فیفا تایید کرده که از فناوری آفساید نیمه خودکار در جام جهانی 2022 قطر استفاده خواهد شد

پس از استفاده موفقیت آمیز از فناوری کمک داور ویدیویی (VAR) در جام جهانی 2018 روسیه، حال فیفا قصد دارد دوباره فناوری جدیدی را در جام جهانی پیش‌رو استفاده کند.

طرفداری | با اعلام رسمی فیفا، در جام جهانی 2022 قطر از فناوری آفساید نیمه خودکار استفاده خواهد شد. در این فناوری یک حسگر در وسط توپ قرار دارد که در هر ثانیه 500 داده را در اختیار مسئولان قرار می‌دهد. علاوه بر این 12 دوربین اختصاصی نیز در سقف استادیوم‌ها نصب خواهند شد تا حداکثر 29 داده از هر بازیکن را ردیابی کند. این داده‌ها شامل تمامی اندام‌ها و اندام‌هایی که مرتبط به آفساید هستند، می‌شود. همچنین گفتنی است که این دوربین‌ها در هر ثانیه 50 بار این داده‌ها را جمع آوری و ارسال می‌کنند. 
 


با ترکیب این داده‌ها و به کارگیری هوش مصنوعی، هر زمان که توپ به بازیکنی که در موقعیت آفساید قرار گرفته است برسد، به طور خودکار هشداری به داوران حاضر در اتاق ویدیویی ارسال می‌کند و آن‌ها پس از بررسی این هشدار، داور درون زمین را از آن مطلع می‌کنند. این فرایند در عرض چند ثانیه اتفاق می‌افتد و این معنی را دارد که می‌توان تصمیمات آفساید را سریع‌تر و دقیق‌تر گرفت.


پس از تایید تصمیم توسط داوران حاضر در اتاق ویدیویی و داور حاضر در زمین، یک انیمیشن سه بعدی ایجاد می‌شود تا موقعیت اندام بازیکن را به طور کامل شرح دهد. این انیمیشن روی نمایشگر‌ها استادیوم‌ها نیز پخش می‌شود تا همه تماشاگران به شفاف‌ترین شکل ممکن، مطلع شوند. همچنین این انیمیشن بهترین زوایای دید ممکن را نسبت به موقعیت بازیکن نشان می‌دهد. گفتنی است که این سیستم تاکنون در رقابت‌های عرب کاپ و جام باشگاه‌های جهان تست شده است. پیرلوئیجی کولینا رئیس کمیته داوران فیفا در مورد این فناوی، گفت:

می‌توانیم ببینیم که کمک داور ویدیویی (VAR) قبلا تاثیر مثبتی از خود روی فوتبال گذاشته است و اشتباهات بزرگ داوری به طرز چشمگیری کاهش یافته‌اند. اکنون نیز انتظار داریم تا فناوری آفساید نیمه خودکار ما را یک قدم جلو‌تر ببرد. گاهی اوقات روند بررسی یک صحنه مربوط به آفساید وقت زیادی از بازی می‌گیرد و اینجاست که فناوری آفساید نیمه خودکار برای تصمیم گیری سریعتر و دقیق‌تر وارد می‌شود. این فناوری تست‌های موفقیت آمیزی داشته است. ما مطمئنیم که در قطر ابزار بسیار ارزشمندی برای کمک به داوران و کمک داوران خواهد بود. همچنین من می‌دانم که برخی این فناوری را ربات آفساید نامیده‌اند اما اینطور نیست. داوران و کمک داوران همچنان مسئول تصمیم گیری در زمین بازی هستند.