به گزارش"ورزش سه"، مهدی مهدوی کیا که سال های سال در بوندس لیگا بازی کرده و کلاس های مربیگری را هم در سرزمین ژرمن ها پشت سر گذاشته در تمرینات تیم ملی امید به شروع بازیسازی از منطقه یک سوم دفاعی حتی در صورت پرس حریف تاکید دارد به این خاطر تیمی که بتواند از منطقه یک سوم دفاعی بازیسازی را آغاز کند می تواند به اعتماد به نفس به دروازه حریف نزدیک شود و در نهایت روی کار ترکیبی به گل برسد.

مهدی مهدوی کیا در جریان بازی های دوستانه تیم ملی امید بارها و بارها خطاب به شاگردانش تاکید کرده که از زدن توپ بلند در شروع بازیسازی خودداری کنند. با گفتن این جمله که نترسید و جلوی دروازه بهم پاس بدهید. حق با مهدی مهدوی کیا است؛ اگر دروازه بان در شروع توپ را بلند بزند یا یکی از دو مدافع میانی این کار را انجام دهد مشخص نیست که توپ به دست بازیکنان تیم ملی امید بیافتد به خصوص که بازیکنان حریف رو به توپ هستند و شانس بیشتری برای تصاحب توپ دارند، اما اگر تیم ملی امید در شروع بازیسازی توپ را از منطقه یک سوم دفاعی به گردش دربیاورد صاحب توپ و میدان خواهد بود و در صورت گردش توپ علاوه بر اعتماد به نفس می تواند حمله خطرناک روی دروازه حریف خلق کند و به گل برسد. البته که القای این سبک توسط مهدی مهدوی کیا و یا به عبارت ساده تر جا انداختن این شیوه در تیم ملی امید تاوان هم دارد که تاوانش گل دوم تیم گل گهر بود.

 

 

بعد از یک حمله از سوی گل گهر دروازه بان تیم ملی امید صاحب توپ می شود و سعی می کند در شروع بازیسازی توپ را به هافبک دفاعی بسپارد. هافبک دفاعی که پشت به دروازه بود و اطرافش را ندیده بود و موقعیت بدنی اش هم اشتباه بود به جای سپردن دوباره توپ به دروازه بان و گردش دوباره توپ آنرا رها می کند و گل گهری ها صاحب توپ می شوند و آنی با گردش توپ سعید صادقی در موقعیت تک به تک قرار می گیرد و گل دوم گل گهر به ثمر می رسد. تیم ملی امید با وجود دریافت گل روی اجرای این تاکتیک اصرار می ورزد و دقایقی بعد تیم ملی امید روی همین تاکتیک توسط امیر علی صادقی به گل می رسد. این بار هم چیز خوب پیش رفت. شروع بازیسازی از منطقه یک سوم دفاعی تا اینکه در نهایت توپ در خط حمله نصیب امیر علی صادقی شد و یک گل زیبا برای تیم ملی امید.

 

 

چه خوب که مهدی مهدوی کیا این شیوه را برای تیم ملی امید انتخاب کرده است. پاسکاری از منطقه یک سوم دفاعی و گردش توپ برای ایجاد موقعیت. البته این تاکتیک در تضاد با خرج کردن توپ به کناره ها زمانی که تیم مهاجم پرس می شود نیست. تیمی که روی زمین بازی می کند گاها مجبور می شود برای شکستن پرس توپ را بلند به کناره ها خرج کند و حتی برای رسیدن به گل به سانتر از کنار و ... روی بیاورد چون همه این ها جز تاکتیک های فوتبال هستند. آن چیز که برای تیم ملی امید خوب نیست تاکتیک دفاع – ضد حمله است که تجربه ثابت کرده که نمی تواند موجب بلند پروازی تیم ملی امید شود. تیم ملی امید برای صعود باید راهی که مهدی مهدوی کیا انتخاب کرده با اعتماد به نفس دنبال کند چون برگرفته از فوتبال اول آسیاست. تیم اول آسیا اصلا منطقی نیست که در برابر حریفان آسیایی به تاکتیک دفاع و ضد حمله روی بیاورد. این شیوه بس است و بهتر است صاحب توپ و میدان باشیم و تاکتیک را به حریف القاء کنیم و حتی اگر در این مسیر مرتکب اشتباه شویم و گل بخوریم. این اشتباهات منجربه کسب تجربیات خوب و ارایه بازی بهتر می شود.