شب گذشته استقلال بالاتر از پرسپولیس قهرمان لیگ برتر شد.

پس از شکست پرسپولیس و برتری شاگردان مجیدی در هفته گذشته، استقلال در فاصله‌ی 3 هفته تا پایان لیگ توانست قهرمانی خود را قطعی کند.

طرفداری| تنها چند سال از تکیه زدن برانکو به نیمکت سرخپوشان می‌گذرد، مردی که معمار پرسپولیس نوین بود و توانست یکی از طلایی‌ترین نسل‌های تاریخ این باشگاه را بسازد. نسلی که به نظر می‌رسد کم کم به خط پایان رسیده است.

مرد کروات باشگاه را از اعماق تاریکی به اوج درخشش و طلوعی رساند که سالیان، قصد غروب نداشت. وی بعد از نائب قهرمانی دراماتیک در فصل دوم حضور خود همراه این تیم، موفق شد در فصل 1395/96 با قرمزهای پایتخت پس از سال‌ها قهرمان لیگ‌ برتر شود. عنوانی که تا پنج فصل در اختیار این تیم ماند. ایوانکوویچ همراه با هتریک قهرمانی توانست سه بار فاتح سوپرجام و یک بار برنده جام حذفی شود. اوج کار برانکو در آسیا و رساندن این تیم به فینال مهم‌ترین رقابت قاره رقم خورد تا او بی رقیب خود را در تاریخ پرسپولیس جاودانه کند.

جدا از افتخارات، برانکو توانست در باشگاه تهرانی نسل سازی کند. نسلی که پایه و اسکلت اصلی تیم ملی فوتبال کشورمان در این سال‌ها را تشکیل داده و اکنون این نسل طلایی در انتظار جام جهانی قطر است. کار سرمربی فعلی تیم ملی عمان اما در استعدادیابی و قهرمانی خلاصه نمی‌شود. برانکو در تمام این سال‌ها اثبات کرده که یک روانشناس عالی نیز هست. او توانست بارها پرسپولیس را در شرایط بحرانی نجات دهد و شکست‌ها را به یک انگیزه تبدیل کند. موردی که اکنون سرخ‌ها فاقد آن هستند. نکته مهم دیگر تمرینات پرفشار و بدنسازی حرفه‌‌ای بود که باعث ‌می‎ شد بازیکنان در طول فصل آماده باشند و کمتر مصدوم شوند.

حال اما پرسپولیس از مسیری که مرد کروات طراحی کرده بود فاصله گرفته است. آن‌ها جنگ قهرمانی را به دشمن قدیمی خود باختند اما قطعا روند افت آن‌ها طی سال‌ها و روزهای طولانی رقم خورده و تنها مربوط به این فصل نیست.

پس از جدایی برانکو که خود به خاطر مسائل مالی و مدیریتی بود، باشگاه با گابریل کالدرون مربی کهنه‌کار سابق بتیس به توافق رسید. مرد آرژانتینی شروع خوبی همراه پرسپولیس نداشت و در مقابل اکثر مدعیان قهرمانی شکست خورد اما توانست با پیدا کردن ترکیب مناسب و آشنایی تقریبی با فوتبال ایران، پرسپولیس را قهرمان نیم فصل کند. بازهم اختلافات مدیریتی این بار با انصاری‌فرد موجب جدایی سرمربی سرخپوشان شد تا یحیی گل‌محمدی سکان هدایت تیم محبوب خود را بر عهده بگیرد. یحیی شروع جذابی داشت، وی توانست فاصله را در همان نیم فصل ابتدایی خود با باشگاه دوم به حداکثر برساند و تیم را قهرمان کند تا بعد از آن به آسیا برود. گل‌محمدی در آسیا تیمی ترسناک ساخت تا فینالیست شود و خود را در اوج ببیند. پس از شکست در فینال یحیی موفق شد شاگردان خود را از لحاظ روحی احیا کند و در نبردی حساس با سپاهان بازهم موفق به کسب جام لیگ شد.

در این میان اما ضعف‌های مدیریتی و اشتباهات عجیب مدیران همواره پشت قهرمانی‌ها پنهان می‌شد تا به اینجا رسید. پرسپولیس پیش از فینال آسیا در دوران گل‎‌محمدی ستارگان خود را راحت از دست داد. شجاع خلیل‌زاده، ترابی و بیرانوند که خود ستون‌های باشگاه بودند جدا شده و یحیی علاوه‌بر مسئولیت خود باید جانشین‌سازی نیز می‌کرد. جانشین‌هایی که باید برای بازی در پست بهترین‌ها انتخاب می‌شدند تا فشارها بیشتر شود. در روزهای اولیه بازیکنان جایگزین عملکرد مثبتی داشتند اما هرچه گذشت جای خالی ستارگان بیشتر حس شد. لک افت کرد و محبوبیت خود را از دست داد اما هر طور شده فصل را با دستکش طلایی به پایان برد.

اما این فصل ماجرا طور دیگری رقم خورد، برترین بازیکن فصل گذشته‌ی باشگاه یعنی نوراللهی جدا شد و کنعانی مدافع آماده‌ی سرخ‌ها به الاهلی پیوست. غیر از ستارگان حتی بازیکنان ذخیره و کمتر درخشان نیز در طول سال‌ها جدا شدند تا اسکلت تیم دچار تغییرات شود. همچنین بازیکنان جدید مانند اسدی و مدافعان تازه وارد نتوانستند به مانند ستارگان قبلی عمل کنند و پرسپولیس دچار افت شد.

در ادامه نقاط ضعف کادرفنی نیز آشکار شد، بدنسازی بازیکنان به مانند قبل نبود و در شلوغی مسابقات، ستارگان باشگاه دچار مصدومیت‌های سنگینی شدند تا دست یحیی خالی‌تر شود. همچنین سایر اعضای کادرفنی دچار حواشی شدند و این به بازیکنان انتقال یافت. اما این بار گل‌محمدی در خاموش کردن شعله‌های اختلاف موفق نبود و جو تیم روز به روز بدتر شد. رفتارهای عصبی بازیکنان و حتی مربیان باعث شد تا متوجه نبود روانشناسی مانند برانکو شویم و تمام این ماجراها اکنون به عدم موفقیت پرسپولیس در لیگ، جام حذفی، آسیا و سوپرجام منجر شده است.

مرد اول نیمکت سرخ‌ها در سال‌های اخیر توانایی‌های فنی خود را بارها اثبات کرده اما او و همراهانش قطعا این فصل را به عنوان سالی درخشان پشت سر نگذاشته‌اند. جانشین‌سازی، مسائل روحی، آشکار شدن ایده‌های فنی و تاکتیکی و عدم بروز رسانی آن‌ها به علاوه خیلی از مسائل باعث شد موفق‌ترین تیم سال‌های اخیر ایران در حاشیه غرق شود.

در انتها اخبار ضد و نقیضی از اردوی پرسپولیس به گوش می‌رسد، اما قطعا این تیم نیاز به بازسازی روحی، فردی و تاکتیکی دارد. باید دید سرنوشت گل‌محمدی چه می‌شود و در صورت ادامه‌ی همکاری چه اتفاقاتی منتظر او و شاگردانش است.