به گزارش "ورزش سه"، پس از چهار سال، یک بار دیگر مراسم انتخاب بهترین‌های قاره آسیا در بخش‌های مختلف برگزار می‌شود که ایران در پنج بخش دارای نماینده است و مهم‌ترین آن نیز به عنوان بهترین بازیکن آسیایی شاغل در فوتبال خارج از قاره کهن برمی‌گردد.

مهدی طارمی که سال فوق‌العاده‌ای را در پورتو تجربه کرد، از شانس زیادی برای تصاحب این عنوان برخوردار است؛ به‌خصوص این‌که نام سون هیونگ مین، ستاره کره‌ای تاتنهام در این فهرست دیده نمی‌شود. او در این مسیر، دو رقیب به نام‌های کائورو میتوما از ژاپن و کیم مین جائه از کره جنوبی را پیش روی خود می‌بیند.

1939515

مهدی طارمی در سال 2022 میلادی به طور کلی در 46 دیدار برای پورتو و 9 مسابقه برای تیم ملی ایران به میدان رفت. سهم مهاجم بوشهری 34 گل و 18 پاس گل برای تیم پرتغالی بود. او همچنین پنج گل و یک پاس گل برای تیم ملی به ثبت رساند تا یک آمار استثنایی از خود به جا بگذارد. رکورد کلی این بازیکن، 55 بازی، 39 گل و 19 پاس گل بوده است.

بررسی آمار دو بازیکن دیگر نیز نشان می‌دهد که کفه ترازو به سود ستاره ایرانی است. کائورو میتوما در نیمه نخست سال 2022 برای تیم فوتبال سن‌ژیلواز بلژیک به میدان رفت. او در این مدت دوازده مرتبه به میدان رفت که با 2 گل و یک پاس گل همراه بود.

درخشش میتوما سبب شد تا او راهی برایتون شود. در ادامه سال 2022، این ستاره ژاپنی چهارده بار برای مرغ‌های دریایی بازی کرد که سه مرتبه گلزنی کرد و یک بار پاس گل داد. میتوما همچنین در دوازده بازی پیراهن تیم ملی ژاپن را بر تن کرد که حاصل آن پنج گل و چهار پاس گل بود.

به طور کلی، کائورو میتوما در سال تقویمی 2022 توانست برای تیم‌های سن‌ژیلواز بلژیک، برایتون انگلیس و تیم ملی ژاپن 38 بار بازی کند که با 10 گل و 6 پاس گل همراه بود. البته که پست این بازیکن، وینگر چپ است.

کیم مین جائه نیز به‌مانند بازیکن ژاپنی، در سال 2022 برای دو تیم به میدان رفت. او هفده بار برای فنرباغچه بازی کرد و با درخشش در این تیم راهی ناپولی شد و 20 مرتبه نیز برای این تیم بازی کرد. این مدافع کره‌ای همچنین در 9 بازی برای تیم ملی کشورش به میدان رفت.

او توانست با ناپولی عنوان قهرمانی سری آ ایتالیا را به دست بیاورد و در پایان فصل نیز راهی بایرن‌مونیخ شد و اکنون نیز عضو این تیم بزرگ و پرافتخار آلمانی است.

1939516

محمدامین حزباوی نیز به عنوان یکی از سه کاندیدای بهترین بازیکن جوان سال آسیا انتخاب شده است. او با درخشش در فولاد راهی السد شد و باید با کوریو ماتسوکی از تیم اف‌سی توکیو ژاپن و لی سئونگ وون از گانگوون کره جنوبی رقابت کند.

ماتسوکی 20 ساله به‌همراه تیم المپیک ژاپن رتبه سوم جام ملت‌های آسیا زیر 23 سال را کسب کرد. او که در دو پست هافبک دفاعی و هافبک وسط بازی می‌کند، در 32 مسابقه جی لیگ نیز برای توکیو به میدان رفت که حاصل آن سه گل و دو پاس گل بود.

لی سئونگ وون که کاپیتان تیم زیر 23 ساله‌های کره جنوبی است، بیست سال سن دارد. او درخشش خیره‌کننده‌ای در جام جهانی زیر 20 سال داشت که البته آن مسابقات در سال 2023 برگزار شد و نباید برای تعیین بهترین بازیکن ملاک قرار بگیرد. وون در تیم باشگاهی خود در سال 2022 به کار گرفته نشد و در دسته‌های پایین‌تر به میدان رفت.  

1939518

در بخش فوتسال نیز ایران دو نماینده دارد. سعید احمدعباسی سال گذشته و پس از آقای گلی در گیتی‌پسند به والدپنیاس اسپانیا پیوست. او در کل فصل 9 مرتبه موفق به گلزنی شد که البته آمار پایین‌تری نسبت به حسین طیبی چهارده گله داشت. او با تیمش تا مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ اسپانیا صعود کرد؛ ولی پس از شکست برابر بارسلونا از دور رقابت‌ها کنار رفت.

اولادقبا نیز که اکنون عضو تیم پالما اسپانیا است، مدتی را به‌دلیل مصدومیت از میادین به دور بود. او و طیبی در این تیم اسپانیایی عنوان قهرمانی اروپا را کسب کردند که اولادقبا در مراحل گروهی موفق به گلزنی شد.

آن‌ها باید با گیلرمه کوروموتو دروازه‌بان تیم فوچه ژاپن رقابت کنند. این گلر نیز داستان عجیبی دارد. او متولد برزیل است، برای تیم ملی ایتالیا به میدان رفته؛ ولی در نهایت به‌دلیل داشتن والدین ژاپنی، اقامت این کشور را به دست آورد و برای ژاپن به میدان می‌رود.

1939517

همچنین جوایز بهترین فدراسیون فوتبال آسیا و نیز بهترین رئیس فدراسیون قاره کهن در رده پایه به سه و چهار بخش تقسیم شده است که نام فدراسیون ایران در هر یک از این دو بخش دیده می‌شود.

مهدی تاج برای کسب عنوان بهترین فدراسیون سال فوتبال آسیا باید با کوزو تاشیما، رئیس فدراسیون فوتبال ژاپن و عبدالسلام عزیزوف رئیس فدراسیون ازبکستان رقابت کند.