به گزارش "ورزش سه"، خیلی خوب یادمان هست، روزی را که پیش از دربی فصل قبل، پشت میز کنفرانس خبری نشست و باوجوداینکه می‌دانست ممکن است از صحبت‌هایش در آینده علیه خودش استفاده شود، قول سنگینی را به هواداران استقلال داد. آن‌هم در شرایطی که آن روزها استقلال روزهای اسفناکی را در حوزه مدیریتی تجربه می‌کرد و درعین‌حال کورسوی امیدی هم برای تغییر و تحول در باشگاه وجود نداشت.

 

فرهاد آن روز در حضور جمع زیادی از خبرنگاران که معمولاً نشست خبری پیش از دربی را از دست نمی‌دهند گفت: " تیم پرسپولیس بر اساس تفکرات سرمربی‌اش بسته‌شده اما تیم استقلال دو سال است که با نظر سرمربی بسته نمی‌شود. نه این‌که بازیکنان بدی باشند اما مشکل این است که در یک پست 5 بازیکن خوب داریم اما در پست دیگر وقتی بازیکنی مصدوم می‌شود، نمی‌توانیم بازیکنی را ذخیره کنیم. برای باشگاه بزرگی نظیر استقلال بهتر است که با نظر سرمربی بسته شود. بازیکنان استقلال باکیفیت هستند اما من به هواداران استقلال قول می‌دهم که برای فصل آینده تیمی ببندم که هواداران دوست دارند و از بازی‌اش لذت می‌برند."


صادقانه بپذیریم، آن روز کمتر کسی این بخش از صحبت‌های مجیدی را جدی گرفت و قولش را بیشتر می‌شد به‌حساب تضمین حضورش روی نیمکت در فصل بعدی دانست. هرچند فرهاد طی روزهای بعدی نیز همین حرف‌ها را به‌نوعی دیگر مطرح کرد و کاملاً با اعتمادبه‌نفس ذاتی‌اش معتقد بود، یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده استقلال طی این سال‌های اخیر نتیجه نگیرد و قافیه را به رقیب سنتی‌اش واگذار کند، عدم حضور سرمربی یا به عبارتی نظارت دلسوزانه، در فصل نقل و انتقالات است.

 

 

 

 

 


سه مرتبه حضور مجیدی در استقلال


ستاره محبوب استقلال یا همان هفت مقدس طی دو مقطع قبلی، یک‌بار پس از شکست تلخ استقلال مقابل پدیده در هفته 25 لیگ هجدهم جانشین شفر شد و مرتبه بعدی پس از خروج ناگهانی استراماچونی در هفته سیزدهم لیگ نوزدهم هدایت استقلال را به عهده گرفت. او در سومین و آخرین مرتبه حضورش به‌عنوان سرمربی در استقلال در هفته هجدهم لیگ بیستم پس از استعفای محمود فکری استقلال را تحویل گرفت و ازاین‌رو در هر سه مرتبه فرصتی برای جذب بازیکنان موردنظر خود را نیافت، اما این فصل (لیگ بیست و یکم) به‌نوعی بهترین فرصت برای او به شمار می‌رفت تا این بار بدون هیچ بهانه‌ای بازیکنان موردنظر خود را جذب کند.

تنها مشکلش در این راه، اختلافات کهنه و ریشه‌داری بود که با مدیرعامل وقت باشگاه یعنی احمد مددی و همچنین کارگزار باشگاه استقلال داشت و این در حالی بود که هم آتش این اختلافات روزبه‌روز گُر می‌گرفت و دودش به چشم هواداران و باشگاه استقلال می‌رفت.

 

 

 


 

مماشات با مددی برای پیش بردن اهداف باشگاه

به همین خاطر فرهاد تصمیم گرفت لااقل در ظاهر هم که شده با احمد مددی کنار بیاید و دست‌به‌کار شود. مجیدی برخلاف روال عادی که معمولاً باشگاه‌ها برای جذب بازیکنان جدید اقدام می‌کنند، خودش با بازیکنان وارد مذاکره می‌شد و در صورت جلب رضایت بازیکن، برای بستن قرارداد، قراری را با حضور خودش و مدیرعامل در باشگاه می‌گذاشت و به‌این‌ترتیب بازیکن موردنظرش را جذب می‌کرد.
 علیرضا رضایی، امیرحسین حسین زاده، زبیر نیک‌نفس، عارف آقاسی، محمدرضا آزادی، جعفر سلمانی، ابوالفضل جلالی، روزبه چشمی، بازیکنانی بودند که در دوران احمد مددی به این صورت به استقلال پیوستند. اما دو بازیکن خارجی این تیم یعنی آرتور یامگا و رودی ژستد در دوران آجرلو با همان روال همیشگی به جمع بازیکنان استقلال اضافه شدند تا فرهاد این بار دیگر تیمش را خودش بسته باشد.

 هرچند او هنوز هم معتقد است احمد مددی درخصوص جذب شیمبا سهل‌انگاری کرده است و فرشید اسماعیلی هم قربانی اختلافاتش با مدیرعامل و هیئت‌مدیره وقت باشگاه استقلال شد، اما در کل به نظر می‌رسد، فرهاد باوجود از دست دادن سه مهره تأثیرگذارش (قایدی و دیاباته، ریگی) از عملکرد باشگاه در فصل نقل و انتقالات رضایت نسبی دارد و تیم قابل دفاعی را جمع‌وجور کرده است.

 

 

 

 


 

 

انتخاب‌های درستی که هرکدام در صدرنشینی نیم‌فصل مؤثر بودند

 


علیرضا رضایی

با نگاهی به عملکرد استقلال در نیم‌فصل گذشته آنچه بیش از هر چیزی حائز اهمیت است جایگاه نخست استقلال در جدول رده‌بندی است که بدون شک حاصل تلاش بسیاری از همین بازیکنانی است که فرهاد در ابتدای فصل آن‌ها را به خدمت گرفته است. حضور مطمئن علیرضا رضایی در درون چارچوب دروازه که هر زمان احتیاج بود توانست به‌خوبی جواب اعتماد مربیان را بدهد. همچنین رضایی یکی از دلایل درخشش سید حسین حسینی به شمار می‌رود، چراکه حسینی طی تمام این سال‌ها ثابت کرده که هر وقت نسبت به از دست دادن جایگاهش احساس خطر کرده، تبدیل به یکی از مهره‌های قابل‌اتکای کادر فنی شده است.

 

نیک‌نفس و آقاسی
به همین ترتیب عارف آقاسی و زبیر نیک‌نفس دو بازیکن فصل گذشته فولاد خوزستان که خیلی زودتر ازآنچه تصورش را می‌کردیم در فاز دفاعی استقلال در کنار سایر بازیکنان، دژ تسخیرناپذیری را تشکیل دادند، که حاصل ثبات عملکرد این دو بازیکن دعوت به تیم ملی ایران بود که شاید بهترین پاداش ممکن برای آن‌ها باشد.

 

جعفر سلمانی 

یکی دیگر از بازیکنانی که برای اثبات توانایی‌هایش به زمان زیادی احتیاج نداشت، مدافع چپ و کاملاً بی حاشیه این فصل استقلال است که از فوتبال پرتغال به جمع آبی پوشان اضافه شد. برای اینکه بفهمیم جعفر سلمانی تا به اینجا که 15 بازی را پشت سر گذاشتیم چه عملکردی از خود به ثبت رسانده است، کافی است به آمار مراجعه کنیم. سلمانی از جمع 15 بازی در 14 دیدار به‌عنوان بازیکن ثابت به میدان رفته است و موفق شده علاوه بر انجام وظایف دفاعی، به‌عنوان بال چپ، سه گل بسیار مهم را برای استقلال به ثمر برساند که دو گل او مقابل سپاهان و هوادار، هرکدام 3 امتیاز را به‌حساب استقلال واریز کرده است.

 

 

 

 

 

امیر حسین حسین زاده

نمی‌توان به استقلال این فصل اشاره کرد اما نامی از جوان بااستعداد این تیم نبرد. بازیکن 21 ساله‌ای که از دقیقه اول حضورش دریکی از حساس‌ترین نبردهای باشگاهی در آسیا یا همان جدال استقلال و الهلال، از همان دقیقه اول به میدان رفت و بهترین بازیکن تیمش لقب گرفت. امیرحسین در طول لیگ هم این روند خوب را ادامه داده و نشان داده که بی‌جهت نیست مجیدی پیش از فصل او را پدیده این فصل استقلال معرفی کرده است. این درخشش حتی از چشمان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی پنهان نماند اما ویروس کرونا مانع از حضورش در اردوی تیم ملی شد.


آرتوریامگا و روی ژستد

در آخر هم باید به دو بازیکن خارجی این فصل استقلال بپردازیم، بازیکنانی که دیرتر از سایر بازیکنان بومی و در دوران تصدی آجرلو به اردوی پسران آبی پیوستند بازیکنانی که درخصوص آن‌ها حتی می‌توان گفت، فراتر از انتظار کادر فنی و فرهاد مجیدی ظاهر شدند. یامگا از همان دقیقه نخست حضورش در دیدار ذوب‌آهن و استقلال با زدن دو گل ثابت کرد که مجیدی می‌تواند روی او حساب ویژه‌ای باز کند. در ارتباط با رودی ژستد 193 سانتی‌متر هم باید گفت علیرغم اینکه تنها یک گل به ثمر رسانده، اما به نسبت مهاجمانی که در لیگ برتر بازی می‌کنند کیفیت قابل قبولی دارد و مجیدی فعلاً او را به ارسلان مطهری ترجیح داده است.

 

 

 

 

 

آزادی تنها بازیکنی که جواب نداد


البته لیست ورودی‌های این فصل استقلال چندان بی‌عیب هم نبود. از بین آن‌ها محمدرضا آزادی و امین قاسمی نژاد که در پست مهاجم به خدمت گرفته شدند مجموعاً روی‌هم باگذشت 15 هفته شروع لیگ و یک بازی حذفی تنها یک گل به ثمر رساندند که باعث جدایی آزادی از استقلال شد. البته قاسمی نژاد فرصت کافی نیافت و هواداران استقلال همچنان منتظرند او بتواند شایستگی‌های خودش را که پیش‌ازاین در مشهد به اثبات رسیده بود نشان دهد. هنوز خاطره بازی‌های درخشان این مهاجم شمالی فراموش نشده و به همین دلیل او هنوز می‌تواند برگ برنده مجیدی در نیم‌فصل دوم به شمار بیاید. البته به شرطی که فرصت بیشتری برای نشان دادن خودش داشته باشد.

به‌هرحال علی‌رغم انتقادات زیادی که در ابتدای فصل مبنی بر نحوه یارگیری و بستن تیم به مجیدی می‌شد، بازی به بازی که جلو رفتیم، ثابت شد بی‌جهت نبود فرهاد در این چند سال دائم به دنبال فصلی بود که بتواند خودش تیمش را بدون کمترین دخالتی ببندد. درخشش بازیکنان این فصل، در کنار احیای مجدد بازیکنانی که بالاخره در استقلال به فرم ایده آلشان رسیدند تا به اینجا دست‌به‌دست داده تا استقلال با کمترین گل خورده (4)، بیشترین گل زده (24)، بیشترین تعداد برد (10) شایستگی صدرنشینی را تا  هفته 16 دارد.

 


اولین فینال 15 گانه مقابل هوادار در کرج

 پسران آبی فردا در ورزشگاه انقلاب کرج در حالی پا به نیمه دوم رقابت‌های لیگ برتر می‌گذارند که می‌دانند کوچک‌ترین لغزش و عدم تمرکزی می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری را برای تیم به بار بیاورد و استقلال را از تحقق اهداف بزرگی که در این فصل دارد، دور سازد؛ چراکه پرسپولیس سایه به سایه این تیم پیش‌آمده و حاضر نیست حتی یک‌قدم عقب‌نشینی کند.

 

 

 

 

 

موفقیت در گرو تقویت اعتماد بین آجرلو و مجیدی

امروز مجیدی در نشست خبری پیش از دیدار مقابل هوادار اذعان داشت که لیست بازیکنانش را تحویل باشگاه داده اما هنوز باشگاه اقدامی در جهت جذب بازیکن انجام نداده است، درعین‌حال صالح حردانی هم که تا یک‌قدمی باشگاه نزدیک شده بود عملاً انتقالش منتفی شده است درحالی‌که حردانی می‌توانست بخشی از معادلات سمت راست استقلال را به‌خوبی حل کند.


باید تا پایان فصل نقل و انتقالات زمستانی که از تاریخ ۲۶ دی (پایان هفته پانزدهم ۲۳ دی) آغاز شده و تا ۲۳ بهمن (شروع هفته هفدهم ۲۳ بهمن) ادامه دارد منتظر بمانیم و ببینیم آیا فرهاد بازهم مثل پیش فصل خودش آستین‌هایش را بالا می‌زند یا این بار همه اختیارات را به آجرلو می‌سپارد؟ از طرفی آجرلو می‌تواند با تکیه‌بر خریدهای موفق پیش فصل استقلال و اعتماد به مجیدی بازیکنان موردنظرش را با هر ترفندی جذب کند تا او در ادامه لیگ با کمبود مهره تأثیرگذار مواجه نشود.


 آنچه مسلم است در نیم‌فصل دوم با توجه به اینکه رقبای استقلال درصدد تقویت تیم خود هستند، آن‌ها کار به‌مراتب سخت‌تری نسبت به نیم‌فصل اول در پیش رو دارند. بازی‌هایی که به تعبیر فرهاد هرکدام می‌تواند حکم یک فینال را داشته باشد، و اولین فینال در ورزشگاه انقلاب کرج مقابل تیم هوادار که در نیم‌فصل اول نشان داده به‌هیچ‌وجه تیم دست‌وپابسته‌ای نیست و با جذب دو بازیکن در فاز هجومی تیمش را تقویت کرده است.