به گزارش "ورزش سه"، پنجمین دور از مرحله دوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ در قاره آسیا امروز برگزار شد و تیم‌های حاضر در این مرحله که علاوه بر تلاش برای صعود به مرحله بعد مقدماتی، برای رسیدن به جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ نیز در تکاپو هستند. 

در پایان دیدارهای دور چهارم، صعود ایران، ازبکستان، استرالیا، امارات، قطر و عراق به دور بعدی رقابت‌های انتخابی جام جهانی قطعی شده بود و در شرایط کنونی کره جنوبی، عمان، عربستان، اردن، فلسطین و بحرین هم موفق شدند پای برگه صعودشان امضا بزنند.

حال نگاهی خواهیم داشت به وضعیت موجود برای دیگر تیم‌ها و همچنین وضعیت تمام گروه‌ها را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد تا ۵ سهمیه باقی‌مانده در مرحله بعد مشخص شوند: 

گروه A - جنگ هند و افغانستان به کویت رسید!
تیم ملی قطر با پیروزی‌های فوق‌العاده خودشان و همچنین در شرایطی که آنها موفق شدند در خلال این مقدمات قهرمان آسیا هم شوند، اعتماد به نفس خاصی داشتند و در ۴ بازی ۴ برد کسب کردند و تنها مقابل افغانستان بود که متوقف شدند. این تساوی بدترین خبر ممکن برای هند بود؛ هندی‌ها می‌توانستند با شکست دادن کویت حداقل ۲ امتیاز جلو بیفتند اما تساوی آنها برابر کویتی‌ها، باعث شد تا افغانستان و هند هر دو ۵ امتیازی در رده‌های دوم و سوم قرار بگیرند و در شرایط کنونی این تفاضل گل است که جایگاه آنها را مشخص می‌کند و البته کویت هم ۴ امتیازی است و شانس صعود از این گروه را دارد.
افغانستان در بازی پایانی مقابل کویت قرار می‌گیرد و این موضوع می‌تواند به آنها کمک بیشتری بکند اما آنها می‌دانند که شکست مقابل آنها می‌تواند وضعیت این گروه را به یکباره دگرگون کند. هند هم در وضعیتی که سرنوشتش در اختیار خودش است، می‌داند که در جدال مقابل قطر موظف به کسب پیروزی است. 
هند با کسب پیروزی صعودش بدون هیچ دردسری قطعی می‌شود ولی آن چیست که مشخص است اگر یک امتیاز از دست بدهد و بازی دو تیم کویت و افغانستان برنده داشته باشد، یاران سونیل چتری در راه رسیدن به مرحله بعد ناکام خواهند ماند.

2005236

گروه B - ژاپن علیه کوپر و سوریه!
در دقیقه ۹۲ بازی مقابل کره شمالی، تیم ملی سوریه گلی بد موقع دریافت کرد درست در لحظه‌ای که آنها می‌توانستند صرف کسب یک امتیاز از دیدار مقابل حریف رودرروی خودشان سربلند خارج شوند، دچار دردسر شدند.
تیم ملی سوریه با ۷ امتیاز در رده دوم و تیم ملی کره شمالی با ۶ امتیاز در رده سوم است و دیدارهای پایانی آنها بسیار تعیین کننده خواهد بود چرا که سوریه به مصاف ژاپن می‌رود که صعودش قطعی شده و از آن سمت کره شمالی مقابل میانمار قرار می‌گیرد که در ۵ بازی ۲۴ گل دریافت کرده و تنها دو گل به ثمر رسانده! 
مشخصا میانمار بعید است که بتواند در مقابل کره شمالی نتیجه دلگرم کننده‌ای برای تیم ملی سوریه کسب کند تیم کوپر می‌داند که برای رسیدن به مرحله بعد مجبور به شکست دادن ژاپن خواهند بود.

2018022

گروه C - قدم زدن برانکو روی لبه شمشیر اژدها
کره جنوبی که از دیگر مدعیان فوتبال آسیا در مسیر برگزاری جشن خود یک دور عقب مانده بود، با پیروزی هفت گله برابر سنگاپور جشنواره گل به راه انداختند و در بازی همزمان تیم ملی چین با حضور برانکو ایوانکوویچ خوش شانس بود که موفق شد در ۱۰ دقیقه پایانی گل تساوی را به ثمر برساند تا حداقل برای یک باز دیگر شانس داشته باشند.
تایلند ۵ امتیازی است و چین هشت امتیازی که در مجموعه اختلاف سه امتیازی می‌تواند زلزله‌ای در جدول این گروه رقم بزند؛ چین در هفته پایانی باید مقابل کره قرار بگیرد.

 تایلند هم مقابل تیمی بازی می‌کند که نزدیک به ۳۰ سال است که به آنها نباختند. 
در واقع شاگردان برانکو با کسب یک تساوی هم صعود می‌کنند اما تایلندی‌ها برای موفقیت تمام امیدشان به تیم ملی کره خواهد بود.

1996616

گروه D - عمان در جمع ۱۸ تیم برتر 
عمان ۱۲ امتیازی شد و با صدرنشینی صعودش قطعی شده است اما مشخصا قرقیزستان و مالزی دو تیمی هستند که برای صعود به مرحله بعد، جنگی سخت و دشوار داشتند. قرقیزستان با ۱۰ امتیاز در رده دوم گروه ایستاده و مالزی هم ۷ امتیازی شده است تا وضعیت برای این دو تیم هم به هفته پایانی بکشد. قرقیزستان مقابل عمان بازی خواهد کرد و از آن سمت مالزی مقابل چین تایپه به میدان خواهد رفت که قرقیزها با یک تساوی هم می‌توانند پیروزی مالزی را تلخ کنند.

1981103

گروه E - جنگ بر سر صدرنشینی
تیم ملی کشورمان ایران با ازبکستان هر دو ۱۳ امتیازی هستند ولی چه از نظر تفاضل و چه از نظر نتیجه بازی‌های رودررو وضعیت شاگردان قلعه‌نویی بهتر است. ازبک‌ها در مدت اخیر مشخصا اعلام کردند که هدفشان صدرنشینی در این گروه است و فقط و فقط برای شکست دادن ملی‌پوشان و تصاحب صدر گروه به آزادی خواهند آمد.

2030927

گروه F - خیال راحت عراقی‌ها
عراق با توجه به مشکلاتی که در طی ۴ سال اخیر تجربه کرده بود، پیش‌بینی می‌کرد عدم ثبات موجب به دردسر افتادن آنها شود اما شاگردان خسوس کاساس همراه با امارات استرالیا یکی از سه تیمی است که موفق شده با آمار ۱۰۰ درصد پیروزی صعودش را مسجل کند. اندونزی ۷ و ویتنام ۶ امتیاز دارد و در بازی دور پایانی، اندونزی مقابل فیلیپین حذف شده و ویتنام برابر عراق قرار خواهند گرفت.

1984497

گروه G - پایان رویای تاجیک‌ها 
تیم ملی اردن در ادامه شگفتی‌سازی خود با پیروزی ۳ بر صفر مقابل تاجیکستان، حذف این تیم را قطعی کردند تا اردن و عربستان تیم‌هایی باشند که در مرحله بعد حاضر خواهند بود.

1986123

گروه H - نفس راحت بحرین و امارات
امارات و بحرین هم در دوئل مقابل نپال و یمن از ابتدا مشخص بود که به دردسر نخواهند افتاد و در چنین شرایطی، وضعیت این گروه هم مشخص است و دو تیم عربی حاشیه خلیج فارس در مرحله بعدی حاضر خواهند بود.

1985378

گروه I - فلسطین از لبنان سبقت گرفت
استرالیا که برای صدر نشینی در این گروه هیچ دغدغه‌ای نداشت اما فلسطین و لبنان برای صعود به عنوان تیم دوم در چهار بازی قبلی جدال سختی را برگزار کردند. لبنان در بازی خانگی خود می‌توانست با شکست دادن فلسطین معادله این گروه را تغییر دهد اما تساوی بدون گل همان نتیجه‌ای بود که فلسطین برای صعود به مرحله بعد نیاز داشت.

بازی‌های دور ششم و پایانی دومین مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ آمریکا، کانادا و مکزیک در تاریخ ۲۲ خرداد ماه به پایان خواهد رسید و مشخص است که از ۱۸ تیم حاضر در مرحله بعد، آن ۵ تیمی که در این مرحله بخوانند خودشان را برسانند قطعاً در آن مرحله شرایط سختی را تجربه خواهند کرد.

2004481