به گزارش "ورزش سه"، اسماعیل اردلان یکی از مربیان سازنده و قدیمی فوتبال ایران است که نامش را بارها شنیده ایم؛ پدر نیلوفر اردلان که شب گذشته به عنوان سرمربی تیم فوتسال بانوان پیکان عنوان قهرمانی لیگ این رشته را به دست آورد و توانست نامش را بیش از قبل ماندگار کند.
قهرمانی تیم پیکان با هدایت نیلوفر اردلان در لیگ فوتسال زنان بهانه مناسبی برای گفت و گو با اسماعیل اردلان پدر او و مربی پیشکسوت فوتبال ایران است. 
اسماعیل اردلان در شروع این مصاحبه به خبرنگار "ورزش سه" گفت:‌ در ابتدا جا دارد به مدیریت باشگاه پیکان و همچنین کارکنان زحمتکش ایران‌خودرو این قهرمانی را تبریک بگویم. به نیلوفر فرزند خودم و سرمربی تیم، سایر مربیان و کادراجرایی و بازیکنان تبریک می‌گویم و امیدوارم همیشه موفق باشند.
او در ادامه از حس و حال خود بعد از قهرمانی نیلوفر اردلان و تیمش در لیگ برتر فوتسال سخن گفت: خیلی خوشحال شدم از اینکه نیلوفر به این عنوان مهم نائل آمد و قهرمانی را به دست آورد. نه اینکه او دختر من باشد، این حرف را بزنم اما واقعا تیم پیکان با هدایت نیلوفر استحقاق این قهرمانی را داشت. چون شاهد بودم که چقدر برای این عنوان زحمت کشید و تلاش چشمگیری انجام داد. او ساعت‌ها کار می‌کرد و خدا کمکش کرد و با درایت خودش و همت بازیکنان جام را به دست آورد.
اسماعیل اردلان در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از قهرمانی با نیلوفر اردلان صحبت کرده یا نه، تاکید کرد: بله، او خیلی خوشحال است. این مقام قهرمانی در شرایطی به دست آمد که نیلوفر مدت زیادی نیست به مربیگری مشغول است اما فکر می‌کنم بیش از هرچیز از اینکه توانست جواب اعتماد مدیریت باشگاه پیکان را بدهد، خوشحال است.
مربی کارکشته فوتبال با اشاره به اینکه در ماه‌های گذشته بارها درباره مسائل تیم فوتسال بانوان پیکان با دخترش صحبت کرده، گفت: من حضور فیزیکی در کنار تیم پیکان نداشتم اما همیشه با هم صحبت می‌کردیم. واقعیت این است که دو روز قبل از بازی فینال هم باهم صحبت کردیم. دقایقی از بازی هایش را تماشا می‌کردم و مسائلی که به نظرم می‌رسید را به او گوشزد می‌کردم. مثلا اینکه به او می‌گفتم تیمت به این شکل گل می‌خورد و باید با این شیوه آن را اصلاح کنی. خیلی باهم حرف زدیم. البته نیلوفر خودش درایت بالایی دارد اما محبت دارد و مسائلی که من می‌گویم را توجه می‌کند و به اجرا در می‌آورد.


پدر نیلوفر اردلان درباره سختی‌هایی که دخترش در سال‌های گذشته متحمل شده، بیان کرد: نیلوفر از آن نسلی است که از دوران کودکی فوتبال را شروع کرده و با مربیان بزرگی کارش را ادامه داده است. او جزو اولین نفراتی بود که هم در فوتبال و هم در فوتسال بازی کرد و در دوران مربیگری هم تا الان موفق بوده و به نظرم باید قدر امثال اورا دانست. 
اسماعیل اردلان در پاسخ به این پرسش که آیا نیلوفر اردلان توانایی هدایت تیم ملی را دارد، گفت: من از گذشته نه توصیه پذیر بودم و نه توصیه ای به کسی می‌کردم. اینکه نیلوفر به تیم ملی برود، بستگی به نظر مدیران فدراسیون فوتبال دارد. البته او در گذشته سرمربی تیم ملی امید بوده و فکر می‌کنم لیاقتش را دارد. قطعا نیلوفر استحقاق حضور در تیم های ملی را دارا است. نه فقط دختر من که به نفع تیم های ملی ایران است که از افراد واجد شرایط در راس کار استفاده کنند و امیدوارم روزی برسد که نیلوفر من هم بتواند برای کشورمان افتخار بیافریند.
این پیشکسوت که به عنوان مدیرفنی در آکادمی فوتبال بانوان نیلوفر اردلان هم مشغول به کار است، صحبت‌هایش را اینطور ادامه داد: واقعیت این است اصلی ترین دلیلی که باعث شده من در فوتبال کار نکنم، همین آکادمی است. فعالیت های موثر زیادی در این آکادمی انجام دادیم و در 6 سال گذشته فوتسالیست‌ها و فوتبالیست های زیادی را به تیم های مختلف ملی معرفی کردیم. همین حالا در تیم پیکان چند بازیکن از آکادمی خودمان حضور داشتند. در زمان حضور آقای پورنصر در شهرداری منطقه 16 کمک های زیادی در این خصوص به ما شد اما وقتی ایشان رفتند، متاسفانه هیچ همکاری نکردند و حتی زمینی که در اختیارمان بود را هم گرفتند و به نوعی عذرمان را خواستند. من واقعا تعجب می کنم؛ چراکه این آکادمی فوتبال بانوان در بالا رفتن فضای فرهنگی یکی از مناطق جنوب شهر تهران بسیار موثر بود اما دوستان در شهرداری این امکان را از ما گرفتند. جالب است که آن زمین همین حالا بی استفاده افتاده است.

اسماعیل اردلان با اشاره به پخش نشدن بازی فینال لیگ فوتسال زنان گفت: من هم دوست داشتم این بازی را به صورت زنده تماشا کنم.امیدوارم مسئولان تدابیری بیندیشند تا بازی های فوتبال و فوتسال زنان هم پخش شود که البته فکر می‌کنم با درایت مسئولان به زودی این اتفاق رخ بدهد.
پدر نیلوفر اردلان در پایان افزود: نیلوفر هنوز کمبودهای زیادی دارد و باید بازهم تلاش کند و تجربیات جدید به دست آورد. امیدوارم روزی برسد که او در تیم ملی کار کند و افتخارآفرین شود. از باشگاه‌هایی که در امر ورزش زنان هم کار می‌کنند مثل پیکان ممنونیم. از باشگاه هایی مثل استقلال و پرسپولیس هم درخواست دارم در این عرصه تیم‌داری کنند.