به گزارش "ورزش سه"، بعد از ناکامی در صعود به جام جهانی 2018، تیم ملی امریکا در جام جهانی 2022 حضور دارد. این تیم اولین بازی خود در گروه دوم را مقابل برنده پلی آف اروپا در ژوئن (یکی از سه تیم اسکاتلند، اوکراین یا ولز) برگزار می کند و سپس در دیداری هیجان انگیز با انگلیس روبرو خواهد شد. داغ ترین بازی امریکا اما آخرین بازی این تیم خواهد بود؛ جایی که باید شاهد رویارویی USMNT با تیم ملی ایران باشیم. نتیجه این دیدار می تواند هر چیزی که فکرش را بکنید باشد. فاکس اسپورتس برای بررسی این بازی مهم سراغ افشین قطبی رفته است.

افشین قطبی نام آشنایی برای اکثر هواداران فوتبال در امریکا نیست اما شاید بتوان او را بعد از جسی مارش (سرمربی لیدزیونایتد) دومین مربی پرافتخار امریکایی خارج از این کشور دانست. او 58 ساله، متولد تهران و بزرگ شده کالیفرنیای جنوبی است. این مربی قبل از هدایت تیم ملی ایران (2009 تا 2011) یکی از دستیاران استیو سمپسون در تیم ملی امریکا (جام جهانی 98 فرانسه) بود؛ جایی که آنها با نتیجه دو بر یک مغلوب ایران شدند. قطبی در جام جهانی 2002 که کره جنوبی تا نیمه نهایی پیش رفت نیز دستیار گاس هیدینک بود و هدایت باشگاههایی از چین، ژاپن و ایران را به عهده داشته است.

قطبی در مورد بازی تاریخی ایران – امریکا در جام جهانی 1998 گفت: "این بازی برای من خیلی خاص بود. کاملا واضح است که بازی ایران – امریکا جنبه های سیاسی هم داشت. در شروع بازی اضطراب، فشار و استرس زیادی وجود داشت که فکر می کنم بیشتر روی بازیکنان تیم ملی ایران بود. این یک شکست بسیار سخت برای امریکا بود و فقط به زمین بازی محدود نمی شد."
قطبی بعد از سال 2005 که به عنوان دستیار در کادر فنی لس آنجلس گلکسی حضور داشت، دیگر در امریکا فعالیتی نداشته اما هنوز رابطه خود را با کشور امریکا حفظ کرده است. والدین و فرزندان افشین در ایالات متحده زندگی می کنند و از نظر FOX بهترین گزینه برای صحبت در مورد بازی هفت ماه بعد ایران – امریکا به حساب می آید. او ترکیب فعلی تیم ملی را به طور کامل می شناسد و عقیده دارد: "چیزی که تیم ملی ایران را خاص می کند، سه مهاجم این تیم هستند."

به عقیده فاکس مهاجم 27 ساله بایر لورکوزن امید اول گلزنی ایران به شمار می رود. سردار آزمون در 14 بازی انتخابی جام جهانی قطر 10 گل به ثمر رساند. مجموع گل های ملی او در 62 بازی ملی 40 گل است. قطبی در مورد آزمون گفت: "سردار مهاجم خوش قد و هیکلی است که قدرت بدنی بالایی دارد و می تواند با هر دو پا و روی هوا (با سر) گلزنی کند."

عملکرد مهدی طارمی هم به همین اندازه قابل توجه بوده و علیرضا جهانبخش، وینگر باهوش فاینورد فاز هجومی ایران را تکمیل می کند. استوارت، مغر متفکر تیم ملی امریکا به خوبی علیرضا را می شناسد؛ او زمانی که پست فعلی اش در تیم ملی امریکا (مدیر ورزشی) را در نایمخن داشت، جهانبخش را به باشگاه هلندی برد. قطبی در مورد علیرضا عقیده دارد: "نکته جالب توجه در مورد جهانبخش این است که او توانایی بالایی در حمل توپ در داخل و خارج محوطه جریمه دارد. پاس های نهایی او فوق العاده هستند و توانایی گلزنی بالایی هم دارد."

یک خط دفاعی و میانی قلدر و منظم پشت سر مهاجمان تیم ملی ایران حضور دارند. این تیم در 10 بازی مرحله نهایی انتخابی فقط 4 گل دریافت کرد. وقتی که خط دفاعی تیم ملی ایران شکافته می شود، ستاره ای به نام علیرضا بیرانوند (هم باشگاهی کانن، مدافع تیم ملی امریکا در بوآویشتا) است که معمولا آتش را خاموش می کند. قطبی در مورد بیرانوند که طی صحنه ای بیادماندنی در جام جهانی قبلی ضربه پنالتی کریستیانو رونالدو را مهار کرد گفت: "او با اختلاف بهترین دروازه بان آسیاست."

بیرانوند، آزمون، جهانبخش، طارمی و چند تن دیگر از بازیکنان ایران سابقه بازی در جام جهانی 2018 را دارند. با توجه به ناکامی در صعود به جام جهانی روسیه و ترکیبی جوان، تیم ملی امریکا از این حیث قابل مقایسه با تیم ملی ایران نیست و فقط دو بازیکن، با سابقه حضور در جام جهانی دارد. از این نظر این تیم حریف جذابی برای ایران به شمار می رود ولی نه خیلی زیاد؛ USMNT از جام جهانی 1998 تا کنون در چهار دوره حضور داشته که سه مورد آن به صعود از مرحله گروهی ختم شده است. تیم ملی ایران در هیچ کدام از از پنج حضور قبلی خود موفق نشده به دور حذفی صعود کند ولی حریف خطرناکی برای امریکا خواهد بود. این تیم می تواند هر دو بازی اول خود را ببازد و در بازی سوم امریکا را برده راهی خانه شود تا مثل قهرمان مورد استقبال قرار بگیرد؛ مثل اتفاقی که جام جهانی فرانسه رخ داد.