به گزارش "ورزش‌سه"، هیجان با دربی منچستر بین تیم‌های منچستریونایتد و منچسترسیتی به شمال‌غرب انگلیس خواهد آمد. هواداران دو تیم منچستری به سوی ورزشگاه اولدترافورد سرازیر می‌شوند تا شاهد صد و نود و یکمین دربی منچستر باشند؛ جایی که قرمزهای یونایتد میزبان همسایه پر سر و صدای خود و مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر یعنی منچسترسیتی هستند. هر دو تیم با برد در بازی‌های خود در لیگ قهرمانان اروپا قدم به این رقابت می‌گذارند. شیاطین سرخ مقابل کپنهاگن به برد 1-0 رسیدند و منچسترسیتی قهرمان سه‌گانه فوتبال اروپا نیز با نتیجه 3-1 تیم یانگ بویز را شکست داد.

*روحیه بالا
بازی با کپنهاگن اولین بازی خانگی منچستریونایتد بعد از درگذشت اسطوره این باشگاه، سر بابی چارلتون، بود. در آن مسابقه هواداران دو تیم به صورت ایستاده قبل از بازی به قهرمان جام جهانی 1966 ادای احترام کردند و در بازی امشب نیز این ادای احترام در اولدترافورد و البته در تمامی ورزشگاه‌هایی که بازی‌های لیگ برتر انگلیس در آن صورت می‌گیرد انجام خواهد شد.

1944609

شاگردان اریک تن هاخ در تیم منچستریونایتد قبل از بازی با کپنهاگن در لیگ برتر نیز موفق شده بودند شفیلدیونایتد را شکست دهند و حالا آنها بعد از سه برد متوالی پا به دربی منچستر می‌گذارند که این اتفاق یعنی سه برد متوالی برای اولین بار در فصل 24-2023 برای یونایتدی‌ها که مقطعی بحرانی را پشت سر گذاشته‌اند رقم خورده است. البته که هیچ‌کدام از سه برد اخیر یونایتد نه قاطعانه بوده‌اند و نه مقابل تیم‌های قدرتمندی کسب شده‌اند اما با وجود این افزایش روحیه شاگردان تن هاخ در آستانه بازی امشب می‌تواند نکته بسیار مثبتی برای این تیم باشد.

مشخص نیست حال منچستریونایتد چه زمانی آنقدر خوب شود که هواداران‌شان حرص نخورند! 4 شکست در 9 هفته و هشتمی در لیگ برتر انگلیس یعنی شیاطین‌سرخ در فصل جاری فقط برای اینکه به جمع تیم‌های اروپایی برسند، باید تلاش کنند. از همین حالا منچسترسیتی، تاتنهام، آرسنال و لیورپول با آنها فاصله گرفته‌اند و رسیدن به سطحی که این 4 تیم دارند، برای تیم اریک تن‌هاخ دشوار است. با وجود اینکه دربی آخر را از سیتی برده‌اند اما هواداران‌شان آنقدر امیدوار نیستند که این دربی هم برای‌شان مثل بازی قبل باشد. اگرچه انگیزه تقدیم برد دربی به سربابی چارلتون را نمی‌توان کم شمرد. باید دید این شیاطین‌سرخ درست بشو هستند یا باید همچنان سرمربی هلندی و شاگردانش را سرزنش کنیم!

1946480

در تیم منچسترسیتی اوضاع مثل همه سال‌های حضور پپ گواردیولا در این تیم خوب است و سیتیزن‌ها باز هم مدعی جدی قهرمانی در همه جام‌ها به شمار می‌روند. ارلینگ هالند در مصاف با یانگ بویز در لیگ قهرمانان اروپا به روند گل نزنی خود که از ماه آوریل شروع شده بود پایان داد. شاگردان گواردیولا البته دو باخت متوالی در لیگ برتر را تجربه کردند که برای اولین بار بعد از پنج سال چنین اتفاقی رقم خورد. آنها اما هفته قبل مقابل تیم قدرتمند برایتون در لیگ برتر به این روند پایان دادند و با نمایشی قدرتمندانه حریف خود را شکست دادند و حالا جدال سختی در صدر جدول با تیم‌های آرسنال و تاتنهام دارند. سیتی به هیچ وجه نمی‌خواهد بازنده این دیدار باشد چون در این صورت اختلاف پنج امتیازی فعلی‌اش با تاتنهام دست نخورده باقی می‌ماند و کار برای آنها سخت‌تر از قبل می‌شود.

1942733

نتایج این فصل نشان داد که منچسترسیتی دیگر تیم بی‌رقیبی نیست. آرسنال، تاتنهام و لیورپول آنها را برای تکرار عنوان قهرمانی به چالش می‌کشند و خبری از فاصله گرفتن نخواهد بود. اگرچه یک‌چهارم فصل گذشته، ولی سیتی که 2 بازی متوالی را می‌بازد شاید باز هم امتیازهای مهمی را از دست بدهد. در سال‌های اخیر، منچسترسیتی در دربی وضعیت خوبی داشته و این اوج‌گیری را مدیون پپ گواردیولاست. با این حال دربی همیشه شرایط ویژه‌ای دارد و پپ قبل از بازی رفت این فصل به شاگردانش گفته که انگیزه «سِر بابی» در حریف را دست‌کم نگیرند. منچسترسیتی در هفته‌های بعد هم چلسی، لیورپول و تاتنهام را پیش‌رو دارد و می‌تواند با گرفتن امتیازات لازم در این بازی‌ها به جایگاه همیشگی‌اش صدر جدول بازگردد.

*آخرین جدال
سوم ژوئن 2023 آخرین دربی منچستر برگزار شد که دیدار فینال جام‌حذفی فصل قبل بود. منچسترسیتی با درخشش گوندوغان و دبل هافبک سابق آلمانی‌اش موفق به شکست 2-1 منچستریونایتد شد. فرناندش زننده تنهاگل شیاطین‌سرخ در آن بازی بود.

*آمار
-دربی منچستر تا به‌ حال 190 مرتبه برگزار شده که منچسترسیتی 59 برد و منچستریونایتد 78 برد کسب کرده‌اند. 53 بازی بین این دو تیم هم با تساوی خاتمه یافته است.

-اولین دربی منچستر سال 1881 یعنی 142 سال و چند ماه قبل برگزار شد. در آن دیدار که نام منچستریونایتد «نیوتون هیت» بود و نام منچسترسیتی «سنت‌مارک»، نیوتون هیت یا منچستریونایتد موفق شد حریفش را با نتیجه 3-0 شکست دهد.

-در 52 دربی لیگ برتری بین منچسترسیتی و منچستریونایتد، آبی‌ها 18 برد و قرمزها 25 برد کسب کرده‌اند و 9 بازی مساوی شده است.
-منچستریونایتد در 7 بازی آخر خانگی‌اش در لیگ برتر مقابل منچسترسیتی 2 برد داشته، 4 بازی را باخته‌اند و 2 بازی هم با تساوی خاتمه یافته است.
-منچستریونایتد در حالی دربی آخر لیگ برتری را از منچسترسیتی برد که پیش از آن 3 بازی متوالی را باخته بود.
منبع: ایران ورزشی