به گزارش ورزش سه، فصل ۹۳_ ۹۴ لیگ برتر را پرسپولیس با علی دایی شروع کرد و در ادامه حدود ۷ ماه حمید درخشان سرمربی بود و در 6 بازی پایانی لیگ، برانکو ایوانکوویچ سرمربی شد تا فصلی جدید از تاریخ پرسپولیس نوشته شود.

برد دربی در هفته سی‌ام لیگ چهاردهم (۹۳_۹۴) و کسب رتبه هفتم لیگ، شروع کار برانکو در پرسپولیس بود و تیمی که تا هفته بیست و چهارم، سیزدهم بود در پایان لیگ در رده هشتم قرار گرفت تا هواداران به آینده امیدوار شوند و پرسپولیس با سرمربی جدید برای لیگ پانزدهم آماده شود.


*همه چیز از لیگ پانزدهم و شوت احمد و گل طارمی آغاز شد*

پرسپولیس فصل ۹۴_۹۵ را با نظر برانکو و جذب چند بازیکن جدید آغاز کرد ؛ فرشاد احمدزاده، کمال کامیابی‌نیا، رامین رضاییان، جری بنگستون، محسن مسلمان و محمد انصاری مهم‌ترین ورودی‌های پرسپولیس بودند و مهدی طارمی و علی علیپور و احمد نوراللهی و امید عالیشاه و محسن بنگر و کاپیتان هادی نوروزی نیز سایر بازیکنان پرسپولیس در این فصل بودند که هادی عزیز در اواسط فصل، دنیای فانی را برای همیشه ترک کرد و آه و حسرت برای جامعه فوتبال باقی ماند.
پرسپولیس با برانکو، تیمی قدرتمند و مدعی قهرمانی ساخت و اگر یک دروازه‌بان شش‌دانگ داشت با اختلاف قهرمان می‌شد ولی در این فصل به‌دلیل گل‌های خورده زیاد و فقط به‌خاطر تفاضل گل، قهرمانی را به استقلال خوزستان واگذار کرد و به نایب قهرمانی بسنده کرد.
برد تاریخی ۴ بر دو دربی برابر استقلال و نایب قهرمانی با تفاضل گل و بازی‌های تهاجمی و تماشاگرپسند پرسپولیس، سبب شد که در هفته پایانی و علی‌رغم اینکه قهرمانی از دست رفته بود، صد هزار تماشاگر ایستاده پرسپولیس و برانکو را تشویق کردند و آینده درخشان پرسپولیس را پایه ریزی کردند.


*فتح لیگ‌برتر و صعود به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا*

لیگ شانزدهم( فصل ۹۵_ ۹۶) برای پرسپولیس و برانکو با جذب علیرضا بیرانوند، سیدجلال حسینی، وحید امیری، رادوشوویچ و صادق محرمی و حفظ شاکله اصلی فصل قبل آغاز شد و پرسپولیس با خط دفاع و گلر مقتدر و خط حمله قاتل، با اختلاف ۹ امتیاز نسبت به نایب قهرمان و رقیب سنتی، عنوان قهرمانی لیگ برتر را کسب کرد و در لیگ قهرمانان آسیا نیز با محرومیت نابهنگام طارمی و سه پنجره بسته متوالی به نیمه نهایی رسید و با قبول شکست مقابل الهلال از صعود به فینال بازماند تا قهرمانی لیگ و نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا، هواداران را خوشحال کند و جام در دستان سیدجلال حسینی به پرواز در آید.


*فتح لیگ‌برتر و سوپرجام و نایب قهرمان لیگ قهرمانان آسیا با پنجره بسته*

لیگ هفدهم (فصل ۹۶_۹۷) برای پرسپولیس و برانکو با جذب شجاع خلیل‌زاده، بشار رسن، شایان مصلح، گادوین منشا و سیامک نعمتی آغاز شد و کوچ مهدی طارمی در پنجره بسته بدترین خبر برای این تیم بود.
ولی پرسپولیس با اقتدار فصل را آغاز کرد و در پایان فصل با اختلاف ۹ امتیازی نسبت به ذوب آهن قهرمان لیگ‌برتر شد و در لیگ قهرمانان آسیا نیز به فینال رسید و نایب قهرمان شد و موفق به فتح سوپرجام ایران نیز شد تا کلکسیون افتخارات خود را تکمیل کند.

*فتح لیگ برتر و جام حذفی و سوپرجام در یک‌سال*

لیگ هجدهم(فصل ۹۷- ۹۸) برای پرسپولیس و برانکو با جذب مهدی ترابی، ماریو بودیمیر و محمد نادری همراه شد؛ ولی از دست دادن وحید امیری و احمدزاده و منشا و سروش رفیعی، هواداران را سخت نگران کرد.

لیگ‌برتر هجدهم با رقابت سخت پرسپولیس و استقلال و سپاهان به هیجان بالایی رسید و در پایان، پرسپولیس با ۶۱ امتیاز و سه امتیاز بالاتر از سپاهان و ۴ امتیاز بالاتر از استقلال قهرمان لیگ شد.

پرسپولیس در این فصل علی‌رغم حذف از دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا، اما با فتح جام حذفی و سوپرجام موفق به فتح سه‌گانه شد تا نخستین تیم ایرانی باشد که در یک‌سال، لیگ‌برتر، جام‌حذفی و سوپرجام را کسب می‌کند.‌

برد دربی در لیگ با تک‌گل نوراللهی و حذف سپاهان در نیمه نهایی جام حذفی با گل دقیقه ۱۲۰ احمد نور سبب محبوبیت بالای نوراللهی بین هواداران شد.

پرسپولیس تا نیم فصل پنجره‌اش بسته بود و به همین دلیل خریدهای این تیم در زمستان به ترکیب اضافه شدند.


*پوکر قهرمانی لیگ، فینال آسیا و فتح سوپرجام دستاورد یحیی در نخستین سال*

لیگ هجدهم برای پرسپولیس با بدترین اتفاق ممکن به پایان رسید و برانکو ایوانکوویچ معمار پرسپولیس به‌دلیل اختلاف با مدیریت و مسائل مالی مجبور به ترک باسگاه شد تا گابریل کالدورن همبازی مارادونا در جام جهانی، سرمربی پرسپولیس شود.
جذب مهدی عبدی (از آکادمی)، فرشاد احمدزاده، حسین کنعانی، جونیور براندائو، اوساگونا و استوکس و بازگشت وحید امیری، روزنه‌های امید را برای هواداران باز کرد؛ اما در این فصل و در حالی‌که پرسپولیس روی روند برد افتاده بود، اختلافات مدیریتی و مشکلات مالی باعث شد کالدورن نیز در نیم‌فصل حساس و رقابتی، باشگاه را ترک کند و هواداران را به شوک ببرد.

عقد قرارداد با یحیی گل‌محمدی در ۲۲ دی ۱۳۹۸، کمی از نگرانی هواداران کاست و درخشش پرسپولیس در لیگ برتر و فتح لیگ با اختلاف ۱۴ امتیاز نسبت به استقلال موجب شد که امپراطوری یحیی مستحکم‌تر شود.
رفتن علیرضا بیرانوند به بلژیک و مهدی ترابی و علی علیپور به قطر و پرتغال و انتقال محمد نادری به استقلال از شوک‌های ناراحت‌کننده این فصل بود که هواداران را نگران‌تر از همیشه کرده بود.
در ادامه و با جذب عیسی آل کثیر، میلاد سرلک، احسان پهلوان، حامد لک، سعید آقایی و علی شجاعی در پنجره جدید و رسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا، هواداران را امیدوارتر از همیشه کرد.
محرومیت نابهنگام عیسی و ترک ناگهانی باشگاه توسط شجاع خلیل‌زاده بار دیگر هواداران را نگران کرد و پرسپولیس نتوانست در فینال آسیا موفق شود و بار دیگر به نایب قهرمانی بسنده کرد. 
برد دربی با گل مهدی عبدی پدیده ۲۰ ساله و فتح سوپرجام و قهرمانی لیگ برتر (پوکر) سبب شد که هواداران سال موفقی را سپری کنند و برای لیگ بیستم و گلات قهرمانی آماده شوند.

*فتح لیگ بیستم و سوپرجام و حذف در یک‌چهارم لیگ قهرمانان آسیا*

لیگ بیستم( فصل ۹۹- ۱۴۰۰) برای پرسپولیس با انگیزه گلات در لیگ‌برتر آغاز شد.
پرسپولیس لیگ بیستم را با تساوی‌های پیاپی آغاز کرد و با شکست در فینال لیگ قهرمانان آسیا، روحیه تیم هم تضعیف شد به‌گونه‌ای که در نیم‌فصل نخست از استقلال و سپاهان عقب افتاد.
در نیم فصل دوم با پایان محرومیت عیسی آل کثیر و جذب شهریار مغانلو و درخشش ترابی و نوراللهی و سیدجلال حسینی، پرسپولیس به ۱۲ برد از ۱۵ بازی دور برگشت دست یافت و با تک گل آل کثیر بر استقلال نیز غلبه کرد و با گلزنی همین بازیکن در دیدار سوپرجام برابر تراکتور نیز به پیروزی رسید تا بار دیگر فاتح سوپر جام شود.
در لیگ برتر نیز علی‌رغم درخشش خیره کننده سپاهان و کسب ۶۵ امتیاز توسط تیم نویدکیا، این پرسپولیسِ یحیی گل‌محمدی بود که توانست با ۶۷ امتیاز قهرمان لیگ شده و گلات را تکمیل کند تا ادبیات جدیدی در فوتبال کشور نهادینه شود.
در جام حذفی و در مرحله نیمه نهایی، پرسپولیس در ضربات پنالتی به استقلال باخت و نتوانست راهی فینال شود، اما در لیگ قهرمانان آسیا در گروه خود اول شد و بعد از حذف استقلال تاجیکستان در یک‌هشتم، در مرحله یک چهارم و با روحیه ضعیف و در حالی‌که فصل نقل و انتقالاتی ضعیفی را با جذب رضا اسدی، حامد پاکدل و علیرضا ابراهیمی سپری کرده بود، در برابر تیم پرستاره الهلال مغلوب شد و نتوانست به نیمه نهایی آسیا برسد.
اما قهرمانی لیگ برتر و سوپرجام بار دیگر ثابت کرد ژن قهرمانی در خون پرسپولیس جریان دارد.


*هفت فصل پیاپی قدرت نمایی بی‌سابقه در فوتبال کشور توسط پرسپولیس*

لیگ بیستم و یکم( فصل ۱۴۰۰- ۱۴۰۱) برای پرسپولیس با خروج سه بازیکن کلیدی و تاثیرگذار تیم یعنی حسین کنعانی، احمد نوراللهی و شهریار مغانلو و جذب بازیکنان معمولی آغاز شد.
در ادامه با جذب علی نعمتی و فرشاد فرجی و در ادامه دو بازیکن تاجیک و یک ازبک و بازگشت رامین رضاییان بعد از پنج فصل، هواداران امیدوارتر شدند اما حذف ناگهانی از لیگ قهرمانان آسیا توسط ای‌اف‌سی، موجی از ناامیدی در بین هواداران ایجاد کرد.
پرسپولیس در لیگ بیستم با دو شکست برابر آلومینیوم اراک و نفت آبادان و دو تساوی برابر استقلال، در پایان هفته بیست و چهارم با ۵۰ امتیاز رده دوم‌ را در اختیار دارد و شانس قهرمانی پرسپولیس و ثبت «دبل‌هتریک» بسیار سخت شده است ولی کماکان هواداران منتظر قهرمانی دراماتیک هستند تا خاطره افشین قطبی و استانکو که با درخشش در هفته‌های پایانی موفق به قهرمانی شدند؛ زنده شود.
از فصل ۹۴ تاکنون و در هفت فصل متوالی، پرسپولیس قدرت اصلی و بلامنازع فوتبال ایران بوده که فصل ۹۴ و لیگ‌پانزدهم تنها با تفاضل گل قهرمانی را از دست داد و در ادامه پنج قهرمانی رویایی در لیگ برتر و ۴ قهرمانی سوپرجام و یک قهرمانی جام حذفی ایران و سه حضور درخشان در آسیا شامل یک عنوان سومی و دو نایب قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا، باعث تثبیت موفقیت‌های پرسپولیس شد و امسال نیز با وجود مشکلات فراوان و از دست دادن بازیکنان موثر و زیان‌های داوری فراوان، کماکان در کورس قهرمانی لیگ قرار دارد و این داستان به این راحتی به پایان نمی‌رسد و تا سال‌ها شاهد سلطه پرسپولیس خواهیم بود.
البته برخی اعتقاد دارند چنانچه شکاف در تیم ایجاد شود و بین کادر فنی و بازیکنان و هواداران، چنددستگی به‌وجود بیاید احتمال توقف موفقیت‌های اخیر وجود دارد و این مهم بستگی به تصمیمات مدیریت و کادر فنی دارد.
جذب چند بازیکن جدید و ریکاوری کادر فنی، فصل آینده را بهتر از امسال خواهد کرد و البته در فصل جاری نیز کور سوی امیدی وجود دارد.

نویسنده: مجید رضایی