به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی ژاپن آخرین بازی خود پیش از شروع مقدماتی جام جهانی را هم با برد پشت سر گذاشت تا با شش پیروزی، در سه فیفادی اخیر، در قامت مدعی شماره یک قهرمانی آسیا و البته صعود به جام جهانی 2026 ظاهر شود. فیفا سه دلیل عمده پیشرفت ژاپن را مورد بررسی قرار داده است:

1. بازیکنان بزرگ
ژاپن به طور معمول از یک تیپ فوتبال استفاده می‌کند که به شدت به حفظ مالکیت توپ، پاس‌های دقیق و پرس شدید برای به دست آوردن توپ پایبند است. با این حال، در جام جهانی 2022 قطر، آبی‌های سامورایی ثابت کردند که به همان اندازه در اجازه دادن به حریف بر مالکیت توپ، عقب نشستن و سپس زدن سریع ضدحمله مهارت دارند. این تاکتیک در پیروزی خیره کننده ژاپن در مرحله گروهی مقابل آلمان و اسپانیا مؤثر بود.

1939755

این تغییر با ظهور برخی از بازیکنان بااستعداد ممکن شده بود. کائورو میتوما، وینگر برایتون، تاکفوسا کوبو هافبک تهاجمی رئال سوسیداد و کیوگو فوروهاشی مهاجم سلتیک از جمله بازیکنانی هستند که پتانسیل خود را در لیگ‌های مربوطه به نمایش گذاشته‌اند و اکنون اعضای حیاتی تیم ملی هستند. دیدن بازیکنان ژاپنی که در برخی از لیگ‌های برتر اروپا در حال درخشیدن هستند، دیگر غیرعادی نیست.

2. عمق بی‌سابقه اسکواد
سطح مهارت کلی بهبود یافته بازیکنان ژاپنی چشمگیر بوده است. تیم فعلی بدون در نظر گرفتن اینکه کدام بازیکنان در زمین حضور دارند، عملکرد باثباتی را ارائه می‌دهد و به بازیکنانی مانند میتوما، کوبو و سایرین که در لیگ‌های اروپایی می‌درخشند تکیه نمی‌کند.

حتی کوبو که در ماه سپتامبر به عنوان اولین ژاپنی به عنوان بهترین بازیکن ماه لالیگا شناخته شد، جایگاه ثابتی در ترکیب اصلی ژاپن ندارد. در سال‌های گذشته، ستاره‌هایی مانند کیسوکه هوندا و هیدتوشی ناکاتا نیروی محرکه تیم ملی بودند، تیمی که تمایل داشت برای هر بازی یک ترکیب اولیه نسبتا ثابت داشته باشد. در نتیجه، اگر آبی‌های سامورایی در یک مسابقه با مشکل مواجه می‌شدند، گزینه‌های کمی برای تغییر آن موقعیت در دسترس داشتند. کیفیت کلی تیم نیز با صورت غیبت هر یک از بازیکنان کلیدی افت می‌کرد.

1923273

اما دیگر اینطور نیست. ژاپن در حال حاضر میزبان بازیکنان بااستعدادی است که برای هر موقعیتی رقابت می‌کنند و عملکرد این تیم در صورت غیبت چند ستاره تقریبا کاهش نمی‌یابد. این باعث ایجاد رقابت سالم در تیم شده و به نوبه خود منجر به ارتقای استانداردها و مهارت‌های بازیکنان شده است.

3. ثبات روی نیمکت
موریاسو پس از صعود ژاپن به مرحله یک شانزدهم نهایی در قطر، اولین مربی ژاپنی شد که پس از این مسابقات با این کشور ماندگار شد و قرارداد جدیدی تا سال 2026 امضا کرد. ژاپن در ماه مارس در برابر کلمبیا و اروگوئه موفق به پیروزی نشد اما پیروزی قاطعانه مقابل السالوادور در ماه ژوئن آغازی برای 5 بازی پیاپی پیروز شد.

موریاسو چند بازیکن جوان را به تیم تزریق کرده است. ترکیب تاکهیرو تومیاسو و کو ایتاکورا به طرز فوق العاده‌ای جای خالی کاپیتان سابق مایا یوشیدا را در قلب خط دفاعی که تا پایان کارزار ژاپن در قطر به صورت ثابت حضور داشت، پر کرده است.

1922931

کیتو ناکامورا مهاجم و سیا مایکوما مدافع از جمله چهره‌های تازه‌ای هستند که موریاسو امسال برای تجدید قوا به تیم آورده است. بسته به حریف یا موقعیتی که در طول بازی پیش می‌آید، ژاپن می‌تواند بین آرایش 4-2-3-1 و 4-3-3 و گاهی حتی یک خط دفاعی با پنج مدافع تغییر سیستم دهد.