خبرورزشی- هومن افاضلی دوستی دیرینه‌ای با سرمربی سابق پرسپولیس دارد. او در سال ۲۰۰۶ آنالیزور برانکو ایوانکوویچ در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان بود و پس از آن هم ارتباطش با مرد کروات را حفظ کرد.

این روزها که پس از ناکامی‌پرسپولیس بار دیگر اسم برانکو وسط آمده بد ندیدیم دقایقی با هومن افاضلی گپ بزنیم.

به عنوان یک دوست صمیمی رمز موفقیت برانکو در پرسپولیس چه بود؟

برانکو روزی که به ایران بازگشت شناخت خوبی از فوتبال و روحیات ما داشت. شاید خیلی ریز بازیکنان را نمی‌شناخت چون نسل فوتبالی عوض شده بود اما ایرانی‌ها را به خوبی می‌شناخت. در این میان از خیلی‌ها برای شناخت بیشتر از بازیکنان مشورت گرفت که یکی از آنها خود من بودم. او به قول خودش پروژه ای ۴ ساله را کلید زد و به موفقیت‌های زیادی هم در پرسپولیس رسید. یکی از نقاط قوت و ویژگی‌های برانکو این بود که در کشورهای مختلفی از جمله چین، کرواسی و... کار کرده و قهرمان شده بود. این تجارب بین المللی هم خیلی به او در بازگشت به ایران کمک کرد.

برای بازگشت به فوتبال ایران درآن مقطع از شما مشورت گرفت؟

دو مرتبه پرسپولیس به برانکو پیشنهاد داد که از قضا هر دو مرتبه هم با من تماس گرفت. بار اول گفتم موافق بازگشت شما نیستم اما مرتبه دوم به او گفتم شرایط مهیاست.

زمانی که از پرسپولیس رفت به شما حرفی نزد که در ذهن تان مانده باشد؟

یک جمله جالبی برانکو به من گفت. او هنگام خداحافظی خیلی خونسرد گفت که این پرسپولیس ۲ سال دیگر هم به راحتی قهرمان ایران می‌شود و دیدیم حرفش نیز به اثبات رسید.

این روزها صحبت از بازگشت او به پرسپولیس است و...

لطفا اجازه بدهید یک نکته ای را حتما بگویم. اول اینکه قهرمان کردن تیمی که ۵ بار قهرمان شده برای ششمین مرتبه بسیار سخت و دشوار است. شما در حرف می‌توانید بپرسید که چرا پرسپولیس قهرمان نشد اما در عمل... بسیار دشوار است. دوم اینکه یحیی گل محمدی در فوتبال ایران رزومه روشن و کارنامه خوبی دارد. او دستآوردهای خوبی داشته و یک مربی قابل احترام به شمار می‌رود و نباید با یکسری صحبت‌ها او را زیر سئوال برد.

ولی سئوال ما چیزدیگری بود. اینکه شما که رابطه صمیمانه ای با برانکو دارید فکر می‌کنید او به پرسپولیس بازگردد؟ این روزها خیلی صحبت این موضوع می‌شود و هواداران پرسپولیس نیز از این اخبار خیلی استقبال کرده اند.

من به شما می‌گویم برانکو به پرسپولیس باز نخواهد گشت!

چرا؟

به دو دلیل واضح و روشن برانکو به فوتبال ایران و پرسپولیس برنخواهد گشت.

اولین دلیل چیست؟

مالیات برانکو در دوران حضور در پرسپولیس براساس آنچه در قراردادش آمده برعهده باشگاه بوده اما پرداخت نشده است.

روایات مختلفی از مبلغ مالیات پرداخت نشده برانکو در ایران شنیده می‌شود. برخی می‌گویند ۲۰۰ هزار دلار است و برخی دیگر حرف از ۶۰۰ و ۷۰۰ هزار دلار می‌زنند. شما رقم دقیق بدهی مالیاتی برانکو را می‌دانید؟

این بدهی مالیاتی براساس قرارداد متعلق به باشگاه پرسپولیس است و نه برانکو اما مبلغ دقیق آن را واقعا نمی‌دانم.

و دلیل دیگر؟

سال‌هاست برانکو را می‌شناسم. او بسیار انسان متعهدی است و هر جایی که باشد تا آخرین روز قراردادش کار می‌کند. او به تازگی قراردادش با تیم ملی عمان را تمدید کرده و ۲ سال دیگر از آن باقی مانده است. عمانی‌ها نیز بسیار از برانکو راضی هستند و اجازه جدایی نمی‌دهند. بنابراین بسیار بعید است او بخواهد به ایران بازگردد.

خاطرمان هست برانکو تا روز آخر هم در پرسپولیس ماند، این تیم را قهرمان جام حذفی کرد و بعد رفت؟

تازه ماه‌ها می‌شد دستمزدش را نگرفته بود. با این وجود هرگز مصاحبه نکرد و تلاش کرد تا روز آخر کارش را به درستی انجام دهد. گفتم که او بسیار آدم متعهدی است و همین مسئله هم او را در عمان نگه خواهد داشت.

ولی خودش بارها گفته است ایران وطن دومش است و دوست دارد در کشورمان مربیگری یا از آن خداحافظی کند؟

در اینکه برانکو ایران را وطن دوم خود می‌داند و خیلی کشورمان را دوست دارد شکی نیست. او همیشه این حرف‌ها را می‌زند و من که دوست صمیمی‌اش بودم می‌دانم چقدر در ایران احساس خوبی دارد اما شرایط هم باید مهیا باشد. هنوز هم برای خود من جای سئوال وجود دارد که چرا باشگاه پرسپولیس براساس تعهد خودش مالیات این مربی بزرگ و محبوب را پرداخت نمی‌کند؟ امیدوارم مسئولان این باشگاه جواب قانع کننده ای برای این پرسش داشته باشند.