به گزارش "ورزش سه"، ایبای گومزِ اسپانیایی بعد از حضور کوتاهی که در فولاد خوزستان داشت، این تیم را ترک کرده و راهی کشورش شد. خرید این بازیکن که سابقه قابل قبولی در لالیگا داشت، یکی از مهمترین اتفاقات نقل و انتقالات زمستانی فوتبال ایران بود. گومز در لیگ قهرمانان آسیا 70 دقیقه برای فولاد بازی کرد و به کار خود در این تیم پایان داد.

پر سر و صدا و کوتاه مثل لالیگایی قبلی!
ایبای گومز با سابقه یک دهه بازی در لالیگا راهی فولاد شد و این اولین تجربه بازی اش در خارج از اسپانیا بود. او از سال 2008 به مدت دو سال در تیم دوم بیلبائو به میدان رفت و سپس به تیم اصلی منتقل شد و 6 سال در لالیگا به میدان رفت و بیش از ۱۰۰ بازی انجام داد. این وینگر 32 ساله، بین سال های ۲۰۱۶-۲۰۱۹ در تیم آلاوز بازی کرد و بعد از آن دوباره به تیم قرمز و سفیدپوش ایالت باسک بازگشت تا سه فصل در این تیم به میدان برود.
خرید پر سر و صدای فولاد فرصت زیادی برای بازی در دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا پیدا نکرد و حدود 70 دقیقه در ترکیب تیم نکو به میدان رفت. او در پایان مسابقات راهی کشورش شد تا پرونده حضورش در فوتبال ایران خیلی کوتاه بوده و تداعی کننده حضور کوتاه دیگر اسپانیایی که سابقه بازی در فوتبال ایران را داشته، باشد.

اولین لالیگایی این گونه وارد فوتبال ایران شد
6 سال پیش بود که مانوئل فرناندز با همین میزان از سر و صدا و توجه از اسپانیا راهی ایران شد تا به عنوان اولین لالیگایی تاریخ در لیگ برتر ایران بازی کند. او هم مثل گومز چند ماه قبل از حضور در ایران با بزرگانی چون رئال و بارسا بازی کرده و وقتی 32 ساله بود برای اولین بار تصمیم به ترک کشورش و حضور در کشوری دیگر برای ادامه فوتبال گرفت. مانو در آن مقطع از دیپورتیوو لاکرونیا راهی تیم تازه لیگ برتری شده ماشین سازی شد و نکونام تنها فوتبالیست ایرانی بود که می شناخت. مثل گومز، خبرهای مربوط به مانوئل پر بود از تصاویر رویارویی های اخیرش با ستاره های فوتبال دنیا که حسابی فوتبالدوستان ایرانی را به وجد آورده بود.

 

 

از مهار توپ‌های مسی تا تمرین با اعمال شاقه!
شب اولی که فرناندز به عنوان اولین لالیگایی تاریخ وارد ایران شد، فرصتی برای گفت و گو با او را پیدا کردم. فرناندز بعد از استقبال بی نظیر هواداران ماشین سازی و در حالی که خیلی خسته بود از علاقه اش برای حضور طولانی مدت در فوتبال ایران صحبت کرد ولی حضور او هم مثل گومز دوام زیادی نداشت. البته نحوه جدایی فرناندز خیلی متفاوت بود. در حالی که در آن شب بیشتر سوالاتی که از فرناندز پرسیدم در مورد لالیگا، رئال – بارسا و این جور مسائل بود اما خیلی زود و در هفته های بعدی، سوژه صحبت هایمان به گلایه های او از شرایط تغییر کرد. در آن مقطع ماشین سازی در زمین راه آهن تبریز تمرین می کرد؛ زمینی که حتی یک رختکن و دوش نداشت و خودتان تصور کنید که دروازه بانی که چند ماه پیش وظیفه گرفتن توپ‌های مسی در نوکمپ را داشت چه واکنشی به این صحنه ها داشته است.

 

 

 

وقتی گلر اسپانیایی در ایران حبس شد
مانو از نظر فنی نتوانست همان گلری باشد که باید می بود و این مساله کاملا به جا نیفتادن او در فوتبال ایران مربوط بود. این تازه وارد اسپانیایی به زمان زیادی برای سازگاری با شرایط جدید نیاز داشت و نود درصد اطرافیانش در تیم نیز با ایما و اشاره با او صحبت می کردند! امکانات هیچ گاه تغییری نکرد و در ادامه مشکلات دیگری هم رخ داد که در نهایت به این منجر شد که مانوئل در میانه های فصل، ایران را برای همیشه ترک کند. مسئولان وقت ماشین سازی که با توجه به شرایط موجود، می دانستند اگر مانو برود دیگر بر نخواهد گشت، برای مدتی طولانی پاسپورت او را ضبط کردند. در آن مقطع پدر فرناندز دچار بیماری سختی شده بود که در نهایت نیز به مرگ او ختم شود. فرناندز که تلاش هایش برای راضی کردن مدیران ماشین راه به جایی نبرده و از ملاقات پدرش در آخرین روزهای حیات بازمانده بود، بعد از این اتفاق، قید همه چیز را زد و رفت تا پرونده اولین لالیگایی فوتبال ایران به بدترین شکل بسته شود.

 

 

بدهی چند میلیاردی؛ آخرین/آشناترین مرحله
مانوئل فرناندز بعد از ترک ایران، اقدامات حقوقی علیه باشگاه ماشین سازی را به جریان انداخت و دو سال پیش رایی به مبلغ حدودا 200 هزار دلار علیه باشگاه ایرانی که نام و شهر و مالکش تغییر کرده بود از فیفا گرفت. این بدهی هنوز هم که هنوز است پرداخت نشده و پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه نود ارومیه که از چهار سال پیش صاحب امتیاز ماشین شده، برای چندمین بار به خاطرش بسته شد. در مورد گومز اما طبق آن چه که شنیده می شود، اوضاع بهتر پیش رفته و طرفین تا این لحظه همه کارها را با توافق پیش برده اند.

 

 

سعید عبدی