این روزها فدراسیون فوتبال در شرایط خوبی قرار ندارد و مثل همیشه امضای مدیرانی نالایق و موقت پای این ناکامی ها و سردرگمی تیم ملی است.

مهدی هژبری سردبیر رسانه طرفداری در گفتگو با هوتن خداپرست، مجری برنامه ورزش بدون ویرایش رادیو گفتگو، از سیاست های فدراسیون فوتبال در قبال‌ تیم ملی انتقاد کرد.

به گزارش طرفداری، گفتگوی مهدی هژبری با برنامه ورزش بدون ویرایش را در پایین می خوانید:

سلام، آقای هژبری نظر شما در مورد وضعیت فدراسیون چیست و چه کسانی مقصران وضعیت فوتبال کشور هستند؟

اگر تعارف را کنار بگذاریم مقصر صددرصد این مشکلات فدراسیون موقت فوتبال است، دوستان اشتباهات بزرگی کردند.

شما منتقد هر دو فدراسیون بودید؛ هم فدراسیون قبلی هم این فدراسیون...

دقیقا. فدراسیون و اعضای هیات رئیسه کار درستی انجام دادند و جلوی کج روی های رئیس قبلی را گرفتند اما از لحظه ای که این کار را انجام دادند، با هم اختلاف پیدا کردند و آن اختلاف باعث شد آسیب زیادی به تیم ملی برسد. زمان عزیزی خادم ساختاری در فوتبال اصلا نداشتیم یک ویترین داشتیم به اسم تیم ملی که در ظاهر مرتب و آراسته بود، دوستان به آن ویترین هم آسیب زدند با اختلافاتی که با همدیگر داشتند، بیشترین لطمه را به تیم ملی زدند. شما نگاه کنید به خاطر یک ویزای کانادا در حالی که یک بچه هشت ساله هم می دانست به خاطر مشکل سیاسی ما نمی توانیم در کانادا با تیم این کشور بازی کنیم، اصرار کردند به خاطر ویزای کانادا که تیم ملی در ونکوور با این تیم بازی کند.

پنجاه و چند اسم هم برای ویزا دادند؟

هشتاد اسم و لیست 80 نفره آماده کردند وقتی صدای رسانه ها در آمد، لیست 80 نفره را کردند 50 نفر که جلوی اعتراضات را بگیرند و در همان لیست 50 نفره هم شما دیدید که چه اسامی ای بود، دیگر تکراری نگویم، خنده دارترین چیزش حضور همزمان دبیرکل و سرپرست فدراسیون در یک سفر بود. وقتی دیدیم تیم ملی به قطر رفت، میرشاد ماجدی با تیم ملی نرفت و روزهای آخر به اردو اضافه شد ولی برای کانادا اسم خودشان و اسم کامرانی فر همزمان در لیست بود و مشخص نبود چه کسی می تواند در غیاب دوستان به کارهای فدراسیون برسد.

حتی یکی از رسانه ای ها اسمش بود...

بله یک سری بودند و دیگر نمی خواهم اسم ببرم، تهیه کننده برنامه تلویزیونی، مجری برنامه در لیست ویزای کانادا بودند. هر باری کسی از تلویزیون رفته، گزارشگر رفته، نه مجری که در استودیو می نشیند. اصلا کسی که برنامه را تهیه می کند برای چه باید برود کانادا؟ این همه صحبت شد که 18 ساعت پرواز است و شما توقفی هم در کشوری چون آلمان یا هر کشور دیگر هم خواهید داشت، چون دو پرواز باید انجام شود، 24 تا 21 ساعت تیم در سفر است، چطور می خواهید بعد از 24 ساعت ظرف 2 - 3 روز ریکاوری کنید و با کانادا بازی کنید، گوش نکردند.

تازه کانادایی ها به ما گفته بودند تمام شد بازی، جمع کنید و سریع بروید فقط...

بله، شرط کردند در جا باید برگردید و در تورنتو هم نمی گذاریم با اکوادور بازی کنید. اصلا کار بسیار اشتباهی بود برای ویزا، باز هم تاکید می کنم فقط برای ویزای کانادا. آقایان گفتند برویم کانادا و بازی کنیم، بعد اروگوئه که پیشنهاد داد گفتند نه این مسیر طولانی است، خب شما 18 ساعت می خواستید بروید کانادا 17 ساعت اروگوئه نمی توانستید بروید؟ خب این تفاوت ویزاست دیگر، گفتند اسکوچیچ گفته این بازی بدرد نمی خورد و تیم را بردند قطر. من با رحمان رضایی صحبت می کردم، می گفت بعد از 40-45 بازی که بازیکن در طول فصل انجام می دهد شما نمی توانید فوتبالیست را ببری در گرمای 50 درجه تمرین کند. فوتبالیست نیاز به اکسیژن دارد، نیاز به آب و هوای خوب دارد، شما فوتبالیست را برده اید قطر؟ در حالی که تیم ملی قطر رفته اسپانیا اردو زده، بازی کرده اید جلوی تیم ذخیره الجزایر؟ شما از همین امروز باید برنامه ریزی کنید برای فیفادی شهریور ماه و آبان ماه الان نشسته اید مهندسی می کنید که انتخابات هشتم شهریور را چطور تمام کنید به فکر تیم ملی نیستید. این آسیب هایی است که تیم ملی می خورد. با پیروزی 4-0 مجارستان جلوی انگلیس یک نکته به همه ثابت شد که ما در گروه مرگ نیستیم، نمی گویم باید انگلیس را ببریم این یک حرف عوام فریبانه است مثل سال 2006 که گفتند با پرتغال مساوی می کنیم، مکزیک و آنگولا را می بریم و با 7 امتیاز می رویم بالا. ما می توانستیم جلوی انگلیس بازی خوب انجام دهیم اگر شکل درستی تمرین می کردیم، می توانستیم جلوی انگلیس، ولز و آمریکا بازی خوبی انجام دهیم اگر آماده سازی مان خوب بود ولی متاسفانه مسیر را خراب کردیم و یک نکته ای در مورد اسکوچیچ بگویم. ایشان در روزهایی که شرایط خیلی بدی داشتیم و احتمال داشت به جام جهانی نرسیم آمد و تیم ملی ما را از این مرحله به سلامت عبور داد، برنده این فقط فوتبال ایران نبود و خود اسکوچیچ هم بود، او برای خودش رزومه خرید و تا الان روی نیمکت حتی یک تیم ملی نونهالان هم ننشسته بود ولی وارد جایگاه و لول مربیان ملی شد ولی یک نکته را توجه کنید، مگر یک دانش آموزی که در کنکور با رتبه بالا قبول می شود می تواند برود دانشگاه بگوید معلم کنکورم را بیاورید در دانشگاه به من درس دهد؟ آن یک کنکور بود که ما با اسکوچیچ رد کردیم الان می خواهیم برویم دانشگاه فوتبال، آقای اسکوچیچ برای دانشگاه فوتبال گزینه مناسبی نیست. دانشگاه استاد می خواهد، مدرسه معلم. ما این را می بریم در مسائل احساسی و می گوییم چون با اسکوچیچ رسیدیم جام جهانی با ایشان برویم جلوی انگلیس. با ایشان برویم با آمریکا بازی کنیم، اسکوچیچ سوریه را برد، دو بازی با کره جنوبی داشتیم و یک امتیاز گرفت، بازی با الجزایر امتیاز نگرفت. اینها دیگر پکیج بندی نیست که چهار تا از این باشگاه و سه تا از آنجا کنار هم بنشانند و اردو برگزار کنند، این فوتبال است و می روند داخل زمین بازی می کنند و نتیجه هم روی تابلو مشخص می شود. ما با اسکوچیچ نمی توانیم جلوی انگلیس نتیجه بگیریم، زمان را داریم از دست می دهیم پای یک مربی که خودش هم می داند برای آن میدان مناسب نیست و به همین دلیل هم نمی پذیرد با اروگوئه، سنگال، آفریقای جنوبی بازی کند، دنبال حریف آسان می گردد، عمان را دوست دارد، ترجیح می دهد با حریفانی بازی کند که اعتبارش زیر سوال نرود.

خودش هم اعتماد به نفس ندارد؟

اعتماد به نفس را هم از او گرفته اند. ایشان فقط می خواهد نیمکت جام جهانی را تجربه کند تا بعدش قرارداد خوبی در کشورهای حاشیه خلیج فارس ببندد ولی من متاسفانه می گویم گفتن ما فایده ندارد چون دوستانی که تصمیم گیری می کنند اولویت شان فوتبال نیست، من می گویم ما مهدی طارمی، سردار، بیرانوند را داریم بچه هایی داریم که نسل خوبی هستند و می توانند در فوتبال اروپا بدرخشند و حق اینهاست یک مربی با لول بالای جهانی بالای سر این بچه ها باشد. حق اینهاست در بهترین جاها اردو بزنند حق اینها نیست بروند در گرمای 50 درجه قطر و در زمین فرعی السد تمرین کنند این خجالت آور است، قطر به ما پیشنهاد داد بیایید اردو بزنید در اسپایر ما قبول نکردیم گفتیم برویم کانادا بعد که قطر تیم کشورش را فرستاد اسپانیا، گفتیم حالا به ما فضا بده گفت دیگر نه اسپایر را نمی توانم بدهم بروید در زمین فرعی السد تمرین کنید. این حق فوتبال ما نیست ما داریم فوتبال مان را کوچک می کنیم، دوستانی که آنجا هستند یادشان باشد این فوتبال محمد دادکان بالای سرش بوده، صفایی فراهانی بوده اگر برای خودشان حرمت قائل نیستند برای آن اتاقی که دستشان امانت است حرمت قائل باشند. فوتبال را کوچک نکنند چون خودشان قدشان کوتاه است فوتبال را پایین نیاورند که هم قد خودشان شود، این است که مردم و افکار عمومی و رسانه ها را آزار می دهد.

آقای هژبری در این 4-5 ماه باقی مانده چه باید کرد؟

قبل از اینکه به سوال شما پاسخ دهم یک نکته بگویم از سال 2006 که ما رفتیم جام جهانی آلمان و بازی ها را می دیدیم، یک هیات 17 نفره از قطر آمده بود به طور نمونه، وقتی می رفتیم اشتوتگارت و بازی اسپانیا و تونس را می دیدیم، آنها می آمدند اشتوتگارت با شهردار اشتوتگارت صحبت می کردند که شما این ورزشگاه را چند وقته ساختید. از آن موقع داشتند کار می کردند که میزبانی 2022 را می خواستند، ببینند وقتی میزبان شدند چه باید کنند.

همان کاری که عربستان برای جام های بعدی می کند.

دقیقا عربستان الان دارد برای جام های بعدی این کار ها را می کند. ببینید حرفه ای گری همین است و اگر کسی پیشرفت می کند بی دلیل نیست، با برنامه ریزی به پیشرفت می رسند.

نظرتان درباره بازگشت کی روش چیست؟

من حقیقتش با کی روش اصلا موافق نیستم چون در حال حاضر کی روش نمی تواند ما را به وفاق ملی برساند. چون مخالفان سرسختی در ایران دارد اما از یک طرف می دانم بازیکنان تیم ملی خیلی به کی روش علاقه دارند و احترام می گذارند. شاید برای آنها بهترین گزینه کی روش باشد چون با او سالها زندگی کرده اند ولی حرف من این نیست و بحثم این است، همانطور که آقایان لطیفی و فنونی زاده در همین برنامه شما گفتند، تبلیغی که در جام جهانی برای فرهنگ ایران و کشور و مردم مان می شود، ارزشش را دارد که تمام کشور بیایند پای این کار و یک گزینه مناسب انتخاب شود و کار مناسب انجام شود تا تیم ملی با بالاترین توانش در این مسابقات شرکت کند. حالا بالاترین توان، منجر به چه نتیجه ای می شود نمی دانم ولی خیالمان راحت است که کم کاری نکردیم و تمام انرژی مان را گذاشتیم و حالا نتیجه هر چه باشد باید بعدا بررسی شود ولی این روندی که داریم جلو می رویم با اسکوچیچ و با این همه اختلافات داخلی در فدراسیون که حتی دوستان یک جلسه هم نمی توانند بدون درگیری برگزار کنند، پایان خوشی ندارد.

چند روز پیش هم اتفاقا درگیری بین میرشاد ماجدی و اسکوچیچ بود.

بله البته می دانید که دوستان نه تنها تکذیب کردند بلکه تهدید هم کردند که چنین چیزی نبوده ولی من صدای کارمند فدراسیون را شنیدم و ویسش هست که دارد تعریف می کند این موضوع را که اتفاق افتاده حالا اگر دوستان مایل باشند می توانم وویس را هم منتشر کنم تا دوستان بدانند اتفاقی که تکذیب می کنند تمام فدراسیون در موردش حرف می زنند. این اختلافاتی که  نظیرش در مشهد اتفاق افتاد اختلافاتی که در هیات رئیسه بود و اختلافاتی که الان وجود دارد، یک نمونه در دنیا نمی توانید بیاورید که بگویند ما گروهی بودیم با هم اختلاف داشتیم و هر روز با هم دعوا می کردیم و در نهایت موفق شدیم. هر وقت موفق شدیم اول آن اتحاد را داشتیم و همدل بودیم. امیدوارم این همدلی به وجود بیاید و از همه مهم تر آدم هایی بالای سر تیم ملی و کنار تیم ملی قرار بگیرند که ارزش تیم ملی را درک کنند و بدانند تیم ملی فرق می کند و تیم ملی نباید قربانی منافع و مصالح شخصی شود.