کشور اسپانیا به گفته بسیاری بیشترین شانس را برای میزبانی فینال جام جهانی 2030 در اختیار دارد و پایتخت آن و استادیوم سانتیاگو برنابئو هم میزبان این دیدار مهم خواهد بود

طرفداری | موضوع برگزاری بزرگترین بازی جام جهانی 2030، یعنی دیدار فینال به موضوع بسیار مهمی در بین اهالی فوتبال تبدیل شده است. بسیاری از کشور اسپانیا و شهر مادرید به عنوان برگزار کنندۀ دیدار فینال یاد می‌کنند.

فیفا در چهارشنبه هفته گذشته در یک اعلامیه غیرمنتظره، از میزبانی مراکش، اسپانیا و پرتغال در جام جهانی 2030 خبر داد و این در حالی است که کشورهای اروگوئه، آرژانتین و پاراگوئه به مناسبت جشن صد سالگی جام جهانی، میزبان افتتاحیه این تورنمنت خواهند بود. اما در این بین تنها یک کشور و یک استادیوم وجود خواهد داشت که بازی فینال جام جهانی در آن برگزار خواهد شد. اما کدام کشور و کدام ورزشگاه؟ در این یادداشت قصد داریم تا ورزشگاه‌هایی که می‌توانند با توجه به شرایط فیفا، بازی فینال و دیگر بازی‌های مهم این جام را برگزار کنند، بررسی کنیم.

کانسپت استادیوم اسپاتیفای نیوکمپ در صورت ساخته شدن

شانس کدام کشور در میزبانی بازی فینال جام جهانی بیشتر است؟

اسپانیا از همان ابتدا بیشترین سعی را در بین دیگر کشورها برای میزبانی جام جهانی 2030 داشت و طرح‌ها و ایده‌های مختلفی را به فیفا ارائه نمود. این کشور اروپایی همچنین در سال 1982 هم سابقه میزبانی جام جهانی را داشته و تجربه خوبی در چنین مسابقات مهمی دارد. بیشتر مدیران ورزشی و سیاسی اسپانیا بر این عقیده هستند که فینال جام جهانی باید در شهر مادرید و استادیوم سانتیاگو برنابئو برگزار شود. استادیوم باشگاه رئال مادرید که به تازگی نوسازی شده و دارای امکانات ویژه و خاصی همچون سقف متحرک، چمن متحرک، نمایشگرهای 360 درجه و سایر امکاناتی است که این استادیوم را تبدیل به یکی از مدرن‌ترین ورزشگاه‌های دنیا ساخته است.

ضمن اینکه خود ورزشگاه سانتیاگو برنابئو در سال 1982، میزبان فینال جام جهانی بین ایتالیا و آلمان غربی بوده است. جایی که ایتالیا با برتری 3-1 مقابل آلمان غربی توانست به سومین قهرمانی جهان خود برسد. با توجه به قوانین فیفا که می‌گوید فینال باید در ورزشگاهی با ظرفیت حداقل 80 هزار نفر برگزار شود، نیوکمپ با ظرفیت 99000 هزار نفری خود در تئوری می‌تواند یک گزینه باشد، اما به نظر می‌رسد بزرگترین جاه‌طلبی آن به احتمال زیاد برگزاری یک بازی از دور نیمه نهایی خواهد بود.

قهرمانی اسپانیا در جام جهانی 2010

مراکش فینال جام جهانی را در کازابلانکا می‌خواهد

در همین حال، مراکش نیز آرزوی میزبانی فینال جام جهانی 2030 را در کازابلانکا دارد، در استادیومی که هنوز ساخته نشده اما قرار است بزرگترین ورزشگاه این کشور با ظرفیت 90 هزار نفر باشد. با این حال، اتحادیه فوتبال مراکش می‌داند که شهرها و استادیوم‌های دیگری هم وجود دارند که نامزد برگزاری این مسابقه مهم هستند. آنها انتخاب استادیوم جدیدشان در کازابلانکا را دور از انتظار می‌دانند، اما از نظرشان لاقل منطقی است که این ورزشگاه میزبان یکی از بازی‌های مرحله نیمه‌ نهایی‌ باشد. آنها منتظر خواهند بود تا ببینند اقدامات بعدی اسپانیا و پرتغال چگونه خواهد بود.

تاریخسازی مراکش در جام جهانی 2022

پرتغال میزبان جام جهانی 2030 در سه استادیوم خواهد بود

اما میزبان دیگر جام جهانی 2030، کشور پرتغال خواهد بود. انتظار می‌رود که این کشور سه استادیوم برای برگزاری این جام جهانی به فیفا معرفی کند. ورزشگاه دراگائو پورتو، ورزشگاه خوزه آلوالاده اسپورتینگ لیسبون و درنهایت ورزشگاه دا لوز بنفیکا. هیچکدام از این استادیوم‌ها ظرفیت بیش از 80 هزار نفر را ندارند و ورزشگاه بنفیکا با 65 هزار نفر ظرفیت، به نوعی بزرگترین استادیوم این کشور است. بنابراین با توجه به قوانین فیفا، پرتغال اگر همین سه استادیوم را برای میزبانی جام جهانی 2030 معرفی کند یا اقدام به افزایش ظرفیت آنها نکند، بنابراین این کشور خود به خود از میزبانی بازی فینال کنار گذاشته می‌شود.

ورزشگاه دا لوز بنفیکا

روال رسمی فیفا چگونه است؟ آنها چه تصمیمی خواهند گرفت؟

تصمیم فیفا برای برگزاری جام جهانی 2030 در شش کشور و سه قاره همه را از جمله خود کشور اسپانیا را غافلگیر کرد. به گفته منابعی در فدراسیون فوتبال اسپانیا، هنوز باید یک پروسه طولانی طی شود تا اینکه مشخص گردد چه تعداد بازی در اسپانیا، پرتغال و مراکش برگزار می‌شود و هر کشور چند استادیوم را برای میزبانی این مسابقات معرفی خواهند کرد. از نظر تئوری، این تصمیمات توسط فیفا در هماهنگی با سه فدراسیون ملی باید اتخاذ می‌شد و تصمیم نهایی تا نزدیک به ضرب‌الاجل فعلی که ژوئن 2024 بود، انتظار نمی‌رفت. با توجه به اتفاقاتی که در چند ماه اخیر در فدراسیون فوتبال اسپانیا اتفاق افتاد و روبیالس از سمت ریاست فدراسیون فوتبال این کشور استعفا داد، عده‌ای بر این باور هستند که این اتفاقات، مراکش را جسورتر ساخت تا درخواست میزبانی بازی فینال و دیگر دیدارهای مهم جام جهانی را کند.

جام جهانی 2030 در شش کشور و سه قاره برگزار خواهد شد

در نهایت فینال جام جهانی 2030 در کدام کشور و استادیوم برگزار می‌شود؟

سانتیاگو برنابئو بیشترین شانس ممکن را دارد

منابعی در سطح بالای فدراسیون فوتبال اسپانیا در گفتگو با اتلتیک و اینکه نخواستند نامشان فاش شود گفته‌اند که روابط خوب فلورنتینو پرز با اینفانتینو، رئیس فیفا باعث شده تا شانس باشگاه رئال مادرید و استادیوم این تیم در شهر مادرید، بسیار برای برگزاری فینال جام جهانی 2030 بالا باشد. به گفتۀ این منابع اگر فینال جام جهانی قرار باشد در اسپانیا برگزار شود و اینکه شهر مادرید که پایتخت این کشور است، غیرقابل تصور خواهد بود که شهر و استادیوم دیگری جز سانتیاگو برنابئو بتواند میزبانی چنین بازی مهمی را برعهده گیرد.

استادیوم سانتیاگو برنابئو باشگاه رئال مادرید

چه استادیوم‌هایی در اسپانیا می‌توانند میزبان دیگر بازی‌های جام جهانی 2030 باشند؟

طبق قوانین فیفا، حداقل ظرفیتی که یک استادیوم می‌تواند میزبان جام جهانی باشد، 40 هزار نفر است. بنابراین استادیوم‌هایی که چنین ظرفیتی دارند برای برگزاری بازی‌های مرحله گروهی مناسب هستند. برای برگزاری مراحل بالاتر و به خصوص نیمه نهایی هم ورزشگاه‌هایی نیاز است که حداقل 60 هزار تماشاگر را بتوانند درون خود جای دهند. استادیوم واندا متروپولیتانو اتلتیکو مادرید با بیش از 70000 هوادار برای برگزاری دیدارهای مرحله حذفی جام جهانی بسیار ایده‌آل است. به احتمال فراوان این استادیوم برگزار کنندۀ چند بازی مرحله گروهی و حذفی در جام جهانی 2030 خواهد بود. بسیاری از شهرهای اسپانیا امکانات و استادیوم‌های مناسبی در اختیار دارند و دست این کشور برای میزبانی این تورنمنت مهم دنیای فوتبال باز است.

ورزشگاه واندا متروپولیتانو اتلتیکو مادرید

باشگاه والنسیا برنامه‌هایی برای مستایایِ نوین دارد و می‌خواهد برگزار کنندۀ بازی‌های جام جهانی 2030 باشد. سن مامس اتلتیک بیلبائو، ورزشگاه آنوئتا رئال سوسیداد و رامون سانچز پیسخوان سویا هم در موقعیت خوبی برای میزبانی این رقابت‌ها قرار دارند. بقیه استادیوم‌های دیگر این کشور هم اگر می‌خواهند میزبان بازی‌های جام جهانی شوند باید اصلاحات ساختاری درون آنها انجام شود تا به استاندارد‌های لازم فیفا برای برگزاری چنین دیدارهای مهمی برسند. البته تمام این مواردی که در این یادداشت به آن اشاره شد، به مذاکرۀ هر سه کشور و البته خود فیفا بستگی دارد.

ترجمه شده از سایت اتلتیک