به گزارش "ورزش سه"، مرداد 1401 مهدی مهدوی‌كيا يكي از بزرگ‌ترين اسپويل‌های فوتبالي را رقم زد. او كه در آن زمان سرمربی تيم ملی اميد بود بعد از بروز مشكلات بسيار زياد و بيخيالی فدراسيون در جمع خبرنگاران گفت: «اگر قرار است به همين منوال برنامه‌ريزي و همكاری داشته باشيم و تيم اميد به اين شكل بخواهد كارش را پيش ببرد، تا فرودگاه مهرآباد هم نمي‌توانيم برويم، چه برسد بخواهيم به پاريس (المپيك 2024) برويم.»

تقريبا يك سال (كمی بيشتر) از آن پيش‌بينی تاريخی تيم ملی اميد ايران با شكست برابر ازبكستان در مرحله نخست مقدماتی انتخابی المپيک پاريس وداعی زودهنگام و باورنكردنی با اين رقابت‌ها را تجربه كرد. ملی‌پوشان كشورمان برای رسيدن به دور دوم و اصلي انتخابی المپيک با تيم‌هاي هنگ‌كنگ، افغانستان و ازبكستان هم‌گروه بودند كه با دو برد و يک باخت در گروه خود دوم شدند و با توجه به دريافت كارت زرد بيشتر نتوانستند در جمع برترين‌ تيم‌های دوم گرو‌ه‌ها جواز حضور در دور دوم انتخابی را به دست بياورند. رضا عنايتی و شاگردانش بعد از ثبت اين باخت تاريخی و افزايش سال‌های حسرت ايران برای رسيدن به المپيک به نزديک نيم قرن، راهی هانگژو شدند تا در مسابقات آسيايی حاضر شوند.

1926617

بعد از عدم كسب سهميه المپيک توكيو، اين دومين ناكامی متوالی فدراسيون مهدی تاج در رسيدن به المپيک به حساب می‌آيد. در حالي كه ردپای او در يک ناكامی ديگر هم به وضوح قابل رويت است. در سال 1394 كه تيم اميد با محمد خاكپور نتوانست به ريو برسد تاج نايب‌رييس فدراسيون بود. اما چرا امسال چنين نتيجه‌ای رقم خورد؟ برای پاسخ به اين سوال بايد به گذشته برگرديم.

شهريور 1400، يعنی سه سال قبل از المپيک، مهدي مهدوي‌كيا توسط شهاب‌الدين عزيزی خادم رييس وقت فدراسيون به عنوان سرمربی تيم ملی اميد انتخاب شد. انتخاب مهدوی‌كيا در نوع خودش بسيار جالب توجه بود. اول اينكه او به عنوان يكي از اسطوره‌هاي فوتبال ايران و موسس آكادمی كيا سال‌ها تجربه كار با جوانان را داشت و به نظر انتخابی درست مي‌آمد و ديگر اينكه او در انتخاباتی كه عزيزی خادم در آن برنده شد به عنوان نايب‌رييس علی كريمی حضور پيدا كرده بود و به نوعی رقيب رييس فدراسيون محسوب می‌شد.

1829935

به هر ترتيب انتخاب او با استقبال گسترده هواداران و اهالی فوتبال مواجه شد. همان زمان مقامات فدراسيون و مهدوی‌كيا اعلام كردند تيم ملی اميد با يك برنامه‌ريزی 3 ساله قرار است طلسم ناكامي صعود به المپيك را بشكند. مهدوی‌كيا كه خودش قرارداد ناچيزی بسته بود با هماهنگی فدراسيون چهار دستيار خارجی سرشناس به ايران آورد تا در عرض دو سال يك نسل جديد برای اميدهای ايران بسازد؛ نسلی كه بتواند راهی پاريس و در جام جهانی 2026 هم عصای دست فوتبال ايران بشود.

با شروع کار مهدوی‌کیا و استفاده از بازیکنان زیر 21 سال او در اولین تورنمنت در ازبکستان در جام ملت‌های زیر 23 سال از دور مقدماتی کنار رفت تا این نتیجه شروعی بر انتقادها علیه این چهره نامدار فوتبال ایران بشود.

سپس بعد از اقدام هيات‌رييسه در عزل موقت عزيزی خادم در بهمن 1400 فرصت براي كنار گذاشتن چهره‌هاي سرشناسی كه او در تيم‌های ملی به كار گرفته بود مهيا شد. ابتدا اسكوچيچ، سرمربي تيم ملي، كريم باقري و مهدي هاشميان مربيان تيم ملی، مريم ايراندوست سرمربی تيم ملی زنان حذف شدند و سپس نوبت رسيد به مهدوی‌كيا. بعد از انتشار شایعات جدی در مرداد سال پیش، در مهر ماه سال گذشته و مهدوی‌كيا از جمع المپيكی‌ها كنار رفت. اين اتفاق در دوره مهدی تاج رخ داد. او در پیامی نوشته بود: دوستان عزیز ورزشی نویس، اگر برای تماس‌های شما جوابی ندارم، به این علت است که هیچ ارتباطی در حال حاضر با فوتبال ایران ندارم و دنبال نمی‌کنم بنابراین هیچ اظهار نظری هم ندارم؛ تشکر از درک شما.

1926618

بعد از رفتن مهدوی‌كيا تيم ملي اميد تا ارديبهشت امسال به حال خودش رها شد تا اينكه بالاخره رضا عنايتی به عنوان سرمربی تيم ملی اميد انتخاب شد و در نهايت چهار ماه بعد حذف المپيكی‌ها، آن‌ هم در مرحله نخست مقدماتی، رقم خورد. نتیجه‌ای که قبلا توسط یک سرمربی دیگر لو رفته بود!

منبع: اعتماد