون شک موفق‌ترین تیم در نقل و انتقالات تا به اینجا تیمی نیست جز تراکتور. آنها تاکنون با خرید شجاع خلیل زاده، مهدی حسینی، عارف آقاسی، مهدی شیری، حسین پورحمیدی و سعید آقایی، فصل مفصلی را پشت سر گذرانده‌اند. در خروجی باشگاه تبریزی، اسامی مهمی مثل محمد رضا اخباری و محمد عباس زاده به چشم می‌خورد.

نساجی شش بازیکن خریده است که رشید مظاهری، مهم‌ترین خریدش محسوب می‌شود و هر پنج بازیکن دیگر از آلومینیوم آمده‌اند؛ احسان حسینی، امیر محمد هوشمند، محمد آزادی، محمود قائد رحمتی، وحید محمد زاده. در بخش خروجی‌ها نیز 14 بازیکن از تیم مازندرانی خارج شدند.

مس رفسنجان، سه خرید داشت که محمد خدا بنده لو مهم ترین خرید این تیم است. مهدی حسینی و جفرسون باهیا نیز مهم ترین بازیکنانی بودند که از این تیم خداحافظی کردند.

گل گهر نیز از نقل و انتقالات جا نماند و دست به خرید دروازه‌بان موفقی مثل اخباری زد و همچنین در یک خرید مهم دیگر احمد زنده روح را برگرداند. اما هوادران این تیم احتمالا افسوس جدایی رضا شکاری را بخورند.

پیکان خواب آلود!

پیکان هنوز شروع به خرید نکرده است اما رسول خطیبی، سرمربی این تیم قبل از اینکه بر روی نیمکت بنشیند، رشید مظاهری را در حال وداع دید. در داستانی دیگر خطیبی، عذز ساسان حسینی را خواست، مهاجمی که در فصل پیش عملکرد فوق‌العاده بدی داشت. رسول خطیبی یک بار هم وقتی سرمربی آلومینیوم اراک بود حسینی را در لیست مازاد قرار داد.

پیکان بسیار در تلاش است دو بازیکن ملی پوش خود را برای فصل جدید حفظ کند؛ غلامرضا ثابت ایمانی و سامان فلاح.

سپاهان، نایب قهرمان فصل گذشته با شکار رضا شکاری، کاوه رضایی و محمدرضا حسینی، از جنگ نقل و انتقالات عقب نماند و خودش را به دیگر رقبا رساند.

نقل وانتقالات برای سپاهان هنوز تمام نشده است. ذوب‌ آهن هم مثل همشهری خود در تکاپوی خرید بازیکنان جدید و حفظ بازیکنان قدیم است. فعلا محمد جواد محمدی از هوادار تنها خرید این تیم اصفهانی تلقی می‌شود.

فولاد هم با خرید جفرسون باهیا و شاهین توکلی از رفسنجان، خط دفاعی خود را کاملا مسی کرده و البته علیرضا منصوریان، درست مثل دوران کوتاه سرمربی‌گری‌اش در تراکتور، بازهم محمد عباس‌زاده را برای خط حمله به خدمت گرفته است.

بازار نقل و انتقالات تا اطلاع ثانوی باز است.