به گزارش "ورزش سه"، هدایت ممبینی در نشست خبری امروز در مورد ورود VAR به ایران عنوان کرد: ما قبلا رایزنی های زیادی با فیفا و ای‌اف‌سی انجام داده بودیم که البته یک سری باگ‌ها مانع از ورود این سیستم ویدئویی به کشور شده بود، اما خوشبختانه با برگزاری لیگ قهرمانان آسیا و با آن تعهدی که به ای اف سی دادیم که می توانیم این دستگاه را وارد کنیم و ورزشگاه ها را استاندارسازی کردیم، ورود دستگاه ها را به ایران فراهم آوردیم.

او با بیان اینکه دستگاه های زیادی به بحث ورود VAR به ایران کمک کردند، گفت: گمرک قوانین خاص خود را دارد، اما توانستیم با همکاری انجام شده، سیستم ها را وارد ایران و نصب کنیم. این یک گام مثبتی بود که در مدت اخیر انجام شد تا به استانداردهای بین المللی دنیا نزدیک شویم و بتوانیم با کشورهای درجه یک دنیا رقابت داشته کنیم.

ممبینی در خصوص اینکه VAR دقیقا چه زمانی وارد لیگ برتر ایران می‌شود و صحبت هایی که شب گذشته حمید استیلی در مورد این سیستم انجام داد، اظهار کرد: دستگاه که در فوتبال کشورمان هست و با صحبتی که هفته قبل در کنگره ای اف سی در ازبکستان و شهر تاشکند داشتیم، خواستیم دستگاه ها به عنوان بخشی از پروژه VAR در ایران بمانند.

دبیر کل فدراسیون فوتبال ایران اضافه کرد: همزمان لیگ قهرمانان آسیا برگزار شد، ما با فیفا جلسات خوبی داشتیم. باید برای آموزش داوران دستگاهی بیاید که از سوی فیفا تاییدیه لازم را گرفته و این دستگاه وارد شده و بقیه دستگاه ها هم وارد خواهد شد.

ممبینی با تاکید بر اینکه با یکی از شرکت هایی که زیر مجموعه فیفا در این بحث هست، صحبت‌هایی شده، اذعان کرد: قطعا تجهیز حدود 6 ورزشگاه به سیستم VAR را در آینده‌ای نزدیک خواهیم داشت و ان‌شاالله طبق صحبت با کنفدراسیون فوتبال آسیا دو دستگاه را در ورزشگاه‌های آزادی و نقش جهان نگه می‌داریم. ضمنا طبق قوانین جدید فیفا لازم نیست همه مسابقات ما با VAR باشد. حتی برخی کشورها یک دستگاه در ورزشگاه خود دارند، اما امیدوارم ما جزو کشورهایی باشیم که بیش از پنج ورزشگاه خود را تا انتهای امسال تجهیز کنیم.

او یادآور شد: این خبر را هم بدهم که ۶ داور بین المللی کشورمان برای آموزش VAR روز شنبه هفته آینده راهی عربستان خواهند شد. بنیادی فر که قبلا لایسنس خود را در این زمینه گرفته است. طبق قوانین فیفا داوران باید این لایسنس را بگیرند. بلیت ها و ویزای داوران صادر شده و هفته آینده راهی دمام می شوند. 6 داور ما عازم عربستان می‌شوند تا تاییدیه لازم را برای قضاوت با VAR دریافت کنند. ان‌شاالله استارت گرفتن لایسنس داوران هم گرفته خواهد شد.