برای اولین قسمت "پروژه بهترین های قرن روی میز مصاحبه" سراغ آتیلا حجازی رفته ایم...

در ایام نوروز، بهترین های قرن منتخب کارشناسان بزرگ فوتبال ایران را معرفی کردیم، مردانی چون ناصر حجازی، پرویز قلیچ خانی، محمد پنجعلی، مجتبی محرمی، مهدی مهدوی کیا، کریم باقری، علی پروین، ناصر محمدخانی، علی کریمی، علی دایی و حسن روشن به عنوان بهترین های قرن برگزیده شدند.

به گزارش طرفداری، آتیلا حجازی فرزند ناصر حجازی فقید، اولین کسی است که در بخش گفتگو با برگزیدگان، او را پای مصاحبه آوردیم، آتیلا درباره پدر، انتخاب او، علائق و دلبستگی ها و برتری های اخلاقی و فنی پدر در این گفتگو حرف زد.

مرحوم پدر شما در انتخاب بهترین های قرن طرفداری بهترین دروازه بان فوتبال ایران شد، حرف از تاریخ است و نام عابدزاده و عزیز اصلی و خیلی های دیگر هم مطرح است، برای شما انتخاب پدر آن هم با این فاصله زیاد، قابل انتظار بود؟

حتما بود، شما دامنه افتخارات پدرم را در نظر بگیرید، به جام جهانی رفت، به المپیک رفت، در 2 جام ملت ها قهرمان شد، در بازیهای آسیایی قهرمان شد، در جام باشگاه های آسیا قهرمان شد، خداوکیلی کسی هست که برابر با پدر من افتخار داشته باشد؟ نه فقط دروازه بان ها در بین همه پست ها من چنین ادعایی رادارم. برای من باعث خوشحالی و افتخار است که کارشناسان درجه اول فوتبال ایران با این فاصله پدر من را انتخاب کرده اند، البته تصور می کنم اگر نگاه اهالی فوتبال فقط ملی بود، بقیه هم پدر من را انتخاب می کردند و شاید برخی از دوستان ملی پوش دیگران را به خاطر علاقه های باشگاهی انتخاب کرده باشند.

 اگر مرحوم پدر امروز بودند، به نظر شما چه کسی را انتخاب می کردند به عنوان بهترین دروازه بان تاریخ فوتبال ایران؟

 به نظرم عابدزاده را انتخاب می کردند، البته ایشان بهروز سلطانی را هم خیلی دوست داشتند و می گفتند اگر او تداوم داشت جایش در فوتبال ایران از این که هست بسیار بالاتر بود.

 نظر خود شما به عنوان فرزند ناصر حجازی چیست؟ شما اسم چه کسانی را به جز پدر می آوردید؟

من اول ناصر حجازی و بعد احمد عابدزاده را انتخاب می کردم ضمن این که مهدی رحمتی اگر آن اتفاق برایش رخ نمی داد و به جام جهانی می رفت قطعا نام بلند تری در فوتبال ایران داشت، شاید به خاطر تداومش چیزی در حد عابدزاده می شد.

پس از دید شما هم ناصر حجازی تا این حد با همه فرق دارد که در دید شما رقابت برای نفر دوم است؟

 بالاخره کسی که از منچستر و پاری سن ژرمن پیشنهاد دارد و فوتبال ملی او در 30 سالگی تمام شده است و می توانست افتخارات دیگری سوای آن همه اعتبار داشته باشد؛ باید هم با بقیه متفاوت باشد.

وارث ناصر حجازی بودن چه حسی دارد آتیلای عزیز؟

خودم بالشخصه حس عجیبی دارم، اسم قشنگی از پدر من به یادگار مانده است، 11 سال است که فوت شده اند و هشت سال است من خارج از ایران هستم، همه کسانی که در اینجا، در دیار غربت، من را می بینند، نامش را چنان می آورند که انگار درباره یک قدیس حرف می زنند، این بزرگترین ثروت است که هیچ کس از پدر من بد نمی گوید وهمه نام او را با بزرگی عجین می دانند.

بزرگترین خصلت ناصر حجازی چه بود؟ جذابیت، توان فنی، اخلاق خوب، غرور و صراحت لهجه و روراستی؟

همه اینها بود اما من صراحت لهجه و بی پروایی او را بیشتر از مزایای دیگرش می پسندیدم.

رابطه های خانوادگی مرحوم حجازی چطور بود؟ در خانه هم همان قدرمتفاوت بود؟

پدر من عاشق خانواده بود، عاشق مادرم و فرزندانش بود، به جرات می گویم هرجا که بود برای شام خوردن به خانه می آمد، به جز یک پیتزافروشی مربوط به دوستش که گاهی آنجا می رفت، برگشتن به خانه برای فقط شام نبود، تمثیل عشق او به خانواده اش بود.

چرا فرزند ناصر حجازی دروازه بان نشد؟

عاشق دروازه بانی بودم، اما پدر مخالفت کرد و می گفت دروازه بان درجه اول شدن کار سختی است، او می گفت اگر هافبک باشی و یک پاس گل بدهی و گل بزنی بیشتر دیده می شوی.

اگر به عقب برگردی؟

قطعا دروازه بان می شوم و دروازه بان بزرگی هم می شدم هر چند مثل بابا کمی ترسو بودم!

ترسو؟

بله البته گاهی به شوخی می گفتم پدر تو چرا ترسو بودی در دروازه بانی و می خندید و می گفت اگر ترسو بودم که بهترین دروازه بان ایران نمی شدم! خارج از شوخی، چون پدر با فکرش بازی می کرد و زیاد زیر پای بازیکنان حریف نمی رفت، می گفتند او ترسو است!

و خودش درباره شجاعت چه می گفت؟

می گفت در دوران فوتبالم منصور رشیدی از من شجاع تر بود اما من با عقلم فوتبال بازی می کردم، همیشه یک نکته با مزه ای تعریف می کرد که آتیلا مگر نشنیده ای که می گویند دروازه بان ها یک تخته کم دارند، اما من با عقل بازی کردم و یک تخته هم زیاد دارم!

غرور در زندگی خصوصی ناصر حجازی چه نقشی بازی می کرد؟

پدرم پر جذبه بود، با ما خیلی خوب و عاطفی برخورد می کرد اما ما به شکل کاملا روانی تحت تاثیر شخصیت او بودیم، مغرور بود اما بسیار جذاب رفتار می کرد و اتوریته عجیبش با مهرو محبت همراه بود.