باستین شواین اشتایگر اعتقاد دارد تعیین ایلکای گوندوعان به عنوان کاپیتان تیم ملی آلمان در آستانه یک سال مانده به برگزاری رقابت‌های یورو 2024، تصمیمی عجولانه و نادرست از سوی یولیان ناگلزمان و دیگر افراد مسئول بوده است

طرفداری | پس از آنکه رودی فولر که تنها برای یک بازی مقابل تیم ملی فرانسه و آن هم به‌طور موقت روی نیمکت تیم ملی آلمان نشست، تصمیم گرفت در غیاب مانوئل نویر، بازوبند کاپیتانی را به ایلکای گوندوعان بدهد، به نظر می‌رسد یولیان ناگلزمان نیز می‌خواهد به این تصمیم پایبند باشد و به تازگی اعلام کرد حتی در صورت بازگشت نویر، گوندوعان کاپیتان خواهد ماند.

با این حال مانوئل نویر در آستانه بازگشت به میادین قرار دارد و حتی گفته می‌شود همین هفته نیز پس از مدت‌ها می‌تواند مقابل ماینتس برای بایرن مونیخ در بوندسلیگا به میدان برود. به همین خاطر، این تصمیم ناگلزمان مبنی بر کاپیتان نگه داشتن گوندوعان، اکنون بحث‌های زیادی را به وجود آورده است.

حال باستین شواین اشتایگر اسطوره فوتبال آلمان که خود نیز زیر نظر یواخیم لوو برای مدتی بازوبند کاپیتانی مانشافت را می‌بست، از این تصمیم عجولانه انتقاد کرده و اعتقاد دارد افراد مسئول باید صبر می‌کردند تا وضعیت مانوئل نویر را ببینند و سپس تصمیم‌شان را بگیرند. از نظر شواین اشتایگر، تا وقتی نویر درون زمین باشد، درست نیست بازیکن دیگری بازوبند کاپیتانی را بسته باشد. او در مصاحبه با شبکه آلمانی ARD در این‌باره، گفت:

از اینکه خیلی زود در این‌باره تصمیم‌گیری شد، شگفت‌زده شدم. من معتقدم تا وقتی بازیکنی مانند مانوئل نویر در تیم ملی حضور دارد، باید کاپیتان باشد. زیرا او با شخصیت و کاریزمایی که دارد، می‌تواند روی حریف تاثیر بگذارد.

هر چند شواین اشتایگر قصد ندارد منکر توانایی‌ و شایستگی‌های ایلکای گوندوعان برای بر عهده گرفتن چنین نقشی شود اما انتظار داشت در تیم ملی آلمان برای گرفتن چنین تصمیم مهمی، ابتدا کمی صبر می‌کردند تا وضعیت آمادگی نویر پس از بازگشتش مشخص شود. او گفت: 

 البته ایلکای کارش را به خوبی انجام می‌دهد و بحثی بر سر آن وجود ندارد. او تجربه لازم را دارد اما با این وجود، اگر من بودم باز کمی صبر می‌کردم و سپس تصمیم می‌گرفتم.