ویارئال برای دومین بار در تاریخش به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا رسید؛ پرشکوه‌تر از دفعه‌ی گذشته!

ماجراجویی شگفت‌انگیز زیردریایی زرد در محفل بزرگان اروپا ادامه دارد. خیلی‌ها گفتند حذف کردن یوونتوس نه‌چندان مقتدر، یک اتفاق بوده اما ویارئال این بار به دنیا ثابت کرد چه تیم متحد و منسجمی است.

طرفداری | پس از قرعه‌کشی یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، اکثر هواداران فوتبال از رویارویی بایرن مونیخ و لیورپول در نیمه‌نهایی صحبت می‌کردند. هیچ‌کس ویارئال را یک رقیب جدی به حساب نمی‌آورد. همه فکر می‌کردند قرار است بلایی که سر سالزبورگ آمد، سر ویارئال هم بیاید و بایرن مونیخ صعودی آسان به نیمه نهایی داشته باشد اما از این خبرها نبود. اونای امری یک بار دیگر به هواداران فوتبال نشان داد نتیجه مسابقات روی کاغذ تعیین نمی‌شود و نباید هیچ تیمی را از پیش بازنده دانست. زیردریایی زرد فوتبال اروپا، در دیدار رفت با یک نمایش منسجم توانست بایرن مونیخ را 1-0 شکست دهد و باواریایی‌ها خوش‌شانس بودند که شکست سنگین‌تری نخوردند. 

بایرن مونیخ 1-1 ویارئال؛ آلیانتس آرنا در تسخیر زیر‌دریایی زرد

شاهکار اونای امری

پس از این شکست، یولیان ناگلزمان سرمربی جوان بایرن مونیخ تحت انتقادات شدیدی قرار گرفت. او در واکنش به انتقادات در یک مصاحبه‌ی ناپخته، از یک جمله‌ی انگیزشی کلیشه‌ای استفاده کرد و گفت یک الماس تحت فشار شکل می‌گیرد و تیمش باید ویارئال را تنبیه کند. کم‌تجربه بودن ناگلزمان در رویارویی با سرمربی کارکشته‌ای چون اونای امری، کار دستش داد. سرمربی اسپانیایی ویارئال بهترین تاکتیک را برای تیمش در این مسابقه اتخاذ کرد و بازیکنانش هیچ فضایی در اختیار بایرنی‌ها نگذاشتند. سیستم دفاعی ویارئال در این مسابقه را می‌توان یک شاهکار تاکتیکی از سوی اونای امری دانست.

اونای امری سرمربی ویارئال
اونای امری برخلاف لالیگا، نتایج درخشانی در لیگ قهرمانان اروپا گرفته است

روبرت لواندوفسکی در رویارویی با سیستم دفاعی ویارئال به سرنوشت دوشان ولاهوویچ دچار شد. در بازی رفت ویارئال و یوونتوس، دوشان ولاهوویچ فقط و فقط چهار بار در محوطه جریمه تیم امری لمس توپ داشت. لواندوفسکی هم امشب در نیمه اول نتوانست حتی یک مرتبه هم در محوطه جریمه ویارئال توپ را لمس کند و غیر از گل بی‌ثمری که زد، نتوانست تاثیر خاصی داشته باشد. کار امری آن‌جایی برجسته می‌شود که بایرن مونیخ وقتی در آلیانتس آرنا برد بخواهد، هیچ تیمی جلودارش نیست اما تیم او کوسه‌های سرخ را رام کرد. ویارئال با گل دقیقه 88' ساموئل چوکووئزه، بازی را 1-1 کرد و به لطف بردش در بازی رفت، به نیمه‌نهایی رسید. 

تکرار رویای 2006

این دومین باری است که ویارئال به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا می‌رسد. دفعه پیش، ویارئال در فصل 06-2005 با هدایت مانوئل پیگرینی به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا رسید که در آن مرحله، آن‌ها مغلوب آرسنالِ مقتدر آرسن ونگر شدند و از دور مسابقات کنار رفتند. در آن دوره از رقابت‌ها، ویارئال در مرحله یک‌هشتم نهایی پس از تساوی 3-3 مقابل رنجرز در دو بازی رفت و برگشت، به لطف گل زده بیش‌تر در خانه‌ی حریف راهی یک‌چهارم نهایی شد. در این مرحله، شاگردان مانوئل پیگرینی بازهم به شکلی ناپلئونی و با بهره‌گیری از قانون گل زده در خانه‌ی حریف به نیمه‌نهایی برسند. ویارئال در سن سیرو با نتیجه‌ی 2-1 مقابل اینتر شکست خورد اما با پیروزی خانگی یک بر صفر، جواز حضور در نیمه‌نهایی را پیدا کرد. کار اونای امری را می‌توان بسیار ارزشمندتر دانست. ویارئالِ او توانست یوونتوس را با نتیجه سه بر صفر خُرد کند و بایرن مونیخ قدرتمند را در مجموع 2-1 شکست دهد. 

ویارئال 2006
ویارئال 2006، ستارگانی چون دیگو فورلان و مارکوس سنا را در اختیار داشت

ویارئال در نیمه‌نهایی احتمالا باید منتظر لیورپول باشد؛ تیمی که نسبت به یوونتوس و بایرن مونیخ، حریف قدرتمندتری است اما کار، نشد ندارد. تجربه‌ی رائول آلبیولِ کهنه‌کار و کیفیت پائو تورسِ جوان باعث شده خیال امری از خط دفاعی تیمش راحت باشد. فیزیک عالی اتین کاپو و خلاقیت دنی پارخو در مرکز زمین به همراه تکنیک ناب آرنو دونجوما و چارچوب‌شناسی جرارد مورنو هم باعث می‌شود ویارئال همچنان به رویاپردازی ادامه دهد. زیردریایی زرد، ماجراجویی شگفت‌انگیزش را دنبال می‌کند!