به گزارش "ورزش سه"، در 6 دسامبر 2023، حدود یک ماه تا شروع جام ملت‌های آسیا، خبر تکان‌دهنده‌ای از قطر منتشر شد. در کمال تعجب، قرارداد کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی این کشور، با توافق دوجانبه فسخ شد. این پایان همکاری به عنوان یک اخراج تلقی می‌شد.

کی روش در فوریه 2023 با قراردادی 4 ساله هدایت تیم ملی قطر را برعهده گرفت و در 10 ماه قبل از استعفای خود، 4 برد، 2 تساوی و 5 شکست را تجربه کرد، اما تیم‌سازی در قطر تازه شروع شده است.

علاوه بر این، تغییر سرمربی درست قبل از شروع جام ملت‌های آسیا که در این کشور برگزار می‌شود، شگفتی بزرگی بود. قطر از ابتدای سال 2023 فعالیت زیادی در تورنمت‌ها داشت. در ژانویه، تحت مربیگری موقت برونو پینیرو، آن‌ها در جام کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بازی کردند و به نیمه نهایی راه یافتند.

علاوه بر این، آن‌ها 16 بازی دوستانه انجام دادند. همه این‌ها قرار بود برنامه‌ای برای رسیدن به قهرمانی در جام ملت‌های آسیا باشد، اما بیشتر پیشرفت‌هایی که داشتند به دلیل استعفای کی‌روش از مربیگری به هدر رفت.

1976731

مردی که به عنوان جانشین او منصوب شد، تانتین مارکز است که تجربه مربیگری اسپانیول اسپانیا، یوپن بلژیک و سنت ترویدن بلژیک را دارد.

این مربی 61 ساله اسپانیایی از سال 2018 به مدت 6 سال هدایت الوکره را برعهده داشت و از این رو مزیت آشنایی با فوتبال قطر و بازیکنان قطری را دارد. بنابراین ساختار تیم عازم جام ملت‌های آسیا تفاوت چندانی با قبل نخواهد داشت.

بازیکنان اصلی مانند کاپیتان حسن الهیدوس، عبدالعزیز حاتم و معز علی و اکرم عفیف در این مسابقات حضور خواهند داشت. احمد العالدین که از الغرافه به اردوی تیم ملی دعوت شده به رسانه‌های محلی گفت: "سرمربی جدید ما تجربه زیادی در لیگ قطر دارد و چشم‌انداز روشنی برای همه بازیکنان دارد. همین تجربه در روند انتخاب بازیکنان هم به کمک ما آمد. می‌خواهیم این بار به مربی کمک کنیم. کادرفنی نیز با در نظر گرفتن شرایط فعلی، چشم‌انداز بزرگی برای تیم ارائه کرده و تیم متعادلی ایجاد کرده‌ایم. ما سخت کار می‌کنیم تا تیم را بسازیم."

اولین بازی با مربی جدید برای قطر مقابل تیم ملی کامبوج در 31 دسامبر سال گذشته برگزار شد. با این حال، بازی پشت درهای بسته بود و تنها اطلاعاتی که در اختیار داریم این است که آن‌ها محمد مونتری را به دلیل مصدومیت از دست دادند و با هت‌تریک معز علی با نتیجه 3-0 پیروز شدند.

تیم ملی قطر در روز 6 ژانویه هم یک بازی دوستانه مقابل تیم ملی اردن برگزار کرد اما درهای این بازی به روی عموم بسته بود و هیچ رسانه و هواداری اجازه ورود نداشت. بنابراین تنها چیزی که مشخص شد شکست 2-1 آن‌ها در مصاف با اردن بود. با این حال، نکاتی وجود دارد که می‌توان از آن اطلاعات محدودی به دست آورد.

با بررسی سیستم اصلی احتمالا مارکز از 1-3-2-4 یا 2-4-4 استفاده می‌کند. در این ترکیب‌ها اکرم عفیف و معز علی به صورت دائم در خط حمله مورد استفاده قرار گرفتند. همچنین لوکاس مندز هم به عنوان مدافع میانی جدید در ترکیب به میدان رفته است.

این بازیکن برزیلی الاصل که در جوانی برای تیم مارسی فرانسه بازی می‌کرد، از سال 2014 در قطر بازی می‌کند. در نوامبر 2023، تابعیت قطری او تایید شد و اولین بازی خود را برای تیم ملی این کشور انجام داد.

این مدافع باتجربه در الوکره با مارکز لوپز کار کرده و به اصطلاح شاگرد اوست. بدون شک انتظار می‌رود که او ستون دفاعی جدید تیم ملی قطر باشد.

سرمربی اسپانیایی سعی می‌کند از نکاتی که تاکنون یاد گرفته استفاده کند و حداقل تنظیمات لازم را قبل از حضور در جام ملت‌های آسیا انجام دهد. با این حال، اگرچه آنها یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای قهرمانی هستند، اما تغییر ناگهانی سرمربی، خیلی چیزها را در شرایط فعلی نامشخص گذاشته است.

تیم ملی قطر که به دنبال کسب عنوان قهرمانی متوالی در کشور خود است، در دیدار افتتاحیه مقابل لبنان در 12 ژانویه به میدان خواهد رفت.