روسای پیشین فیفا و یوفا از اتهام فساد مبرا شدند

دادگاه نهایی میشل پلاتینی و سپ بلاتر، روسای پیشین یوفا و فیفا امروز در بلینتزونای سوئیس برگزار شد.

طرفداری | به گزارش رویترز، سپ بلاتر رییس پیشین فیفا و میشل پلاتینی، اسطوره یوونتوس و تیم ملی فرانسه که پیش از الکساندر چفرین رییس یوفا بود، با حکم دادگاه سوئیس از اتهامات مربوط به فساد و تقلب تبرئه شدند. این حکم، پایان هفت سال تحقیق و تفحص درباره این دو رییس پیشین بزرگ‌ترین نهادهای فوتبالی دنیا بود. 

بلاتر و پلاتینی در سال 2011 به ردوبدل کردن رشوه‌ای به ارزش 2 میلیون فرانک سوئیس (کمی بیش از 2 میلیون یورو) متهم شده بودند. سپ بلاتر برای ریاست دوباره بر فیفا، محتاج رای رییس یوفا بود که گفته شد 2 میلیون فرانک به میشل پلاتینی پرداخت کرد تا به نفع او رای بدهد. پلاتینی این پول را قبول کرد و سپ بلاتر دوباره بر مسند قدرت فیفا تکیه زد.

چند هفته پیش دادستانی سوئیس برای پلاتینی و بلاتر درخواست 20 ماه زندان داشت چون چنین مبلغی پایه قانونی نداشته و علاوه بر آسیب به دارایی‌های فیفا، ثروت پلاتینی را به شکلی غیرقانونی اضافه کرد. هر دو این اتهامات را رد کرده‌اند اما بلاتر گفته درباره پرداخت این مبلغ به طور شفاهی بحث شده و به دلیل خدمات مشاوره‌ای پلاتینی در سال‌های 1998 تا 2002 پرداخت شده است. با این‌حال این اتهامات علیه این مدیران سوئیسی و فرانسوی تایید نشد.

  • بیش‌تر بخوانید: دادستانی سوئیس برای پلاتینی و بلاتر درخواست یک سال و 8 ماه زندان کرد

دوران ریاست بلاتر بر فیفا به شکلی مفتضحانه پایان یافت و او به همراه پلاتینی در سال 2015 به مدت هشت سال از فعالیت‌های فوتبالی محروم شدند. پلاتینی پس از تبرئه شدن خود گفته:

دوباره یک‌دیگر را خواهیم دید زیرا من تسلیم نمی‌شوم و تمام مسیر جست‌وجوی حقیقت را خواهم پیمود.

این در حالی است که این ستاره پیشین تیم ملی فرانسه چند ماه پیش گفته بود فارغ از حکمش، دیگر کاری با فوتبال نخواهد داشت و قصد ندارد به دنیای فوتبال برگردد.  

  • بیش‌تر بخوانید: میشل پلاتینی: برای اینفانتینو و چفرین احترامی قائل نیستم؛ با فوتبال دوروها کاری ندارم