روز گذشته ویدیوی جالبی از آناهیتا زمانیان دختر حسین زمانیان فوتبالیست سابق تیم منتخب تهران و باشگاه بانک ملی تهران منتشر کردیم که در این ویدیو، او برای نایب رویین دل، مربی قدیمی و صاحب نام تهران که مربی پدرش بوده، آرزوی سلامتی کرد

 

آناهیتا زمانیان ستاره ایرانی بانوان یوونتوس دختر حسین زمانیان، ستاره سال های دور بانک ملی است که در این تیم شاگرد نایب رویین دل بود.

به گزارش طرفداری، حسین زمانیان متولد سال 1330 و از فوتبالیست های سابق فوتبال تیم بانک ملی تهران است که سابقه بازی کردن در بهترین ترکیب تیم بانک ملی تهران کنار بزرگانی مثل ایرج امیدوار، حبیب زرین نام، ناصر نبوی، ناصر محمدخانی، روح الله عبادزاده، علیرضا عزیزی، حسین یاریار، رحیم میرآخوری و... را دارد، حسین زمانیان در فوتبال ایران به خاطر اتفاق تلخ اما بامزه ای شناخته می شود، ماجرای تیر غیب را قدیمی های فوتبال ایران به خوبی می دانند.

حسین زمانیان در تیم منتخب تهران، نفر سوم ایستاده از راست، همبازی با علی پروین، علیرضا عزیزی، وازگن صفریان و....​​​​

ماجرا از این قرار است که حسین زمانیان هافبک خوب تیم فوتبال بانک ملی تهران، بعد از آخرین حضورش در مسابقات فوتبال باشگاه های تهران در زمستان سال 60، همراه با تیمش در زمین بانک ملی و از خرداد ماه سال 61 خودش را برای مسابقات فوتبال باشگاه های تهران آماده می کرد. روز سوم خرداد ماه سال 1361 او و بچه های تیم بانک ملی قبل از شروع تمرین، کنار زمین نشسته بودند. ناصر محمدخانی هم که تازه به تیم پرسپولیس رفته بود برای دیدار با برو بچه های تیم سابقش به تمرین رفته و کنار حسین زمانیان نشسته بود. اخبار رادیو ناگهان اعلام کرد خرمشهر آزاد شده است. قدیمی ها خوب به یاد دارند با اعلام این خبر، ناگهان تهران و سایر شهرها منفجر شد و مردم یکی از بی نظیر ترین و تاریخی ترین جشن های ملی خود را برگزار کردند. 

برگردیم به تمرینات بانک ملی در خیابان فداییان اسلام که سر زمین هم جشنی بزرگ برگزار شد. بازیکنان به هم تبریک می گفتند و فریاد شادی سر می دادند. هر کدام انگار گل برد تیم بانک ملی را در فینال تهران زده بودند! در همین لحظات، سربازها و نظامی های حاضر در محل بانک ملی تهران دستور تیر هوایی گرفتند و شروع به تیر زدن برای شرکت در جشن کردند. یکی از گلوله ها کمانه کرد و به شکم حسین زمانیان خورد. او که کمی هم شوخ طبع بود فریاد زد سوختم، ناصر محمدخانی می گوید وقتی حسین فریاد زد سوختم همه فکر کردیم باز هم شوخی می کند اما نه، انگار فریاد های زمانیان قطع نمی شد، او را به بیمارستان بردند و معلوم شد گلوله از بدشانسی او به طحالش خورده است.

آن روز نایب رویین دل و شاگردانش زمانیان را به بیمارستان رساندند و معالجات اولیه در همان بیمارستان روی او انجام شد اما تیر به نقطه حساسی خورده بود و پزشکان معتقد بودند اگر زمانیان به بیمارستان مجهز تری منتقل نشود، احتمال مرگ دارد.

نفر چهارم ایستاده از راست، کنار ناصر محمدخانی، سه ماه بعد او همان تیر غیب معروف را خورد

حسین زمانیان، معالجات خود را ادامه داد. او که فوتبالیستی تنومند بود و حدود 90 کیلو وزن داشت در بیمارستان بانک ملی تهران در خیابان فردوسی 30 کیلو از وزن خود را از دست داد. او برای ادامه درمان به انگلستان رفت. رفتن او به انگلستان هم روایت خاصی دارد؛ به هر حال او در انگلستان معالجه شد اما رفته رفته به سن خداحافظی از فوتبال رسیده بود. فضای اروپا هم برای او که در ایران فوتبالش تمام شده و شغل درست و درمانی هم نداشت، هم فال بود و هم تماشا. حسین در اروپا ماند، در همان جا ازدواج کرد و دیگر به ایران بر نگشت، اما ارتباط خود را با دوستان خود در ایران هیچگاه قطع نکرد، ویدیوی آرزوی سلامتی آناهیتا زمانیان برای مربی پدرش یعنی نایب خان رویین دل صحنه ای جذاب از دلبستگی های ما ایرانی هاست...

چند عکس از حسین زمانیان را با هم مرور می کنیم.

نفر سوم از راست در بانک ملی تهران سال 1356 کنار زنده یاد حبیب زرین نام
حسین زمانیان کنار دخترش، آناهیتا در اروپا