به گزارش "ورزش سه"، کمتر از 20 ساعت پس از انشای حکم کمیته استیناف و شدت اعتراضات از سوی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، سه مدیر ارشد فدراسیون فوتبال اقدام به پاسخگویی به سوالات و توضیح درباره وتوی حکم کمیته انضباطی کردند. 

صالحی رئیس کمیته استیناف که شب گذشته درباره چرایی این تصمیم جدید صحبت کرده بود، این بار حرف‌هایش را با این عبارات آغاز کرد که فدراسیون به تیمی امتیاز نداده بلکه امتیازات کسر شده را به آنها برگردانده است و این تصمیم برای حفظ یکپارچگی مسابقات اتخاذ شده است.

خلاصه صحبت‌های این سه عضو فدارسیون رئیس کمیته استیناف، رئیس کارگروه نقل و انتقالات) و رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال را بخوانید:

صالحی: روز سه شنبه ۵ دی آرای مربوط به دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان از سوی کمیته استیناف فدراسیون فوتبال صادر شد. این حکم ۳ بخش دارد، یک بخش برای این است که کسر امتیاز اعمال شود، یک بخش مربوط به پرداخت جریمه نقدی و بخش آخر اصلاح قراردادها مطابق بر دستورالعمل است؛ آنچه که مورد بررسی قرار گرفته، دستورالعمل ناظر بر تنظیم قراردادها بوده و به بودجه باشگاه‌ها مربوط نمی‌شود.

صالحی: پس از بررسی‌ها، شکایت دو باشگاه را همراه داشت و بعد از آن پرونده به کمیته استیناف آمد و ما تصمیم گرفتیم با اعتقاد بر حفظ یکپارچی فوتبال و اینکه اصل بر این است که نتایج مسابقات در زمین بازی رقم بخورد، کسر امتیاز را نقض کردیم و میزان محرومیت‌ها را تقلیل دادیم و دو محکومیت دیگر که مربوط به جریمه نقدی و اصلاح قراردادها می‌شد را عیناً تأیید کردیم.

صالحی: ما امتیازی به سپاهان نداده‌ایم بلکه آن امتیازی که از این تیم کسر شده بود را به آنها برگرداندیم و همچنین برای پرسپولیس هم اینگونه شد.
ما طبق قانون و با رعایت قوانین موجود در دستورالعمل قسمتی که مربوط به کسر امتیاز می‌شد را بر داشتیم و 4 امتیاز را به سپاهان بازگرداندیم، اجرای این حکم هم به عهده کمیته انضباطی است که قطعاً پرونده بعد از طی مراحل اداری به این کمیته بازگردانده می‌شود تا قسمتی که تأیید شده است، اجرا شود.

قنبرزاده: اول باید ببینیم هدف از تشکیل این کارگروه چه بوده است؟! در واقع تراز مالی باشگاه‌ها همخوانی نداشت و به همین دلیل اکثر باشگاه‌های ما نمی‌توانستند مجوز حرفه‌ای بگیرند و اگر سه دوره پشت هم نتوانند مجوز بگیرند، از لیگ برتر کنار گذاشته می‌شوند. به همین دلیل فدراسیون این بار را تقبل کرد. ضمن اینکه 12 باشگاه لیگ برتر دولتی هستند و همه از شرایط مالی موجودشان ناراضی بودند. اکثر جامعه از این وضعیت ناراضی بودند و به خاطر همین باشگاه‌ها در خط بودند. به همین دلیل فدراسیون فوتبال در صدد سازماندهی برآمد و به باشگاه‌ها ابلاغ شد. 

قنبرزاده: سال اول آزمایشی بود و این یک روند طبیعی برای اجرای قوانین جدید به شمار می‌رود تا خلاها مشخص شود. اگر شرایط قبلی کنترل نمی‌شد، سقف بودجه باشگاه‌ها که اغلب از منابع دولتی استفاده می‌کنند چیزی بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان می‌شد. در صورتی که سقف قراردادهای ثبت شده در فصل جاری 2700 هزار میلیارد تومان است. از طرف دیگر باشگاه‌ها مقروض بودند و مقروض‌تر می‌شدند و از یک جایی این خودرو دیگر قفل می‌شد و حرکت نمی‌کرد و یک بحران جدی در فوتبال کشور ایجاد می‌شد. ضمن اینکه گاهی قراردادهایی منعقد می‌شد که مفسده بود. مثلا قرارداد 10 میلیارد بود که با آپشن‌ها دو برابر می‌شد و هیچ جای دنیا اینطور نیست که قرارداد و آپشن‌ها مبلغ‌شان شبیه هم باشد. 

قنبرزاده: برخی باشگاه‌ها رعایت نکردند و ما هم موطف بودیم که گزارش کنیم. که البته نسبت به حجم کاری که انجام شد، تخلفات زیاد نبود. نهایتا با توجه به اتفاقاتی که رخ داد کمیته استیناف برخی از احکام کمیته انضباطی نظیر اصلاح قراردادها، پرداخت مالیات و ... تایید شد و برخی نیز براساس دستورالعملی که هست، تصمیم گرفت امتیازات را برگرداند.

نورشرق: موضوع کارگروه و دستورالعمل ناظر بر سقف قراردادها و دستورالعمل ناظر بر تنظیم قراردادها، یک حرکت جدیدی بود.  قطعا در کنار فواید فراوان و آثار مثبتی که چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ غیرمالی بر فوتبال کشور دارد، ممکن است مانند هر مصوبه دیگری گه در هر سطحی از کشور تصویب و اجرا می‌شود، با انتقاداتی مواجه باشد. این دستورالعمل همانطور که در عنوانش ملاحظه می‌کنید، برای فصل جاری فوتبالی تدوین شده و غرض این بود که در پایان فصل با توجه به پیشنهادات متعددی که از سوی دست‌اندرکاران مختلف در عرصه‌های مختلف به کارگروه واصل شده، مورد بازبینی قرار بگیرد و انشاالله دستورالعمل جدید هم  برای فصل بعد ابلاغ خواهد شد.

نورشرق: شان ارکان مستقل فدراسیون این است که هر کدام در جایگاه خودشان رسیدگی و اتخاذ تصمیم می‌کنند. قطعا اگر قرار بود که کمیته محترم استیناف، رای کمیته محترم انضباطی را تایید کند، اصلا نیازی به وجود کمیتع استیناف نبود. در حقیقت اینها با جایگاه‌های مختلف، موضوع را مورد رسیدگی قرار می‌دهند و تصمیم خودشان را می‌گیرند. همانطور که آقای صالحی توضیح دادند، در کلیات، احراز تخلف در دادنامه کمیته استیناف هم انجام شده، منتها قسمتی که ناظر بر کسر امتیاز بود، با استدلال‌هایی که در دادنامه‌شان آمده، نقض شده است.

تکمیل می‌شود ...