بازی ایران و کانادا برای تیم ملی بازی مفیدی است اما در شرایط مفیدی برگزار نمی شود...

بازی با کانادا با توجه به همگروهی ایران و آمریکا برای تیم ملی ما بازی تدارکاتی مفیدی است اما به شرایط این بازی که نگاه می کنیم هیچ فایده ای برای فوتبال ایران ندارد.

به گزارش طرفداری، جدا از آنهایی که دور هم جمع شده اند تا غنائم این بازی تدارکاتی را تقسیم کنند، بازی ایران و کانادا هیچ سودی برای فوتبال ما ندارد. مطابق آنچه به صورت غیر رسمی به گوش می رسد ایران از این بازی 325 هزار دلار دریافتی خواهد داشت و برگزار کننده بازی اعلام کرده تیم ملی ایران باید بلیت رفت و برگشت به کانادا را خودش تقبل کند و میزبان تنها 4 روز اقامت در هتل را برعهده می گیرد.

فدراسیون فوتبال ارزان فروشی کرد؟

اگر این روایت درست باشد، فدراسیون فوتبال برای برگزاری بازی با کانادا ارزان فروشی کرده است. این بازی که تمام 54 هزار بلیتش همین امروز در اولین روز گشایش سایت بلیت فروشی به فروش رفت و با 27 هزار فروش بلیت در یک ساعت اول، رکورد بلیت فروشی در بازی های دوستانه را شکست، علاوه بر پول خوبی که بابت بلیت فروشی نصیب برگزار کننده بازی می کند، از لحاظ پخش تلویزیونی هم مطابق برآورد کارشناسان درآمدی بیش از یک و نیم میلیون دلار خواهد داشت. با توجه به همگروهی ایران با آمریکا و انگلیس و همگروهی کانادا با بلژیک، کرواسی و مراکش، امکان فروش این بازی در چند کشور وجود دارد و همین مساله فرصت های جذب اسپانسر و تبلیغات بیشتری را در اختیار برگزار کننده بازی می گذارد.

در چنین شرایطی، این که فدراسیون فوتبال راضی شده تنها 325 هزار دلار بگیرد و هزینه پرواز کاروان تیم ملی را هم خودش تقبل کند، به مفهوم واقعی کلمه ارزان فروشی است. پرواز به کانادا با توجه به طولانی بودن مسیر نیاز به بلیت بیزینس کلاس و فرست کلاس دارد و همین موضوع هزینه زیادی روی دست فدراسیون می گذارد و به نظر می رسد 325 هزار دلاری که از برگزار کننده بازی می گیریم، صرف پرواز رفت و برگشت به کانادا می شود.

دردسرهای ویزا، هواپیما و حاشیه ها!

خارج از بحث درآمد و هزینه، انتخاب کانادا و بازی با کانادا در این کشور هم اصلا فکر شده نیست. اگر به اعتراض های دو روز اخیر خانواده های قربانیان هواپیمای اوکراینی توجه کنید، متوجه می شوید برگزاری این بازی در کانادا، غیر از تازه کردن داغ دل آنها آورده دیگری ندارد. حتی اگر به تهدیدات خود عمل نکنند و برای اعتراض به ورزشگاه ونکوور نیایند، باز هم این انتخاب جز آن که یک پرونده بسته را دوباره باز کند و ایران را دوباره نزد جامعه جهانی مقصر جلوه بدهد، فایده دیگری نخواهد داشت.

به این مشکلات، ماجرای سفر به کشور ثالث برای دریافت ویزای کانادا را هم اضافه کنید. در این مدت کوتاه که 22 روز تا زمان برگزاری بازری و کمتر از 20 روز تا زمان سفر به کانادا باقی مانده، کاروان فوتبال ایران باید برای دریافت ویزای کانادا به سفارت این کشور در کشوری دیگر برود. تیم ملی با این سفر طولانی با چالش ریکاوری روبرو می شود و البته شانس برگزاری دو بازی تدارکاتی دیگر را هم از دست می دهد.

دیپلماسی ورزش علیه دیپلماسی کشور؟

البته این بازی جنبه های مثبت هم دارد، به طور نمونه کانادا پر از ایرانی است و حضور پر شور ایرانیان می توانست به درآمدزایی فوتبال ایران منجر شود و حتی می شد از فروش پیراهن تیم ملی، سود برد اما چه فایده که گفته می شود فدراسیون در ازای دریافت مبلغ ناچیز 325 هزار دلار، تمام امتیازهای درآمدزایی را به طرف مقابل و برگزار کننده بازی واگذار کرده است. حق پخش تلویزیونی، تبلیغات محیطی و ... هیچ آورده ای برای تیم ملی ندارد و فدراسیون همین که یک بازی برای تیم ملی جور کرده خوشحال است و احتمالا به دلیل همین خوشحالی هم یادش رفته به عواقب احتمالی سفر به کانادا و برگزاری بازی در ونکوور فکر کند!

ناسلامتی قرار بود دیپلماسی ورزش به ما کمک کند چهره بهتری از کشورمان بسازیم اما انتخاب های اشتباه باعث می شود منافع فوتبال مان را خلاف منافع و مصالح کشورمان ترسیم کنیم. انگار دیپلماسی ورزشی دوستان مان در فدراسیون فوتبال با دیپلماسی کشور در تضاد است!

بحث شیرین پورسانت و شایعه تلخ نارضایتی دراگان اسکوچیچ

درباره پورسانت این بازی و تقسیم پورسانت در یکی از کشورهای همسایه هم روایت هایی شنیده می شود که تا مستند نباشد نمی توان با ذکر جزییات به آن پرداخت اما اگر این روایت ها درست باشد، پورسانت بگیرها را باید تنها برنده ایرانی این بازی دانست، به خصوص که توییت ها و واکنش های اطرافیان سرمربی تیم ملی روی این موضوع صحه می گذارد که دراگان اسکوچیچ هم چندان با برگزاری این بازی موافق نیست چرا که معتقد است بازی با کانادا به دلیل پرواز طولانی شاگردانش، کارایی خود را از دست می دهد و سایر روزهای باقی مانده از فیفا دی خرداد را هم برای تیم ملی کم ثمر می کند چون شاگردانش یا باید طبق قانون و دستورالعمل فیفا که برگزاری بازی های تدارکاتی پی در پی با فاصله زمانی بیش از 5 ساعت پرواز را ممنوع کرده، در این فیفا دی فقط در همان امریکای شمالی اردو بزنند و حریفان بعدی را هم از همان منطقه انتخاب کنند و یا باید وقتی به دوحه برمی گردند و در کمپ اسپایر ساکن می شوند بدون انجام بازی، فقط در قطر تمرین سبک انجام بدهند که بدن شان بعد از دو پرواز طولانی رفت و برگشت کانادا، ریکاوری شود.

نزدیکان فدراسیون فوتبال می گویند کار روابط بین الملل فدراسیون در ثبت این بازی و حذف دلال ها از قرارداد قابل تحسین بوده و یک دلال که قصد داشت سود 198 هزار دلاری از این بازی داشته باشد با مذاکره مستقیم حذف شد اما اگر سهم ایران از این بازی که بلیت هایش در روز اول فروش رفت، تنها 325 هزار دلار باشد (آن هم با این شرط که پول بلیت هواپیما را هم خودمان باید بدهیم) درآمدی نصیب فوتبال ایران نشده است. به ظاهر دلال ها حذف شده اند اما شواهد می گوید پورسانت بگیرها در میدان هستند!