به گزارش ورزش سه، تیم ملی تاجیکستان موفق شد با کسب پیروزی مقابل تیم ملی لبنان در سومین دور از مسابقات مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳، در نخستین تجربه حضورش راهی مرحله حذفی مسابقات شود.

این صعود برای شیرهای تاجیک یک اتفاق بسیار خاص بود؛ آنها با پتار شگرت در شرایطی موفق به صعود شدند که این مرد ۵۷ ساله کروات حالا محبوب‌ترین مرد تاریخ این کشور است.

او در سال ۲۰۰۷ به عنوان سرمربی گرجستان انتخاب شد اما علی رغم جنگ داخلی و پیشنهاد زیر ۲۱ سال تیم ملی فوتبال آلمان، حاضر نشد جدا شود تا او در گرجستان به عنوان قهرمان عنوان شود. پس از آن در سال ۲۰۱۵ هدایت افغانستان را قبول کرد که برای نخستین بار در تاریخ این کشور، افغانستان را به مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی رساند و پس از آن با مالدیو شرایط را برای این تیم تغییر داد.

حال شگرت پس از اینکه تاجیکستان را دگرگون کرد، به عنوان نخستین سرمربی تاریخ فوتبال تاجیکستان راهی مرحله بعد جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ می‌شود. 

او در میان خاطرات خود تجربیات تلخی را نیز تجربه کرده؛ در دوران کودکی در شرایطی که پدرش در کارخانه مرسدس کار می‌کرد از مادر پتار شگرت طلاق گرفت و حاصل این طلاق زندگی او با مادربزرگش بود!

زمانی که وارد افغانستان شد، در کابل انفجار صورت گرفت و همیشه به عنوان یک مسیحی مورد تهدید طالبان بود و یک بار یک ماشین با مواد منفجره در فاصله ۵۰۰ متری اتوبوس تیم ملی افغانستان کشف شد که شاید می‌توانست رقم زننده یک تراژدی عجیب در فوتبال جهان باشد.

او زمانی که راهی مالدیو شد به نظر می‌رسید قرار نیست فوتبال را به عنوان ورزشی حرفه‌ای دنبال کند اما شگرت تنها دلیلش دوری از کووید ۱۹ بود.