به گزارش "ورزش سه" تیم ملی فوتبال زنان ایران در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا که نخستین تجربه حضور زنان فوتبال ایران در جمع برترین تیم‌های قاره بود، نتوانست از گروه خود صعود کند و با قبول دو شکست مقابل چین و چین‌تایپه و تساوی برابر هند که بعد از حذف هندی‌ها از گردونه رقابت‌ها، این امتیاز هم از جدول رده‌بندی پاک شد، به کار خود در جام ملت‌های آسیا 2022 پایان داد.

 

به سراغ مرضیه جعفری سرمربی باتجربه تیم فوتبال زنان خاتون بم رفتیم و برای دقایقی او با گفتگو کردیم؛ جعفری که خود پرافتخارترین سرمربی فوتبال زنان ایران است، به تشریح عملکرد کادرفنی، بازیکنان و تلاش‌های مدیران فدراسیون و آینده فوتبال ملی زنان پرداخته است.

 

سوال- عملکرد تیم ملی فوتبال زنان را در جام ملت‌ها چطور می‌بینید؟

جعفری: تجربه اول‌شان بود و من هم این را قبول دارم، خیلی هم بچه‌ها و کادرفنی تلاش کردند اما من احساس می‌کنم که باید علاوه بر خانم ایراندوست، از یک مربی خارجی زن هم استفاده کنیم؛ برای این‌که بتوانیم بروزتر باشیم، مریم ایراندوست خیلی زحمت کشیدند و اولین تجربه حضور در جام ملت‌ها را رقم زدند و قطعا یکی از مربیان فنی خوب فوتبال ایران هستند اما نظر من این است که حالا ما می‌توانیم برای سال‌های بعد که قرار است برنامه‌ریزی کنیم، از یک مربی خارج از کشور هم استفاده کنیم و در کنار این مسئله، حمایت‌ها ادامه دار باشد.

 

سوال- نظرتان درباره حمایت فدراسیون فوتبال از تیم ملی فوتبال زنان چیست؟

جعفری: من در فوتبال زنان هیچ‌وقت ندیده بودم که مثل این 9 ماه اردوها مرتب برگزار شود و این‌قدر فدراسیون فوتبال اهمیت بدهد و مرتب بچه‌ها اردو باشند؛ تجهیزات و امکانات فوق‌العاده بوده، من می‌گویم این شرایط باید ادامه‌دار باشد و در کنار آن درس‌هایی هم بگیریم. کره‌جنوبی، ژاپن، تایلند و حتی هند همگی برنامه‌ریزی خوبی دارند، ما باید این برنامه‌ریزی را ادامه‌دار کنیم.

 

سوال- درباره لیگ و تاثیر آن بر جام ملت‌ها بگویید؛ چون ترکیب تیم ملی، خروج از مسابقات لیگ برتر بود.

جعفری: لیگ ما خیلی مهم است، من فکر می‌کنم بازیکنان فنی خیلی خوبی در لیگ داریم که الان در تیم ملی نیستند اما می‌گویم که می‌توانند به تیم ملی کمک کنند؛ اگر ما لیگ‌مان پویا باشد، می‌توانیم قطعا تیم ملی خوبی داشته باشیم. خانم ناظمی لیگ را به صورت مرتب و منظم دارد برگزار می‌کند و ما نباید به خاطر تیم ملی، لیگ‌مان را تعطیل کنیم؛ اگر لیگ ادامه‌دار باشد، بازیکنان از نظر بدنی ساخته می‌شوند. فکر می‌کنم در تیم من، اگر مثلا فلان بازیکن در پست هافبک وسط دارد بازی می‌کند، در تیم ملی هم باید هافبک وسط باشد چون چندین سال است که دارد در پست هافبک وسط بازی می‌کند.

 

سوال- گویا مخاطب‌تان زهرا سربالی است که در تیم ملی هافبک چپ و هافبک پشت مهاجم بازی کرد.

جعفری: مثلا منظورم زهرا سربالی است؛ در کل شاید خانم ایراندوست صلاح دانسته‌اند که با توجه به نداشتن مهره یا با توجه به سیستم خودشان بازیکنان را تغییر بدهند که یک موضوع اصولی است، اما می‌شد من و خانم ایراندوست باهم یک تعاملی داشته باشیم که به نفع تیم ملی باشد؛ 7-8 سال است که زهرا سربالی هافبک وسط کار می‌کند و فوق‌العاده است، اما می‌گویم که شاید می‌شد تعاملی بین من و خانم ایراندوست باشد تا این بازیکن در تیم ملی در همان پستی که خانم ایراندوست می‌خواهد بازی کند و قبل از آن در باشگاهی چند وقت این کار را انجام داده باشد.

 

 

سوال- درباره آینده تیم ملی نظرتان را لطفا بگویید.

جعفری: باید برنامه‌ریزی انجام شود، بار دیگر باید بگویم که خانم ایراندوست فوق‌العاده زحمت کشیدند و نمی‌شد از ایشان انتظار داشته باشیم که بیایند و شق‌القمر کنند؛ با این‌حال فکر می‌کنم ما بازیکنان خیلی خوبی در لیگ داریم که می‌توانند در آینده بیشتر به تیم ملی کمک کنند.

 

سوال- مقصود شما این است که کادرفنی ما نیاز به تقویت دارد؟ به لحاظ فنی تیم خوبی داریم؟

جعفری: ما بازیکنان خوبی در شرایط فعلی داریم و کادرفنی خیلی خوبی هم داریم اما من احساس می‌کنم 1-2 نفر اگر به کادرفنی اضافه شوند، خیلی بهتر می‌شود و در کنار این اتفاق، باید برنامه‌ریزی‌مان درست باشد؛ این‌که ما فقط امکانات بدهیم و اردو بگذاریم، مهم نیست و من فکر می‌کنم برنامه‌ریزی را خوب انجام نداده‌ایم.

 

سوال- درباره زهرا قنبری می‌شود توضیح بدهید که چه شد در آستانه جام ملت‌ها از تیم ملی کناره‌گیری کرد؟

جعفری: من هیچ چیزی از زهرا (قنبری) نپرسیدم و نمی‌توانم در این مورد نظر بدهم چون من با او صحبت نکردم و صرفا قنبری خواست که از باشگاه نامه بزنیم که او نمی‌تواند همراه تیم ملی باشد و چون این مسئله به من در تیم ملی ربطی نداشت، از او نپرسیدم؛ فکر می‌کنم خودش بهتر می‌تواند پاسخ این سوال را بدهد.

 

سوال- لیگ دوباره از کی آغاز خواهد شد و مسابقات از سر گرفته می‌شود؟ شرایط خاتون بم چگونه است؟

جعفری: لیگ از 15 بهمن آغاز می‌شود اما متاسفانه بازیکنان خاتون بم درگیر کرونا شده‌اند، این خیلی بد است؛ ما 2 بازیکن‌مان که در اردوی ملی کرونا گرفتند و 3 بازیکن دیگر هم حال خوبی ندارند و معلوم نیست که سرماخورده‌اند یا کرونا دارند، هنوز جواب تست آن‌ها نیامده است ولی آن‌ها هم شرایط خوبی ندارند. این خیلی بد است، چون بچه‌هایمان در هند باید در ایزوله می‌بودند، من نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده که کرونا گرفته‌اند!