پیکه معتقد است چون بارسلونا قدرت بیشتری از رئال مادرید داشت، مورینیو تمرکز خود را روی مسائل خارج از زمین قرار داده بود.

جرارد پیکه به انتقاد از ژوزه مورینیو پرداخت و مدعی شد در دوران حضور این سرمربی پرتغالی در رئال مادرید، او به دنبال برهم زدن روابط میان بازیکنان تیمش و بارسلونا بوده است.

پیکه در مصاحبه با Skybet گفت:

به یاد دارم اولین بار که مورینیو با رئال مادرید به نیوکمپ آمد، پس از کسب سه گانه با اینتر، ضربه سختی به او وارد شد زیرا با واقعیت کنار آمد و 5-0 شکست خورد. مورینیو به سبک خودش که همه ما می شناسیم، در کنفرانس های مطبوعاتی هر روز به بارسلونا فشار می آورد و این فشارها برای گواردیولا در آن مقطع خیلی زیاد بود. مسائلی را مطرح می کرد که ربطی به فوتبال نداشت. گواردیولا از بارسا رفت و در همان فصل، رئال مادرید قهرمان لالیگا شد. به نظرم یکی از دلایل جدایی ناگهانی گواردیولا از بارسلونا، همین تنش ها با مورینیو بود.

مورینیو به خوبی می دانست که بارسلونا، تیم قوی تر در زمین است بنابراین روی مسائل خارج از زمین تمرکز کرد. او می دانست تیمش از نظر فنی ضعیف تر از ماست. در آن زمان او روابط بین بازیکنان را نیز خراب می کرد. مورینیو روی ذهنیت بازیکنان رئال مادرید تاثیر می گذاشت. اگر مورینیو نزد بازیکنی می رفت و می گفت "یکی از تو متنفر است"، آن بازیکن حرفش را باور می کرد. من در تیم ملی اسپانیا بودم و می خواستم با کاسیاس حرف بزنم، اما او نمی خواست با من صحبت کند. در آن زمان ما باید جلساتی بین بازیکنان بارسلونا و رئال مادرید برگزار می‌کردیم تا روابط را دوباره برقرار کنیم، به یک رختکن متحد برگردیم و پیروز شویم. مورینیو می دانست که چطور وارد ذهن بازیکنانش شود.