به گزارش "ورزش سه"، با وجود گذشت یک روز از دربی پایتخت، اما بحث و جدل درباره قضاوت موعود بنیادی فر و دخالت‌های کمک داور ویدیویی در تصمیمات مهم مسابقه، به سوژه روز فوتبال کشور تبدیل شده است و باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس تاکنون اطلاعیه‌های مختلفی را در این خصوص منتشر کرده‌اند.

علاوه بر صحنه‌های مهمی که بارها توسط کارشناسان مختلف داوری بررسی شده، چند صحنه دیگر نیز در دربی وجود دارد که شاید از اهمیت کمتری برخوردار بوده باشد و به همین دلیل در بوته نقد کارشناسان قرار نگرفته که بازبینی آن و بررسی تصمیمات تیم داوری خالی از لطف نیست.

نخستین دخالت VAR به برخورد میان سهرابیان و زاهدی بازمیگردد که داور اعتقادی به خطای پنالتی نداشت. مورد دوم کشیده شدن دست بابایی توسط نعمتی بود که باز هم بنیادی فر آن را پنالتی تشخیص نداد و آخرین اتفاق نیز اعلام پنالتی به روی آرش رضاوند بود.

علاوه بر آن، اتفاقات دیگری مانند برخورد توپ به دست ترابی یا خطای حامدی فر به روی شهاب زاهدی و ابهام در مورد کارت قرمز مستقیم یا زرد دوم به بازیکن استقلال پیش آمده بود که توسط کارشناسان بررسی شده بود و حالا در زیر چند صحنه دیگر را توسط علی میرزابیگی، کارشناس داوری کشور بررسی می‌کنیم.

1967156
1967155

* برخورد کنعانی زادگان و بلانکو:
در دقیقه 40 و پس از ارسال کوین یامگا به روی دروازه، بلانکو در برخورد با کنعانی زادگان روی زمین افتاد که داور اعتقادی به پنالتی نداشت.

علی میرزابیگی در این خصوص می‌گوید: «این یک چلنج طبیعی و نرمال بین دو بازیکن برای تصاحب توپ است که هیچ خطایی رخ نداد و تصمیم داور صحیح است.»

1967159
1967157
1967158

* کارت زرد امید حامدی فر:
حامدی فر در دقیقه 50 به دلیل خطا به روی ترابی یک اخطار گرفت. البته به نظر می‌رسید بازیکن استقلال قصد داشت نحوه برخوردش با بازیکن پرسپولیس را به موعود بنیادی فر توضیح دهد و به دلیل تنه‌ای که به داور زد، کارت گرفت.

کارشناس داوری ورزش سه می‌گوید: «این اخطاری که به بازیکن داده شد، بخاطر خطایی نیست که او مرتکب شد بلکه ناشی از همان اعتراضی است که بنیادی فر داشت.»

1967165
1967164

* برخورد چشمی و زاهدی در دقیقه 51:
در این صحنه و پیش از ورود دو بازیکن به محوطه جریمه، چشمی و زاهدی سرنگون شدند. میرزابیگی درباره این صحنه می‌گوید: «این هم یک چلنج طبیعی و نرمال بین دو بازیکن بر سر تصاحب توپ است که هیچ خطایی از سوی روزبه چشمی رخ نمی‌دهد.»

1967168
1967166
1967167

* کارت زرد به چشمی در دقیقه 53:
دقایقی بعد، روزبه به روی مهاجم پرسپولیس مرتکب خطا شد. او اعتقاد داشت این خطا در مرکز زمین رخ داده و نباید داور به او کارت زردی نشان دهد. میرزابیگی درباره این صحنه نیز می‌گوید: «این اخطار که به روزبه چشمی داده شد کاملا صحیح است چرا که از یک حمله موثر جلوگیری کرده است. این کارت زرد صحیح است.»

1967169
1967170

* شادی گل عالیشاه و نکونام:
این کارشناس داوری درباره شادی‌های صورت گرفته نیز می‌گوید: «برای تخلیه هیجانی از داوران خواسته می‌شود که بلافاصله و برای هر شادی گل، عکس العملی نشان ندهند و تا وقتی که این شادی برای تیم مقابل و ‌تماشاگران تحریک کننده نباشد، داور نباید اقدام انضباطی انجام دهد. شادی هر دوی عالیشاه و نکونام طبیعی بود و اخطار نداشت.»