ورلد ساکر نگاه جالبی به تیم ملی ایران داشته است. 

مجله پر آوازه ورلد ساکر در جدیدترین نسخه خود که برای ماه آگوست ۲۰۲۲ منتشر شده است، به بررسی تیم ملی ایران قبل از جام جهانی قطر پرداخته است. 

طرفداری | در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به آنچه ورلد ساکر درباره فوتبال ایران به مخاطبانش گفته است. ناگفته نماند که بخش اول این مطلب که بلافاصله پس از این جمله تقدیم‌تان خواهد شد، به قلم عادل فردوسی‌پور برای ورلد ساکر نگاشته شده است. 

نگاهی کلی به تیم ایران

ایران در راه رسیدن به جام جهانی قطر دو نیمه متفاوت را پشت سر گذاشت. در دور دوم مسابقات انتخابی، دو شکست غیر منتظره مقابل بحرین و عراق آن‌ها را تا آستانه حذف از مسابقات پیش برد و پیامد آن، اخراج مارک ویلموتس سرمربی بلژیکی تیم بود. 

به جای او، دراگان اسکوچیچ کروات روی کار آمد. ورود او شرایط را دگرگون کرد و با موفقیت در سه بازی طی هشت روز که برنده شدن در آن‌ها حیاتی بود، تیمش را به دور بعد رساند. در دور نهایی انتخابی، ۸ برد از ۱۰ بازی ایران را به عنوان صدرنشین گروه به جام جهانی رساند. 

برای بسیاری از ایرانیان، تقابل با انگلستان و ایالات متحده آمریکا در قطر، یک جنبه سیاسی جذاب دارد. در حالی که ایران برای اولین‌بار آماده سومین حضور پیاپی خود در جام جهانی می‌شود، مردمان کشور از آن‌ها انتظار دارند با رسیدن به مرحله یک هشتم نهایی تاریخ‌ساز شوند. با این حال کمبود منابع مالی و روند آماده‌سازی پر ماجرا بر خوشبینی آن‌ها سایه افکنده است. 

آیا ایران می‌تواند روند آماده‌سازی خوبی را پشت سر بگذارد؟

همچون هر زمان دیگری، دغدغه اصلی فوتبال ایران در خارج از زمین وجود دارد. به دلیل تحریم‌های بین المللی و فقدان برنامه‌ریزی حرفه‌ای، تدارک دیدن دیدارهای دوستانه مناسب به مأموریت غیرممکنی تبدیل شده است. بازی دوستانه هماهنگ شده با کانادا هم به خاطر حواشی بسیار لغو شد تا به مصائب ایران افزوده شود.

آن‌ها چگونه مشکل رهبری موجود در تیم را حل خواهند کرد؟

پس از اخراج ریاست پیشین فدراسیون فوتبال ایران از سوی هیئت مدیره، این فدراسیون در حال حاضر رییسی ندارد. با توجه چشمپوشی بیش از حد اسکوچیچ در قبال برخی مسائل انضباطی، رهبری بهتر تیم طی ماه‌های منتهی به جام جهانی اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

آیا اسکوچیچ نام غافلگیر کننده‌ای را در ترکیب اصلی خود به کار خواهد گرفت؟

شاید میلاد محمدی در پست مدافع چپ بازی کند. با توجه به نادیده گرفتن نام‌های محبوبی همچون رامین رضاییان و وریا غفوری، شاید اسکوچیچ در سمت راست دفاع سراغ شجاع خلیل‌زاده برود. شاید هم مصدومیت فعلی وحید امیری به سود علی قلی‌زاده پیش برود. 

تاکتیک‌

همچون جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، دفاع فشرده و چشم دوختن به ضد حملات، راهبرد اساسی ایران مقابل حریفانی خواهد بود که روی کاغذ دست بالاتر را دارند. همکاری جذاب سردار آزمون و مهدی طارمی در خط حمله، تهدید اصلی آن‌ها خواهد بود.

ستاره تیم: مهدی طارمی

کسی که شاید بتوان گفت با ۲۰ گل و ۱۲ پاس گل، موثرترین بازیکن فصل گذشته لیگ پرتغال بود

سرمربی: دراگان اسکوچیچ

کسی که در فوتبال باشگاهی کرواسی و اسلوونی چند جام کسب کرد ولی قطر، تجربه اصلی او در صحنه فوتبال بین الملل خواهد بود.