در فصل شگفتی سازی ژیرونا، رئال مادرید جام قهرمانی لالیگا را بالای سر برد.

طرفداری | فصل 24-2023 لالیگا نیز به پایان رسید و این سفیدپوشان مادرید بودند که لقب قهرمان را به خود اختصاص دادند.

فصل 24-2023 لالیگا با قهرمانی رئال مادرید به پایان رسید. فصلی پر از شگفتی و اتفاقات مختلف که شاهد اولین‌ها، اخراج‌ها و اشک‌ها و لبخندهای زیادی بود. فصل با صدرنشینی دور از انتظار ژیرونا آغاز شد و همه در انتظار یک شگفتی بودند. این اتفاق تقریباً حتی تا نیم فصل نیز ادامه داشت، پس از آن نیز تا چند هفته دو تیم ژیرونا و رئال مادرید منتظر لغزش هم بودند تا اختلاف را جبران یا بیشتر کنند اما در نهایت این شاگردان کارلو آنچلوتی بودند که با افزایش اختلاف با سایر رقبا، فرصتی برای رقابت بر سر قهرمانی به دیگران ندادند. ژیرونا شاید نتوانست قهرمان شود اما شگفتی سازی کرد و راهی اروپا شد. در بارسلونا اما تاوان اشتباهات و عدم موفقیت در کورس قهرمانی را ژاوی با برکناری خود پس داد.

سی و ششمین قهرمانی برای سفیدپوشان مادرید

رئال مادرید در پایان فصلی جذاب و پر از لحظات زیبا برای خود و هواداران، در فاصله چهار هفته به پایان لالیگا قهرمانی خود را قطعی کرد. رئال مادرید فصل را به شکلی عالی شروع کرد و پنج پیروزی متوالی با درخشش بازیکنان خود به خصوص بلینگام کسب کرد. در ششمین بازی لیگ، آن ها اولین و تنها شکست فصل خود در لالیگا را در دربی مادرید تجربه کردند. از آن پس، رئال مادرید 24 پیروزی و هشت تساوی کسب کرد اما در هیچ یک از بازی های خود، به خصوص بازی های مهم شکست نخورد تا با کسب 95 امتیاز و اختلاف 10 امتیازی با رده دوم، قهرمانی قاطعی را تجربه کند. رئال مادرید بهترین خط حمله با اختلاف تنها دو گل نسبت به ژیرونا و بهترین خط دفاعی لیگ را نیز به خود اختصاص داد.

وقتی پس از قهرمانی در سوپرکاپ رئال مادرید از کوپا دل ری حذف شد، بسیاری تصور می کردند این نقطه آغازی برای سقوط شاگردان آنچلوتی و نزدیک شدن رقبا به آن ها باشد اما این طور نشد. رئال مادرید از این شکست نیز الهام گرفت تا با قدرت بیشتری در لالیگا و البته لیگ قهرمانان اروپا پیشروی کند و همین در نهایت به قهرمانی لالیگا و البته حضور در فینال لیگ قهرمانان منجر شد. رئال مادرید بارها در لالیگا به شکست یا تساوی و از دست دادن امتیاز نزدیک شد اما الحق که آن ها استاد گل های لحظه آخری هستند. رئال مادرید به لطف درخشش و روحیه تسلیم ناپذیر بازیکنانش، بارها در دقایق پایانی بازی گلزنی کرد تا امید رقبا را ناامید کرده باشد. اراده راسخ، روحیه شکست ناپذیر و اتحاد بازیکنان رئال مادرید، در نهایت منجر به کسب سی و ششمین قهرمانی تاریخ این تیم در لالیگا شد.

رئال مادرید؛ قهرمان فصل 24-2023 لالیگا

شگفتی سازی ژیرونا با کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا برای اولین بار

ژیرونا نتوانست رویای قهرمانی را با وجود شروع فوق العاده خود در فصل جاری لالیگا محقق کند اما به یک رویای دیگر رسید. ژیرونا با قرار گرفتن در رده سوم لالیگا، برای اولین بار در تاریخ 94 ساله خود موفق به کسب سهمیه حضور در یک رقابت اروپایی شد و چه چیزی بهتر از این که اولین حضورت در اروپا، در لیگ قهرمانان باشد. شاید اگر پیش از شروع فصل یا حتی در میانه های راه از هواداران ژیرونا در مورد کسب سهمیه تیمشان می گفتید، فکر می کردند در حال شوخی با آن ها هستید اما میشل و تیم باورنکردنی اش، غیرممکن را برای تیمی که فقط چهار فصل در سطح اول فوتبال اسپانیا بازی کرده و دو فصل است به لالیگا برگشته، ممکن کردند. رئال مادرید، بارسلونا و اتلتیکو مادرید سه تیم دیگری هستند که مطابق انتظار سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را کسب کردند.

شادی بازیکنان و کادر فنی ژیرونا پس از قطعی شدن کسب سهمیه اروپایی

بازگشت اتلتیک بیلبائو به اروپا با ارنستو والورده

لالیگا دو سهمیه مستقیم برای لیگ اروپا برای تیم های پنجم و ششم و یک سهمیه مستقیم برای لیگ کنفرانس اروپا برای تیم هفتم دارد. اتلتیک بیلبائو و رئال سوسیداد با قرار گرفتن در رده پنجم و ششم سهمیه حضور در لیگ اروپا را کسب کردند. این نخستین حضور اتلتیک بیلبائو در اروپا پس از فصل 18-2017 است. رئال سوسیداد اما نسبت به فصل گذشته با افت جایگاه مواجه شد و در حالی که این فصل در لیگ قهرمانان اروپا بازی می کرد، فصل آینده باید در لیگ اروپا به میدان برود. رئال بتیس نیز با درخشش ایسکو توانست در منطقه کسب سهمیه اروپا بماند تا جواز حضور در لیگ کنفرانس اروپا را کسب کند. البته رئال بتیس نیز این فصل در لیگ اروپا بود و امید داشت دوباره سهمیه لیگ اروپا را کسب کند اما تنها سه امتیاز اختلاف با رئال سوسیداد، مانع این امر شد.

فصل فوق العاده اتلتیک بیلبائو با والورده؛ از قهرمانی در کوپا دل ری تا کسب سهمیه لیگ اروپا

تیم های سقوط کننده به لالیگا دو

گرانادا و آلمریا با عملکرد ضعیفی که در این فصل داشتند خیلی زودتر از فرا رسیدن پایان لیگ، محکوم به سقوط شدند. این دو تیم در فصل 24-2023 لالیگا تنها 21 امتیاز کسب کردند تا حتی شانسی برای جنگیدن برای بقا نداشته باشند. این در شرایطی است که خط حمله آلمریا بهتر از بسیاری از تیم های باقی مانده در لالیگا عمل کرد اما ضعف خط دفاعی تمام این تلاش ها را پوچ کرد. دیگر تیم سقوط کرده در این فصل، کادیز است که در فصول اخیر در نوع خود خوب تیم های بزرگ لیگ را اذیت کرد و حال تیم های لالیگا می توانند نفسی راحت بکشند. آن ها تا آخرین هفته ها جنگیدند اما زورشان کمتر از سایر تیم ها بود و به عنوان سومین تیم سقوط کننده شناخته شدند.

کادیز در رده هجدهم قرار گرفت و سقوط تلخی را تجربه کرد

جدول لالیگا در فصل 24-2023

وضعیت جدول لالیگا در پایان فصل 24-2023

تیم‌ های تازه‌ وارد لالیگا

دو تیم به صورت مستقیم و یک تیم از طریق پلی آف بین تیم‌های رده سوم تا ششم سگوندا دیویژن راهی لالیگا خواهند شد. رئال وایادولید بازگشت خود به لالیگا را در فاصله یک هفته به پایان سگوندا دیویژن قطعی کرد. البته قهرمانی این تیم قطعی نیست و لگانس نیز شانس قهرمانی دارد. با این حال لگانس هنوز صعودش قطعی نیست. از بین تیم های لگانس و ایبار یک تیم به صورت مستقیم راهی لالیگا می شود و یک تیم باید در پلی آف بازی کند. اسپانیول، رئال اویدو، ریسینگ سانتاندر و اسپورتینگ خیخون دیکر تیم‌ هایی هستند که با توجه به نتایج هفته پایانی، از طریق پلی آف می توانند شانس خود را برای صعود به لالیگا امتحان کنند.

رئال وایادولید اولین تیم صعود کرده به لالیگا

آرتم دووبیک، آقای گل لالیگا

با وجود حضور گلزنان بزرگی چون روبرت لواندوفسکی در لالیگا، این آرتم دووبیک اوکراینی بود که بهترین گلزن فصل لیگ شد. آرتم دووبیک بالاتر از سورلوت، بلینگام و لواندوفسکی با 24 گل آقای گل فصل 24-2023 لالیگا شد. او این تعداد گل را در 36 بازی (32 بازی فیکس) و با xG معادل 24.29 به ثمر رساند. الکساندر سورلوت شانس رسیدن به او را داشت اما فرصت سوزی ها در بازی پایانی فصل، باعث شد دووبیک با اختلاف یک گل نسبت به مهاجم ویارئال آقای گل شود و جایزه پیچیچی را کسب کند. البته بدون شک هت تریک هفته پایانی آرتم دووبیک تاثیر به سزایی در کسب این عنوان داشت. پس از دووبیک، سورلوت (23)، جود بلینگام (19) و روبرت لواندوفسکی (19) بهترین گلزنان لالیگا بودند.

هت تریک در هفته پایانی و آرتم دووبیکی که فصل درخشان خود را با کسب پیچیچی به پایان رساند

الکس بائنا، بهترین گل ساز لالیگا و البته پنج لیگ معتبر

شاید آقای گل نشدن سورلوت با دانستن این حقیقت که بهترین گل ساز لیگ در ویارئال بازی می کند، کمی عجیب تر از قبل شود. الکس بائنا، هافبک اسپانیایی ویارئال که مورد توجه باشگاه های مختلفی از جمله بارسلونا قرار گرفته، فصلی عالی را در لالیگا تجربه کرد و توانست با ثبت 14 پاس گل، بهترین گل ساز لیگ لقب بگیرد. پس از او نیکو ویلیامز (11)، ساویو (10) و یاگو آسپاس (10) قرار دارند اما هیچ کدام نتوانستند بائنا را در این امر به چالش بکشند. گفتنی است حتی در پنج لیگ معتبر اروپا نیز هیچ بازیکنی به اندازه بائنا در رقابت های لیگ موفق به ارسال پاس گل نشد. پس از هافبک ویارئال، الخاندرو گریمالدو و اولی واتکینز با 13 پاس گل قرار دارند.

الکس بائنا بهترین گل ساز پنج لیگ معتبر اروپا

اونای سیمون، بهترین دروازه بان لالیگا

اونای سیمون 26 ساله فصل رستگاری خود در لالیگا را تجربه کرد. او که نقش پررنگی در رسیدن اتلتیک بیلبائو به رتبه پنجم و سهمیه لیگ اروپا داشت، در 36 بازی لالیگا موفق به ثبت 16 کلین شیت شد و 33 گل دریافت کرد. البته گفتنی است آندری لونین نیز عملکرد درخشانی در این فصل لالیگا داشت و توانست میانگین کمترین گل خورده را ثبت کند اما با توجه به این که او فقط 21 بازی در این فصل لالیگا انجام داد، عملکرد سیمون را می توان بسیار مشابه او دانست. مارک آندره تراشتگن نیز با وجود غیبت در بسیاری بازی های فصل به دلیل مصدومیت، عملکرد نسبتاً خوبی داشت اما در بازی های مهم گل های ساده ای دریافت کرد که برای بارسلونا گران تمام شد. اونای سیمون با ثبت میانگین 0.9 گل خورده در هر بازی، توانست جایزه زامورا را کسب کند.

اونای سیمون برای اولین بار برنده جایزه زامورا شد