به گزارش "ورزش سه"، سرانجام به مراسم توپ طلای 2023 رسیدیم. از دیروز،  تئاتر دو شاتل، بسیار نزدیک به نوتردام افسانه‌ای و هتل دو ویل در پاریس، برای پذیرایی از ستاره‌های بزرگ فوتبال آماده می‌شود. هزاران طرفدار خود را برای تماشای لیونل مسی، بلینگام، آیتانا بونماتی و ... روی فروش قرمز گالا آماده می کنند.

1944963

برای یک سال دیگر، این می تواند جشن لئو مسی باشد، که همه به او به عنوان برنده هشتمین جایزه توپ طلا اشاره می کنند، توپ طلایی که او از سال 2009 بر آن سلطه داشته است: 2009، 2010، 2011، 2012، 2015، 2019، 2021. لئو همه آنها به استثنای سال 2021 را قاطعانه برده است. در 2021 او با اختلاف امتیاز اندک توانست روبرت لواندوفسکی را شکست دهد. هشتمین توپی که با پنج توپ کریستیانو رونالدو فاصله زیادی دارد. پشت سر آنها با سه توپ طلا، میشل پلاتینی، مارکو فن باستن و یوهان کرویف قرار دارند.

1947265

لئو پس از اینکه در دسامبر 2022 و قهرمانی آرژانتین در جام جهانی به عنوان "پادشاه قطر" انتخاب شد، یک بار دیگر "پادشاه پاریس" خواهد شد در حالی که سال گذشته او حتی در میان نامزدها هم نبود. 

1944961

حتی فتح سه گانه توسط ارلینگ هالند نیز اجازه نداد تا لیونل مسی به هشتمین توپ طلایش نرسد. هالند قهرمان لیگ قهرمانان اروپا، لیگ برتر و جام حذفی انگلیس شد و در مجموع 53 بازی برای سیتی 52 گل به ثمر رساند.

1947326

 مسی ولی در رقابتی قهرمان شد که هر بازیکنی رویایش را در سر دارد: جام جهانی که عظمتش از هر عنوان دیگری بیشتر است، به خصوص اگر این کار را با توپ طلای مسابقات و کفش نقره (هفت گل و سه پاس گل در هفت) انجام دهید. مسی بعد از امباپه بهترین گلزن جام جهانی شد. لئو در مرحله یک هشتم نهایی، یک چهارم نهایی، نیمه نهایی و در آن فینال حماسی مقابل فرانسه گلزنی کرد.

1944682

مارکا در آگوست امسال از مسی درباره احتمال دریافت هشتمین توپ طلا سوال کرد و او پاسخ داد: «فکر می کنم در طول دوران حرفه ای ام بارها این را گفته ام. توپ طلا جایزه بسیار مهم و شناخته شده ای است. به دلیل ارزشش، یکی از جذابترین جوایز جهان در سطح فردی است. اما من هرگز به جوایز فردی اهمیت نداده ام. مهمترین ها افتخارات تیمی هستند. من این شانس را داشتم که همه چیز را در دوران حرفه ای خود به دست بیاورم و جام جهانی چیزی بود که سخت به دنبالش بود و به آن رسیدم. به همین دلیل اکنون، بعد از قطر، خیلی کمتر به توپ طلا فکر می کنم. من به توپ طلا فکر نمی کنم، بله جایزه خوبی است ولی نه به اندازه جوایز تیمی.»

1943757

مسئولان مراسم منتظر ورود لئو به پاریس در صبح امروز بودند، و مشخص نیست او با یک پرواز معمولی از میامی به پاریس می رسد یا در یک هواپیمای شخصی با اعضای خانواده و دوستان نزدیکش. لئو مانند همیشه همه چشم ها را در انحصار خود خواهد داشت، اگرچه در سال هایی که رونالدو نیز در مراسم بود، این نگاه ها بین دو فوق ستاره تقسیم می شد. امروز او در کنار جود بلینگام (برنده احتمالی جایزه کوپا) و آیتانا بونمانتی (توپ طلای زنان) خواهد درخشید، جوانانی که به فوق ستاره آرژانتینی به عنوان مرجع و الگو، فراتر از رنگ ها نگاه می کنند.

لیونل مسی امروز 8 توپ طلا خواهد داشت. آلفردو دی استفانو، هموطن لئو، برنده توپ طلای 1957 و 1959 بود، با این حال، بازیکن سابق رئال مادرید تنها دارنده سوپر توپ طلاست و هواداران لئو این روزها از خود پرسیده اند که چرا فرانس فوتبال این جایزه را به لئو نمی دهد. به یاد بیاوریم که دون آلفردو در سال 1989 سوپر توپ طلا را دریافت کرد.

1947327
1947325

فرانس فوتبال تصمیم گرفت این جایزه ویژه را به بهترین بازیکن اروپا در چهار دهه 50، 60، 70 و 80 اهدا کند. آلفردو، یوهان کرویف، میشل پلاتینی، فرانتس بکن باوئر، کوین کیگان و کارل هاینس رومنیگه نامزد این جایزه بودند ولی دی استفانو برنده شد. بیش از 30 سال می گذرد و دیگر خبری از سوپر توپ طلا نیست، و به گفته منابع نزدیک به فرانس فوتبال، فعلا هیچ قصدی برای اهدای دوباره آن وجود ندارد.

1944727

مسی هر توپ طلا را با اشتیاق بیشتری نسبت به توپ قبلی جشن گرفته می‌شود، زیرا مشخص است که در دنیای حرفه‌ای، برنده شدن چنین جایزه ای پیچیده‌ترین است. به همین دلیل، توپ طلای هشتم فرانس فوتبال علیرغم صحبت هایی که لئو در ماه آگوست داشت نیز با اشتیاق بیشتری مورد استقبال وی قرار خواهد گرفت. در واقع، چه چیزی مسی را در مورد این آخری بیشتر هیجان زده می کند؟ اینکه مسی توپ طلای هشتم را مدیون تیم ملی کشورش است و او برای فتح جام جهانی به این جایزه رسیده است.

مسی الان برای اینتر میامی بازی می کند و از ژانویه فصل جدید MLS را پیش رو خواهد داشت. او با آرژانتین بازی های مقدماتی چجام جهانی و سپس کوپا آمه‌ریکا 2024 را نیز پیش رو دارد. مسی هنوز می تواند با آلبی سلسته تاریخ‌سازی کند و کسی چه می داند، شاید در جام جهانی 2026 نیز قهرمان را رهبری کند.

منبع: مارکا