به گزارش ورزش سه، موعود بنیادی‌فر در حاشیه سمینار دانش افزایی پیش‌فصل داوران فوتبال کشور اظهار داشت: کلاس پیش‌فصل داوران در این هتل که نزدیک فرودگاه امام است، برگزار می‌شود. شرایط خیلی خوبی دارد و امیدواریم با آموزش‌هایی که در این دوره برای داوران لیگ برتر فوتبال کشور اتفاق میفتد و همچنین تستی که امروز بعدازظهر همه داوران قرار است انجام بدهند، اتفاقات خبلی خوبی در حتزه داوری در لیگ امسال رخ بدهد.

او در پاسخ به سوالی درباره شانس پایین داوران ایرانی برای قضاوت در تورنمنت‌های بزرگ عنوان کرد: این سوال بسیار خوب و به‌جا است و لازم می‌بینیم که حتما این را توضیح بدهم. الان حداقل ۶-۷ سال است که در لیگ‌های معتبر دنیا و مسابقات فیفا و AFC از VAR استفاده می‌شود. من خودم لایسنس VAR را پارسال گرفتم و بقیه داوران هم امسال گرفتند. وقتی داوران کشورهای دیگر دارای لایسنس VAR هستند و برای ما این فاصله ایجاد شده و لایسنس را نداریم، چه انتظاری هست که بتوانیم در تورنمنت‌های خیلی خوب قضاوت کنیم؟ علت این فاصله و شکافی که به وجود آمد، همین موضوع بود. تا زمانی که تکنولوژی VAR در مسابقات استفاده نمی‌شد، داوران بین‌المللی ما بالاترین سطح آسیا را سوت می‌زنند.

وی افزود: من از بعضی کارشناسان گله‌مندم که می‌گویند داوران بین‌المللی ما سطح B آسیا را سوت می‌زنند؛ نه، ما تا زمانی که در مسابقات چمپیونزلیگ از VAR استفاده نمی‌شد، حداقل پنج نفر از داوران بین‌المللی ایران در لیگ قهرمانان قضاوت می‌کردند. زمانی که VAR اجرا شد، باعث شد فاصله بیفتد. زمانی که ما لایسنس VAR را گرفتیم، به آن اتفاقی رسیدیم که در مسابقات زیر ۲۳ سال افتاد و ما توانستیم فینال را قضاوت کنیم، جام ملت‌ها را قضاوت کنیم. مطمئن باشید با لایسنسی که بچه‌ها گرفته‌اند، اتفاقات بهتری در داوری در سطح فیفا و AFC خواهد افتاد.

2008424

بنیادی‌فر در واکنش به اظهارات روز گذشته یاسر همرنگ و مهدی تاج و حق‌الزحمه پایین داوران گفت: فصل گذشته فصل خیلی سختی برای جامعه داوری بود. به هر حال اتفاقاتی افتاد و بحث‌هایی شد. البته هنوز چیزی ثابت نشده و نمی‌خواهم خیلی بحث را به آن سمت ببرم، اما به هر حال فصل سختی برای داوران بود. ما هم به عنوان جامعه داوری مطالبات خاص خودمان را داریم. خود آقای تاج هم اذعان داشتند که جامعه داوری آن استفاده و بهره‌مندی را از فوتبال ندارد. من دوست دارم که با آن نگاه و صحبت‌هایی که می‌شود و اتفاقاتی که در سطح و راس فدراسیون افتاده که می‌بینند جامعه داوری به خواسته‌هایش نمی‌رسند و منتفع نمی‌شود، این اتفاق رخ بدهد. مطمئنا تمام داوران این دغدغه را دارند.

او در ادامه گفت: دغدغه ما این است که اولا این هجمه و فشار از روی داوران برداشته شود. اگر واقعا کسی مشکلی داشته و ناسالم بوده، اعلام و حذف شود. ما خودمان دوست داریم اگر خدایی نکرده مشکلی در جامعه داوری بوده است، اسامی اعلام شود تا فرد سالم و ناسالم مشخص شوند. الان جامعه فوتبال همه داوران را به یک چشم نگاه می‌کنند و حس می‌کنند شاید همه داوران این مشکل را داشته باشند، اما اینطور نیست. البته من مطمئنم همه همکاران من سالم هستند، اما اگر خدایی نکرده موضوعی هم هست، من از ارگان قضایی فدراسیون و قوه قضائیه خواهش می‌کنم، افرادی را که سالم نبودند، اعلام کنند.

بنیادی‌فر همچنین گفت: بحث دیگر مربوط به مطالبات و حق‌الزحمه‌ها است. پارسال پنج تومان، شش تومان شد، اما با وجود اسپانسرهایی که وجود دارد و برای داوری آمده است، امیدواریم اتفاق چشمگیری در حق‌الزحمه داوران رخ بدهد. در سنوات گذشته شاهد بودیم که ۴۰۰ درصد افزایش داشت، ولی استپ شده و یا خیلی کم اتفاق میفتد. تازه این لیگ برتر است، لیگ‌های پایین‌تر، بانوان، فوتسال، ساحلی و ناظران اصلا خوب نیست و امیدواریم متناسب با دیگر بخش‌های فدراسیون و فوتبال و بازیکنان افزایش پیدا کند. ما نمی‌خواهیم مثل بازیکنان و مربیان درآمد داشته باشیم، اما طوری باشد که این اختلاف فاحش جبران شود. ما در ۵-۶ هفته پایانی فصل گذشته واقعا تحت فشار بودیم و قضاوت‌ها هم خوشبختانه در حد مطلوب بود، ولی متناسب نیست و امیدواریم که شرایط بهتر شود.

او در خصوص حق‌الزحمه داوران در سایر کشورها و همچنین رقم مناسب برای داوران ایرانی عنوان کرد: من قبل از جام ملت‌ها در یلو لیگ عربستان قضاوت کردم و تقریبا هزار دلار دادند، اما در بازی‌های لیگ روشن تقریبا ۲۵۰۰ دلار به هر داور می‌دهند. در لیگ ما هم این افزایش باید چشمگیر باشد. الان با توجه به عملکردی که لازم است از طرف ما نشان داده شود، حداقل هر داوری باید ۵۰ تومان برای هر قضاوت بگیرد.

داور بین‌المللی فوتبال ایران درباره عدم استفاده از VAR در ابتدای فصل جدید گفت: جا دارد که از فدراسیون تشکر کنیم که موضوع VAR را به صورت جدی پیگیری می‌کنند. من کلاس‌ها را دیدم و واقعا فدراسیون عزمش را جزم کرده که این اتفاق بیفتد، اما به هر حال این تکنولوژی باید هر چه زودتر اجرا شود. نمی‌دانم از اول فصل اجرا خواهد شد یا هفته چهارم، اما VAR لازمه فوتبال است. در حال حاضر تمام لیگ‌های دنیا و مسابقات آسیایی و فیفا با این تکنولوژی برگزار می‌شود و ما هم امیدواریم این اتفاق بیفتد. ما مشتاقانه دنبال این قضیه هستیم، چون اولین گروهی که از نبود VAR ضرر کرده است، ما داوران بین‌المللی بوده‌ایم.