به گزارش "ورزش سه"، سر الکس فرگوسن یک بار گفت: "برای پیروزی در یک بازی باید حمله کنی اما برای قهرمانی به دفاع کردن نیاز دارید." دیدار امشب منچسترسیتی و آرسنال شاید ثابت کند که سرمربی سابق منچستریونایتد در این اظهارنظر کاملا حق داشته است. در واقع، تفاوت زیادی بین منچسترسیتی و آرسنال در مورد مهاجمان آن‌ها وجود دارد.

می‌توان گفت، منچسترسیتی بهترین مهاجم کلاسیک جهان را در حال حاضر با حضور ارلینگ هالند دارد، در حالیکه کای هاورتز نقش مهاجم کاذب را در باشگاه آرسنال بر عهده گرفته است. این تضاد بزرگ قطعا دیدار امشب دو تیم در ورزشگاه اتحاد را بسیار هیجان انگیز خواهد کرد، به‌خصوص که هر یک از دو تیم به اهمیت این دیدار در کورس برای کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر انگلیس پی برده‌اند.

2005764

هالند از زمانی که در تابستان 2022 از بروسیا دورتموند به لیگ برتر انگلیس رفت، تعیین کننده و موثر بوده است. پپ گواردیولا، سرمربی اسپانیایی، آنچه را که منچسترسیتی برای تبدیل شدن از یک رقیب به یک مدعی اصلی قهرمانی در چمپیونزلیگ بود را با هالند پیدا کرد.

برنامه اصلی این بود که هالند را در داخل و اطراف محوطه جریمه به عنوان یک مهاجم مستقیم نگه دارند. گواردیولا نمی‌خواهد هالند زیاد به فضاهای خالی بدود. زیرا این امر مانع از دویدن و پاس دادن سایر بازیکنان می‌شود، اما در عوض از او می‌خواهد که خود را در مناطق خطرناک داخل محوطه جریمه و نواحی نزدیک به دروازه قرار دهد تا بتواند از سانترها و پاس‌هایی که به او داده می‌شود استفاده کند. به همین دلیل گلزنی‌های زیاد فصل قبل هالند روی موفقیت سه‌گانه سیتی بی‌تاثیر نبود.

منچسترسیتی در اولین سال حضورش در ورزشگاه اتحاد به این مهاجم هلندی کمک کرد تا آمادگی جسمانی و روحی خود را حفظ کند و در مقابل این مهاجم غول پیکر نروژی هم با زدن 36 گل در 35 بازی لیگ برتر این بدهی را جبران کرد. این یک آمار استثنایی و چشم‌گیر است که البته رسیدن به آن سطح در هر فصل غیرواقعی است.

2005765

در طول فصل جاری، هالند در 23 بازی 18 گل به ثمر رساند و در صدر فهرست گلزنان لیگ قرار گرفت اما همچنان مورد انتقاد است. باید بپذیریم که آمار گل‌های مورد انتظار او کاهش یافته اما او همچنان نشان می‌دهد که بهترین مهاجم حال حاضر فوتبال جهان است. در واقع، دلایلی پشت تغییری که در منچسترسیتی رخ داده، وجود دارد.

هالند به تیمی پیوست که از نظر هافبک و وینگر بسیار باثبات بوده اما تابستان گذشته تغییراتی به وجود آمد، به‌خصوص با جدایی ریاض محرز و ایلکای گوندوغان که تیم پس از آن نیاز به تنظیم مجدد داشت. مهم نیست هالند چقدر خوب است، زمان می‌برد تا او با بازیکنان جدید اطرافش سازگار شود و برعکس. اما باید تأیید کرد که حرکات نهایی هالند دقیقا آن چیزی است که تفاوت را ایجاد می‌کند.

از این نظر، شباهتی بین هالند و لیونل مسی ستاره آرژانتینی وجود دارد، زیرا بهترین بازیکنان می‌توانند به مدافعان این باور را بدهند که کاملاً از مسابقه خارج شده‌اند و به این ترتیب فرصت پیدا می‌کنند تا ناگهان گل بزنند. اما این هم مسلم است که مدافعان آرسنال کاملا از این موضوع آگاه هستند.

2005768

میکل آرتتا، درست مانند مربی سابقش یعنی گواردیولا، این را متوجه شد که اگر واقعاً می‌خواهد خط حمله تیمش را توسعه دهد، باید تیم را تکان دهد. وقتی آرسنال برای جذب هاورتز نزدیک به 80 میلیون یورو پرداخت کرد، که در طول سه فصلی که با چلسی گذراند، عملکرد ثابتی نداشت، خیلی‌ها شگفت‌زده شدند، اما مانند هالند، این بازیکن هنوز آینده دارد، مخصوصاً که او هنوز 24 ساله است.

هاورتز قبلاً قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کرده و در فینال سال 2021 گل قهرمانی مقابل منچسترسیتی را به ثمر رسانده و مطمئناً چنین تجربیاتی برای هر تیمی که به دنبال رقابت برای قهرمانی و عنوان قهرمانی است، بسیار مهم است. هاورتز توانایی‌های فنی خوبی دارد اما به نظر می‌رسد که آرسنال او را در درجه اول به‌خاطر فیزیک و قد بلندش به خدمت گرفته است. تابستان گذشته، آرسنال دکلان رایس و هاورتز را که هر دو بیش از 1.9 متر قد دارند، به خدمت گرفت. علاوه بر این، آرتتا با دیوید رایا، که در بازی با پاها و پخش توپ‌ها از دروازه، به‌خصوص توپ‌های بلند خوب عمل می‌کند، قرارداد امضا کرد. اگر تیم گاهی مستقیماً بازی کند، به کسی نیاز دارد که بتواند توپ را نگه دارد، آن را با دقت پاس دهد و از قدرت بدنی او در مستطیل سبز استفاده کند، این ویژگی‌هایی است که هاورتز دارد. به همین دلیل موقعیت مهاجم کاذب، علی‌رغم توانایی او برای بازی در بیش از یک پست و ایفای بیش از یک نقش، برای هاورتز بهترین گزینه است.

2005766

زمانی که هاورتز در بایرلورکوزن بازی می‌کرد، در این پست بسیار راحت بود. او بهترین کار خود را زمانی انجام می‌دهد که پشت به دروازه در فضاهای باز حرکت می‌کند، که به سایر هم تیمی‌ها اجازه می‌دهد از او دور شوند. به‌طور خلاصه، او بُعد متفاوتی را به آرسنال می‌آورد که در فصل گذشته وجود نداشت. فرم آرسنال از کریسمس کاملاً تغییر کرده است. قبل از آن به نظر می‌رسید که این تیم به اندازه کافی گل نمی‌زند، اما از آن زمان این تیم نتایج شگفت‌انگیزی کسب کرده، از نظر هجومی آزادتر بازی می‌کند و مرتباً از طریق ضربات ایستگاهی گل می‌زند.

آرسنال در این فصل 7 گل بیشتر از منچسترسیتی به ثمر رسانده که به آنها کمک کرد تا آخر این هفته در صدر جدول بمانند، در حالی که منچسترسیتی با یک امتیاز کمتر در رده سوم قرار دارد. در چنین روزهایی، تقریباً یک سال پیش، منچسترسیتی کاملاً روی جریان بازی مسلط شد و با نتیجه 4-1 برنده شد. آرسنال به لطف عملکرد قوی دیوید رایا، بازگشت ویلیام سالیبا و اضافه شدن دکلان رایس به خط میانی قوی‌تر شده است.

2005767

هاورتز نیز تفاوت بزرگی ایجاد کرده است. گلی که او در اواخر بازی تیمش مقابل برنتفورد به ثمر رساند، به این تیم کمک کرد تا 4 امتیاز اضافی کسب کند و همچنین او در برتری 1-0 مقابل سیتی یک پاس گل برای گابریل مارتینلی ارسال کرده بود.

این‌ها تفاوت و فاکتورهای ساده‌ای است که می‌تواند ویژگی‌های کورس قهرمانی را مشخص کند. یک مزیت بزرگ برای منچسترسیتی وجود دارد و آن این است که بازی در ورزشگاه خانگی‌اش برگزار خواهد شد، اما این تیم نگران احتمال غیبت کایل واکر، جان استونز و مانوئل آکانجی است. همچنین مشخص نیست که ادرسون به این بازی می‌رسد یا خیر.

2005769

این می‌تواند منجر به تغییر اساسی در خط دفاعی منچسترسیتی شود که برای پپ گواردیولا در مقابل قوی‌ترین خط حمله (و قوی‌ترین دفاع) در رقابت‌های فصل جاری لیگ برتر، ایده‌آل نخواهد بود. هالند و هاورتز سطح تیم‌های خود را برای بهتر شدن تغییر داده‌اند. در نهایت سطحی که یک مهاجم در آن ظاهر می‌شود تاثیر بسیار زیادی در تعیین نتیجه این مسابقه و حتی نتیجه مبارزه برای عنوان قهرمانی فصل جاری لیگ برتر انگلیس خواهد داشت!

منبع: گاردین